عصر خودرو

۲ محور همکاری نفتی تهران-مانیل؛

فیلیپین به جمع مشتریان نفت ایران پیوست

عصر بازار- دور جدید مذاکرات شرکت‌های ملی نفت ایران و فیلیپین برای امضای قرارداد بلندمدت فروش روزانه حدود ۱۳۰ هزار بشکه نفت خام، آغاز شد.

فیلیپین به جمع مشتریان نفت ایران پیوست
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، پس از امضای اولین قرارداد فروش تک‌محموله نفت‌خام با شرکت «پترومینای» اندونزی، فیلیپین هم به عنوان دومین کشور پرجمعیت جنوب‌شرق آسیا برای خرید نفت خام از ایران اعلام آمادگی کرد.

بر این اساس، پس از امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب ایران و شرکت ملی نفت فیلیپین در قالب کنسرسیوم بین‌المللی «پرگس»، این شرکت فیلیپینی مذاکراتی برای خرید نفت خام از ایران آغاز کرده است.

به گزارش شرکت ملی نفت، «پدرو آگینو» مدیرعامل شرکت ملی نفت فیلیپین (PNOC) با بیان اینکه این شرکت در گذشته یکی از خریداران نفت ایران بوده است، گفت:هم اکنون در حال رایزنی برای از سرگیری خرید نفت خام از ایران هستیم.

وی افزود: با توجه به استراتژی ایران در بالابردن میزان صادرات نفت، شرکت ملی نفت فیلیپین نقش سازنده‌ای در قرارداد آتی ایفا خواهد کرد.

این مقام ارشد شرکت ملی نفت فیلیپین، با تاکید بر اینکه در کنار خرید نفت به دنبال سرمایه‌گذاری و مشارکت در پروژه‌های بخش بالادستی صنعت نفت و گاز ایران هم هستیم، تصریح کرد: از این رو سرمایه‌گذاری و خرید نفت، دو محور همکاری‌های آتی با ایران خواهد بود.

وی با یادآوری اینکه شرکت ملی نفت فیلیپین برنامه ساخت یک پالایشگاه با ظرفیت روزانه 400 هزار بشکه در روز را در دست دارد، تصریح کرد: برای تامین خوراک این پالایشگاه، آماده همکاری با شرکت‌های بزرگ نفتی همچون شرکت ملی نفت ایران هستیم.

پدرو آگینو با بیان اینکه این پالایشگاه 400 هزار بشکه‌ای با مشارکت شرکت ساینوپک چین در فیلیپین در دست اجرا است، تاکید کرد: تاکنون با روس‌نفت روسیه برای تأمین چهار میلیون بشکه نفت به توافق رسیده و برای چهار میلیون بشکه دیگر هم با شرکت شل در حال مذاکره هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت فیلیپین تاکید کرد: امیدواریم برای خرید ماهانه چهار میلیون بشکه نفت (روزانه حدود 130 هزار بشکه نفت) مورد نیاز این پالایشگاه، با شرکت ملی نفت ایران به توافق برسیم.

بر اساس این گزارش، شرکت ملی نفت فیلیپین اخیرا در قالب کنسرسیوم پرگس متشکل از 11 شرکت اروپایی، کانادایی، آسیایی و دانشگاه صنعتی شریف تفاهم نامه مشترک همکاری با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به منظور اجرای طرح‌های توسعه و افزایش ضریب بازیافت میادین نفت امضا کرده است.

برچسب ها