عصر خودرو

بلوک‌های اکتشافی نفت و گاز به مناقصه می‌روند

عصر بازار- مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت از انجام ۴ مطالعه مشترک با شرکت‌های بین‌المللی در مناطق اکتشافی خبر داد و گفت: شرکت‌های خارجی ابتدا باید با هزینه‌ کمتری مناطق اکتشافی را مطالعه کنند و اگر مطالعات مشترک به نتیجه رسید در مناقصه بلوکهای اکتشافی شرکت خواهند کرد.

بلوک‌های اکتشافی نفت و گاز به مناقصه می‌روند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سید صالح هندی با اشاره به محدودیت منابع مالی در کشور اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع مالی در کشور برنامه‌ریزی شده که بتوان از سایر منابع استفاده کرد. نخستین اقدامی که در این راستا صورت گرفته این است که بلوک‌های اکتشافی را تعریف کرده‌ و در غالب الگوی قراردادهای جدید نفتی قرار داده‌ایم. به طور کلی پس از بررسی‌ها و غربالگری‌های بسیار از بین بیش از 40 بلوک تعریف شده، 14 بلوک انتخاب شده که به زودی به مناقصه می‌رود. شرکت کنندگان در این مناقصات می‌تواند ترکیبی از شرکت‌های داخلی و خارجی باشد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه میادین نفتی اولویت وزارت نفت است، افزود: از آنجایی که اکتشاف در اولویت دوم وزارت نفت است، با مذاکره‌ای که با وزارت نفت و وزیر نفت صورت گرفت قرار شد مناقصه این بلوک‌ها توسط خود مدیریت اکتشاف انجام شود و موافقت ضمنی وزیر هم در این مورد گرفته شده است و احتمالاً در 6 ماه آینده مناقصه بلوکه اکتشافی آغاز خواهد شد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با اشاره به امضای MOU و HOA برای توسعه میادین اظهار کرد: همان‌طور که برای توسعه میادین نفتی قبل از برگزاری مناقصه، MOU و HOA امضا می‌شود، در زمینه اکتشاف نیز این اتفاق می‌افتد تا هم بخشی از کار انجام شود و هم شرکت‌های بین‌المللی با فضای ایران آشنا شوند. سپس در قالب امضای برخی از MOU ها طرح مطالعه مشترک با شرکت‌ها امضا می‌شود.

هندی با بیان اینکه در حال حاضر 4 مطالعه مشترک در حال انجام است، در مورد این مطالعات توضیح داد: این مطالعات با شرکت‌های انی، رپسول، OMV و لوک‌اویل است و پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال نیز با پتروناس و BP دو مطالعه مشترک تعریف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در این مطالعات مشترک پرداخت هزینه به صورت کامل با طرف خارجی است، افزود: در طی این قراردادها هم اطلاعات تکمیل می‌شود و هم انتقال فناوری‌های نو، رخ می‌دهد. از آنجایی که ریسک اکتشاف بر عهده طرف مقابل است، شرکت‌های خارجی ابتدا باید با هزینه‌ کمتری مطالعه کنند و اگر مطالعات مشترک تایید کرد با اطمینان بیشتری در مناقصه بلوکهای اکتشافی شرکت خواهند کرد. در قرارداد بلوکهای اکتشافی ریسک کاملا بر عهده طرف مقابل است و اگر اکتشاف موفقیت امیز بود، توسعه میدان کشف شده در قالب الگوهای جدید و مثلا 20 ساله قرار می‌گیرد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از روش‌های تامین منابع مالی قراردادهای لرزه نگاری غیرانحصاری است، توضیح داد: این قراردادها که اصطلاحاً MC نام دارند، قبلا در ایران انجام شده است. در این قالب کل خلیج فارس به صورت دوبعدی لرزه‌نگاری شد و قرار است همان منطقه  سه بعدی شود. در این راستا شرکت‌هایی که توان مالی بالایی دارند، عملیات اخذ اطلاعات را برداشت کرده و یک نسخه مجانی از اطلاعات به شرکت ملی نفت می‌دهند و سپس این اطلاعات را با اجازه شرکت ملی نفت به سایر شرکت‌ها از جمله شرکت‌هایی که قصد دارند در مناقصه بلوک ها شرکت کنند می‌فروشند. این یک روش رایج تامین منابع مالی در دنیا برای اخذ داده های لرزه نگاری در دنیاست.

هندی  با بیان اینکه روش دیگر، روش قراردادی با پرداخت تاخیری است، اظهار کرد: بر اساس این روش قرارداد بسته می‌شود و شرکتی که توان مالی بالایی دارد، پول خود را دو یا سه سال بعد می‌گیرد. یک مناقصه به این روش تا آخر دی‌ماه برگزار خواهد شد و تا قبل از سال نهایی می‌شود.   مصوبه این روش و روش MC از هیات‌مدیره گرفته شده و به طور جدی در حال پیگیری است.

برچسب ها