عصر خودرو

وزیر نفت در آیین آغاز عملیات احداث پروژه خط لوله اتیلن غرب اعلام کرد

حمایت از صرف شدن خوراک گاز برای تولید محصولات با ارزش پتروشیمی

عصر بازار- وزیر نفت دقایقی قبل در تبریز ضمن افتتاح آغاز عملیات احداث پروژه خط لوله اتیلن غرب، گفت: باید به جای تمرکز صرف بر صادرات پلی‌استایلن و سایر مواد پلیمری، بر توسعه صنعت پلاستیک به عنوان طلای ایران تمرکز کرد.

حمایت از صرف شدن خوراک گاز برای تولید محصولات با ارزش پتروشیمی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، بیژن نامدار زنگنه با حضور در آئین رونمایی از آغاز عملیات احداث پروژه خط لوله اتیلن غرب (میاندواب ـ تبریز) که به همت سرمایه‌گذاری غدیر صورت گرفته گفت: با انتقال اتیلن به پتروشیمی تبریز می‌توان از وابستگی این مجتمع به خوراک گران‌قیمت مایع و تبدیل شدن به خوراک گازی اطمینان حاصل کرد و حتی قیمت خوراک این مجتمع را نیز با این انتقال به نصف کاهش داد.

وی افزود: مجتمع‌های خوراک مایع همواره به دنبال کاهش نرخ خوراک هستند و با وجود اینکه حتی تحرک‌هایی برای این موضوع داشته‌اند، اما به این نتیجه رسیده‌اند که باید خوراک خود را تبدیل به گاز کنند و نمی‌توانند همواره به دنبال کاهش نرخ خوراک تلاش کنند.

به گفته وزیر نفت، خوراک نفتا نیز باید با ایجاد ظرفیت تولیدی در مجتمع‌های پتروشیمی حتی در واحدهای دسته دوم پتروشیمی نیز با ایجاد ظرفیت‌های جدید به کار گرفته شود، از جمله واحدهای دسته دوم می‌توان به واحد تولی‌نار با قدمت 20 ساله اشاره کرد که با ایجاد ظرفیت‌های جدید می‌توان از خوراک نفتا نیز در این واحد استفاده کرد.

وی افزود: پالایشگاه آناهیتا را در صورت توسعه ظرفیت‌های تولیدی و به منظور استفاده از نفتای مورد نیاز به پتروشیمی تبریز می‌توان اختصاص داد و در این زمینه می‌توان 12 میلیون مترمکعب خوراک گاز به منطقه آذربایجان از اردبیل گرفته تا تبریز اختصاص داد.

زنگنه با بیان اینکه باید هم‌اکنون 8 میلیون مترمکعب خوراک گاز اختصاص‌یافته در منطقه آذربایجان صرف توسعه واحدهای پتروشیمی جدید و به کارگیری تکنولوژی به روز شود، عنوان کرد: باید خوراک گاز را به پلاستیک تبدیل کرد، زیرا امروز پلاستیک به معنای طلاست. از سرمایه‌گذاری غدیر درخواست می‌کنم با تکمیل زنجیره تولید در صنایع پایین‌دستی، این حوزه‌ها را نیز راه بیندازند و تنها به دنبال تمرکز صرف در صادرات مواد پلیمری، پلی‌استایلن و سایر مواد اولیه برخوردار از ارزش افزوده نباشند.

وزیر نفت از بازار عراق به عنوان یک بازار صادراتی پتروشیمی جدید یاد کرد و افزود: شرکت‌های پتروشیمی بالادستی می‌توانند محصول نهایی خود را به این کشور صادر کنند، زیرا عراق هم‌اکنون حتی از یک کیلو محصولات پتروشیمی برخوردار نیست.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه اشتغال بالا و به کارگیری نیروی کار در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی وجود دارد، گفت: من از صرف شدن خوراک گاز برای تولید محصولات با ارزش پتروشیمی (از جمله محصولات پلاستیک) زنجیره تولید صنایع پایین‌دستی حمایت می‌کنم چرا که در صورت تکمیل شدن این زنجیره در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی می‌توان تا 30 درصد تخفیف برای نرخ خوراک به مجتمع‌های بالادستی پتروشیمی ارائه داد.

زنگنه با بیان اینکه هم‌اکنون کشور در تخصیص خوراک گاز به مجتمع‌های پتروشیمی با محدودیت مواجه است، گفت: باید 8 میلیون مترمکعب خوراک گاز مجتمع‌های پتروشیمی فعال در منطقه آذربایجان ایران را به گونه‌ای به کار گرفت که بتوان استفاده حداکثری از این حوزه داشت.

وی در عین حال از مردم درخواست کرد در مصرف گاز خانگی در فصل زمستان امسال صرفه‌جویی کنند.

برچسب ها