عصر خودرو

معاون سازمان توسعه تجارت ایران:

صادرات بوی نفت می دهد

عصر بازار- معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: گرچه در زمینه صادرات آمارها بوی نفت می دهد اما نگاه ما به این دلیل که محصول خام نفتی را صادر نمی کنیم به سمت جایگزینی صادرات غیرنفتی است، آنچه باید مد نظر باشد این است که دنیا در حال تغییر است و شعار امسال روز ملی صادرات"تجارت کهن، بازار مدرن" انتخاب شده است.

صادرات بوی نفت می دهد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مودودی صبح امروز پنج شنبه 16 دیماه در همایش بزرگداشت روز صادرات استان کرمان و تجلیل از صادرکنندگان نمونه سال 95 اظهار کرد: صادرات از محصولات نفتی به سمت محصولات غیرنفتی حرکت کرده است، بطوریکه در آخرین سال های دهه 50 میزان کل صادرات غیرنفتی چهار درصد بود و در سال 94 این سهم به بالغ بر 70 درصد رسید.

وی افزود: گرچه در زمینه صادرات آمارها بوی نفت می دهد اما نگاه ما به این دلیل که محصول خام نفتی را صادر نمی کنیم به سمت جایگزینی صادرات غیرنفتی است، آنچه باید مد نظر باشد این است که دنیا در حال تغییر است و شعار امسال روز ملی صادرات"تجارت کهن، بازار مدرن" انتخاب شده است.

معاون سازمان توسعه تجارت ادامه داد: امروز بازارهای جدید متفاوت هستند و از جنس قدیم نیستند، صادرات غیرنفتی ما اگر در طول سال های گذشته رشد کرده بیشتر ناشی از چند عامل مهم بوده است، نخستین عامل، ورود تولیدات و پروژه های پتروشیمی می باشد.

وی اظهار کرد: در طول سال های بعد از انقلاب حرکت هایی داشتیم که برخی موثر و برخی خطرناک بوده است، نگاهی که اول انقلاب بر نظام اقتصاد حاکم بود، خودکفایی داخلی بود که منجر شد در هرجایی تلاش کنیم واحد صنعتی ایجاد شود و آن زمان مقیاس فقط تامین نیازهای داخل بود.

مودودی تصریح کرد: اگر امروز نمی توانیم متناسب با توان، ظرفیت و جایگاه خود نسبت به دنیا صادرات انجام دهیم به این سبب می باشد که در سال هایی که باید سرمایه گذاری در زمینه صادرات انجام می دادیم، انجام نشده است.

وی به دیگر مشکلات صادرات اشاره و افزود: در کنار این مسائل موارد دیگری ازجمله، تحریم های 12 ساله، قرار دارد. معاون سازمان توسعه تجارت سخنان خود را با طرح این سوال ادامه داد: امروز که در شرایط پایدارتری هستیم باید ببینیم ما تا چه حد متناسب با سبد صادراتی مورد نیاز دنیا پیش می رویم؟ قابل ذکر است که در سطح بین المللی حجم تجارت جهانی از 19 و نیم تریلیون دلار در سال 2011 به عدد 16 و نیم تریلیون دلار رسیده است.

وی به دیگر مشکلات صادرات اشاره و عنوان کرد: مشکل بعدی این است که روابط کارگذاری بانکی که یکی از مسائل مهم در توسعه بازار می باشد بعد از برجام هنوز محقق نشده است.

مودودی اضافه کرد: همچنین بحث تعرفه ها از مسائل کلیدی است و به دلیل اینکه عضو wto نمی باشیم، مجبور هستیم کالاهای خود را براساس تعرفه روز و نرخ سنگین آن عرضه کنیم.

وی افزود: مشکل بعدی این است که هدف گذاری درست در تولیدات داخلی نیست، بحث نرم افزارها جای محصولات سنتی را گرفته و همچنین بهره وری بنگاه های ما بسیار پایین است، بطوریکه ما میزان یک چهارم بهره وری محصولات ترک را تجربه می کنیم.

معاون سازمان توسعه تجارت استان ایران ادامه داد: در بین 55 نماینده برتر کشور که صادرکننده نمونه ملی هستند، وقتی تحلیل  می کنیم در می یابیم کمتر از 50 نفر آنها فاقد گواهینامه استاندارد بین المللی هستند و نزدیک به 27 نفر فقط در کشورهای هدف دفتر یا نماینده فعال داشتند و متاسفانه فقط 19 نفر آنها برند خود را در خارج از ایران ثبت جهانی کرده اند.

وی حجم انتظارات از دولت را بالا دانست و اذعان کرد: درحالیکه دو سال از یارانه سازمان توسعه تجارت در بخش خط دریایی لحاظ شد و خط کشتیرانی شمال و جنوب با ظرفیتی بیش از 30 درصد کار نکرده اند، بنابراین یکی از بحث های ما در سطح بنگاهی است.

مودودی در پایان با اشاره به اینکه خطوط اعتباری ما هنوز فعال نشده است، خاطرنشان کرد: در بحث تسهیلات بانکی نقدینگی ها، قطره چکانی به بخش تولید تزریق می شود، بسته حمایتی نیز از نکات بسیار مهم و مقوله برندینگ هم از نکات حائز اهمیت می باشد، ضمن اینکه سازمان توسعه تجارت تصمیم دارد برنامه های خود را براساس نیازهای آینده صادرات تبیین کند.

برچسب ها