عصر خودرو

رویترز اعلام کرد

کاهش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت اوپک در آستانه اجرای توافق تاریخی

عصر بازار- رویترز اعلام کرد: در ماه دسامبر تولید نفت اوپک ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت. در این میان تولید نفت ایران ۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

کاهش ۲۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت اوپک در آستانه اجرای توافق تاریخی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس،‌بررسی رویترز نشان می‌دهد میزان تولید نفت اوپک در ماه دسامبر از رکوردی که در آستانه توافق تاریخی اوپک به ثبت رساند 200 هزار بشکه کاهش یافته است.

به گزارش رویترز، دلیل این کاهش حملات به صنایع نفتی نیجریه و نیز کاهش صادرات نفت عربستان سعودی است.

این کاهش علیرغم افزایش صادراتی که دومین کشور بزرگ صادرکننده اوپک یعنی عراق و نیز لیبی داشته‌اند، اتفاق افتاده است.

براساس بررسی‌های آمار و اطلاعات کشتی‌ها از منابع صنعتی میزان عرضه اوپک در ماه دسامبر به 34.18 میلیون بشکه در روز کاهش یافت که در مقایسه با رقم 34.38 میلیون بشکه در روز ماه نوامبر کاهش 200 هزار بشکه‌ای داشته است.

نفت برنت با افزایش به بیشترین میزان ماه گذشته به بشکه‌ای 58.37 دلار رسید که اجرای توافق تاریخی اوپک که از اول ژانویه اجرا می‌شود به این افزایش قیمت کمک کرده است.

بررسی‌های رویترز نشان می‌دهد که اوپک همچنان 1.68 میلیون بشکه در روز بیشتر از آنچه که قرار بود براساس توافق 30 نوامبر عمل کنند، تولید می‌کنند.

در 30 نوامبر کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک بعد از 8 سال به توافق رسیدند که تولید کشورهای عضو اوپک از 32.5 میلیون بشکه در روز فراتر نرود و همین مسئله اینکه توافق اوپک منجر به افزایش قیمت نفت خواهد شد را زیر سئوال می‌برد.

در ماه دسامبر بیشترین کاهش نفت از سوی نیجریه بود و براساس توافق اوپک کشور لیبی و نیجریه از طرح کاهش تولید نفت مستثنی بودند چرا که ناآرامی‌ها در این کشور تولید آنها را به حداقل رسانده بود.

گروه نظامی نیجریایی دلتا اعلام کرد که در ماه نوامبر به خط لوله نفتی فورکادوس در این کشور حمله کرده بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان صادرات عربستان در حالیکه در ماه نوامبر بیشترین رکورد را زده بود در ماه دسامبر کمتر شده است. البته به این دلیل بوده که مشتریانی برای خرید نداشته است نه اینکه توافق اوپک عامل این کاهش باشد.

آمارها نشان می‌دهد که تولید نفت عراق در ماه دسامبر افزایش داشته و به 3.4 میلیون بشکه در روز رسیده است. همچنین ایران هم که به دنبال افزایش تولید نفت خود بعد از لغو تحریم‌ها است تولید خود را 30 هزار بشکه در روز در ماه دسامبر افزایش داده است.

بررسی‌های رویترز بر پایه آمارهای رفت و آمد کشتی‌ها است که توسط منابع خارجی آماده می‌شود و آمارهای تامسون رویترز و اطلاعاتی که توسط منابع برای شرکت‌های نفتی نظیر اوپک و شرکت‌های مشاوره‌ای تهیه می‌شود.

کاهش تولید نفت اوپک در آستانه اجرای توافق 30 نوامبر می‌تواند علامت مثبتی برای اجرای کامل این توافق و افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی باشد.

برچسب ها