عصر خودرو

دبیرکل شورای بازرگانی مشترک ایران و ترکیه خبر داد:

افزایش بیش از ۲ برابری واردات طلا از ترکیه

عصر بازار- دبیرکل شورای بازرگانی مشترک ایران و ترکیه آخرین آمارهای صادراتی و وارداتی بین ایران و ترکیه را ارائه کرد و از افزایش قابل توجه واردات طلا از ترکیه در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۱۶ خبر داد.

افزایش بیش از ۲ برابری واردات طلا از ترکیه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سید جلال ابراهیمی گفت: واردات ایران از ترکیه در 10 ماهه اول سال 2016 با احتساب نفت و گاز سه میلیارد و 688 میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 29.6 میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

وی ادامه داد: این در حالی است که صادرات ترکیه به ایران  در 10 ماهه اول سال 2016، چهار میلیارد و 316 میلیون دلار بوده است و 44.6 درصد افزایش را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد که این آمار نشان می‌دهد که تراز صادراتی ایران به ترکیه نسبت واردات‌مان از این کشور همخوانی ندارد.   

دبیرکل شورای بازرگانی مشترک ایران و ترکیه تصریح کرد: بیشترین افزایش صادرات ترکیه به ایران به طور خاص، صادرات طلا بوده است که در 10 ماه گذشته رقمی نزدیک به یک میلیارد و 695 میلیون دلار افزایش صادرات طلای ترکیه به ایران بوده است. در 10 ماه نخست سال 2015 صادرات طلا ترکیه به ایران رقمی معادل 726 میلیون دلار بوده است اما در 10 ماه اول سال 2016 این رقم به یک میلیارد و 695 میلیون دلار رسیده است. 

ابراهیمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش  به ارائه آماری از تجارت ترکیه گفت: طبق اطلاع از نهادهای وابسته به اقتصاد ترکیه بیشترین صادرات ترکیه به جهان در 10 ماه اول سال 2016  متعلق به وسایل نقلیه زمینی با 15 میلیارد و 800 میلیون دلار، سنگ‌ها و فلزات گران بها با 10 میلیارد و 300 میلیون دلار، تجهیزات مکانیکی، بویلرها و ماشین الات با 10 میلیارد و دو میلیون دلار، لباس و انواع آن با هفت میلیارد و 400 میلیون دلار و ماشین آلات و لوازم برقی با شش میلیارد و 300 میلیون دلار بوده است. 

وی افزود: باید توجه کنیم ایران ظرفیت مناسبی برای صادرات انواع سنگ‌های ساختمانی از جمله گرانیت‌ها، سنگ‌های چینی، مرمری، سنگ‌های قیمتی و همچنین سنگ‌های زیربنایی و روبنایی به ترکیه دارد.

دبیرکل شورای بازرگانی مشترک ایران و ترکیه تصریح کرد: از سوی دیگر در زمینه صادرات روغن‌های مورد استفاده در کامیون‌ها و خودروها ایران می‌تواند به ترکیه صادرات داشته باشد. همچنین بخش مربوط به روغن‌های مصرفی کارخانجات و بویلرها، ‌در صورتی که بازارسنجی و بازارشناسی مناسبی صورت بگیرد، می‌تواند یکی از بازارهای بزرگ ایران تلقی شود.

برچسب ها