عصر خودرو

آخرین بررسی‌ها از GDP کشورها نشان می‌دهد

چین بزرگ‌ترین رقیب آمریکا در تولید

عصر بازار- طبق چشم‌انداز جهانی صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص جهانی در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۳.۰۹درصد رشد داشته است.

چین بزرگ‌ترین رقیب آمریکا در تولید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تعادل، این روند به آرامی ادامه داشته و در سال 2016 تولید ناخالص جهانی به 3.16درصد رسیده است. این رشد، در اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته نیز پیش‌بینی شده بود. از آنجا که در میان شاخص‌های اقتصاد کلان، GDP به‌عنوان شاخص عملکرد اقتصادی در تحلیل‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد، اهمیت ویژه‌یی نیز دارد. در گزارش‌های بسیاری به برآورد و ارزیابی GDP براساس قیمت‌های جاری پرداخته شده است.

بر اساس این گزارش ، با پایان یافتن سال 2016، گزارش‌های زیادی از کشورهایی که بیشترین تولید ناخالص داخلی را داشته‌اند، ‌به دست آمده است. براساس این گزارش‌ها، ایالات‌متحده امریکا، درصد زیادی از افزایش تولید ناخالص داخلی در میان کشورها را در سال 2016 به خود اختصاص داده است. در آخرین گزارشی که از GDP کشورهای مختلف به دست آمده، GDP امریکا براساس قیمت‌‌های جاری این کشور نزدیک به 18.5هزار میلیارد دلار محاسبه شده است.

این درحالی است که در سال‌های اخیر، پیش‌بینی شده که چین می‌تواند تا سال 2020 در تولید ناخالص داخلی از امریکا پیشی بگیرد. آن‌طور که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد، GDP امریکا در سال 2020 به 21.92هزار میلیارد دلار می‌رسد. باوجود پیش‌بینی سبقت گرفتن چین از امریکا، گزارش سال 2016 نشان می‌دهد که GDP چین با اختلافی نزدیک به 7هزار میلیارد دلار بعد از امریکا قرار گرفته است. با این‌حال چین مهم‌ترین رقیب امریکا در این رقابت اقتصادی شناخته می‌شود.

ژاپن، دیگر کشور آسیایی است که در تولید ناخالص داخلی در جهان رتبه‌دار است. این کشور با GDP حدود 4.7هزار میلیارد دلار، رتبه بعد از امریکا و چین را دراختیار دارد. همچنین پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020، تولید ناخالص داخلی در این کشور افزایش یابد و به رقم 5.5هزار میلیارد دلار برسد. در صورت تحقق این رقم، بازهم ژاپن در جایگاه سوم باقی خواهد ماند.

براساس آخرین رتبه‌بندی به دست آمده، آلمان در جایگاه چهارم تولید ناخالص داخلی در جهان قرار دارد. این کشور که قدرت اول اقتصادی اروپاست، باوجود چالش‌های اقتصادی که در این سال‌ها در اروپا وجود دارد، عملکرد مناسبی داشته و GDP خود در سال 2016 را روی عدد 3.4هزار میلیارد دلار تثبیت کرده است. پیش‌بینی‌های صورت گرفته نشان از آن دارد که GDP آلمان تا سال 2020 بازهم بالاتر می‌رود. اگر طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، GDP آلمان به 4هزار میلیارد دلار برسد، رتبه چهارم برای این کشور اروپایی حفظ می‌شود.

بریتانیا و فرانسه نیز دیگر کشورهای اروپایی هستند که توانسته‌اند بین چند کشور برتر در GDP قرار بگیرند. طبق آخرین آمار منتشر شده از سال گذشته میلادی، GDP این دو کشور به ترتیب 2.64 و 2.48هزار میلیارد دلار بوده است. در این میان نام کشورهایی مانند هند، ایتالیا و برزیل نیز به چشم می‌خورد. این کشورها که به تازگی پا در مسیر توسعه گذاشته‌اند، با تولید ناخالص داخلی بالایی که دارند، خود را بین قدرت‌های اقتصادی قرار داده‌اند.

کشور دیگری که در این رده‌بندی به چشم می‌خورد، کاناداست. این کشور از دیرباز رشد کمتری را نسبت به کشورهای دیگر در حوزه GDP به ثبت رسانده است.

این حال، در آخرین گزارشی که در سال 2016 به دست آمده این کشور توانسته با GDP معادل 1.53هزار میلیارد دلار، جایگاه دهم را در میان کشورها به دست آورد. همچنین پیش‌بینی می‌شود GDP این کشور تا سال 2020، به رقمی معادل 1.85هزار میلیارد برسد. حضور کشورهای در حال توسعه در کنار قدرت‌های بزرگ اقتصاد جهانی، می‌تواند نشان‌دهنده تحولات گسترده‌ در بازار اقتصادی باشد. تحولی که هم کشورهای توسعه‌یافته و هم در حال توسعه‌ها را به سمت رشد GDP سوق می‌دهد.

برچسب ها