عصر خودرو

تقابل بازارساز و بازیگران ادامه دارد

سرگردانی قیمت در بازار دلار

عصر بازار- روز گذشته، میزان نوسانات رفت و برگشتی دلار بالا بود و قیمت این ارز روند مشخصی نداشت. در مقاطعی از این روز، شاخص ارزی در راه افزایش و در زمان‌هایی دیگر در مسیر کاهشی قرار داشت. مهم‌ترین علت افزایش نوسانات رفت و برگشتی دلار، تقابل بازارساز با تحرکات معامله‌گران ارزی بود.

سرگردانی قیمت در بازار دلار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، روز چهارشنبه، هر گاه معامله‌گران بیشتر در موقعیت خرید قرار گرفتند، نمایندگان بازارساز در برابر نوسانات افزایشی مقاومت کردند. هرگاه نیز قیمت وارد مسیر کاهشی می‌شد، معامله‌گران در برابر آن مانع‌تراشی می‌کردند. در نتیجه قیمت دلار چند بار از مسیر افزایشی خارج و وارد جاده کاهشی شد.

روز چهارشنبه، قیمت دلار روند مشخصی نداشت تا معامله‌گران ارزی سردرگم شوند. در پنجمین روز هفته، دلار در مقاطعی رو به افزایش و در زمان‌هایی دیگر تمایل بیشتر به کاهش قیمت داشت. در چنین روزی، شاخص ارزی در نهایت با قیمت 3 هزار و 935 تومان به کار خود پایان داد که 5 تومان بیشتر از قیمت بسته شده روز سه شنبه بود. به گفته فعالان، در پنجمین روز هفته، هر گاه معامله‌گران بیشتر در موقعیت خرید قرار گرفتند، بازیگران بازارساز در برابر نوسانات افزایشی مقاومت کردند، حالتی که موجب افزایش سرگردانی قیمت در بازار شده بود. البته با وجود این شرایط، معامله‌گران ارزی همچنان موفق شدند سطح 3هزار و 900 تومان را حفظ کنند. در این فضا، به نظر می‌رسد، بازارساز اگر به جای کنترل قیمت اقدام به مدیریت نوسانات کند، بازار ارز با ثبات بیشتری مواجه خواهد شد. برخلاف افزایش محدود دلار، روز چهارشنبه سکه تمام بهار آزادی در مسیر افزایشی قرار گرفت و توانست از کانال یک میلیون و 160 هزار تومان عبور کند. در پانزدهمین روز دی ماه، سکه تمام بهار آزادی با 14 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 164 هزار تومان رسید. رشد یک درصدی سکه در میانه دی ماه بیش از هر عاملی ناشی از صعود بهای اونس در بازارهای جهانی بود. اونس تا ساعت 3 بعدازظهر روز چهارشنبه تا قیمت هزار و 166 دلار بالا رفته بود.

جهت نامشخص دلار

در ابتدای پنجمین روز هفته، معامله‌گران نقدی بازار قیمت دلار فروشی خود را 3 هزار و 935 تومان تعیین کردند، ولی هیچ فردی در بازار حاضر به خرید ارز با این قیمت نشد. در این شرایط، اولین معامله بازار با قیمت 3 هزار و 913 تومان کلید خورد که نشان‌دهنده کاهش 17 تومانی این ارز نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه بود. در حالی که در ابتدای روز قیمت کشش افزایشی خاصی را از خود نشان نداده بود، از حدود ساعت 11:15 تا 11:30 بهای دلار دچار نوسانات افزایشی شد و تا محدوده 3 هزار و 930 تومان بالا رفت. با این حال، پس از رسیدن شاخص ارزی به این محدوده فروش ارز در بازار بالا رفت و قیمت حتی تا ابتدای محدوده 3 هزار و 900 تومان پایین رفت. تعداد چنین نوسانات رفت و برگشتی در بازار روز چهارشنبه کمی زیاد بود. این در حالی بود که محدوده دامنه نوسان نسبت به روزهای گذشته پایین‌تر آمده و قیمت دلار عمدتا در بازه 3 هزار و 904 تا 3 هزار و 935 تومان تغییرات خود را ثبت کرد. با این حال، افزایش میزان نوسانات رفت و برگشتی روز چهارشنبه نشان‌دهنده سردرگمی قیمت و معامله‌گران ارزی بود. به گفته فعالان، در پنجمین روز هفته قیمت دلار جهت مشخصی نداشت و همین موضوع زمینه‌ساز آن شد که اطمینان زیادی به قیمت‌های بازار وجود نداشته باشد. دراین شرایط، تعدادی از معامله‌گران از بازار کناره‌گیری کردند و در مقاطعی از روز نیز نرخ‌های چندانی از سوی معامله‌گران ارزی به گوش نرسید. بخش دیگری که احتیاط معامله‌گران را بالابرد، اظهارات رئیس پلیس آگاهی بود که از همکاری با بانک مرکزی برای رصد بازار ارز و شناسایی افرادی که نسبت به نگهداری ارز با مبالغ بالا در محل‌های غیرمجاز اقدام می‌کنند‌، خبر داد. همچنین دادستان تهران نیز اعلام کرد: با شکایت بانک مرکزی 5 نفر از دلالان ارز توسط دادسرای پولی - بانکی دستگیر شده‌اند که از این افراد یک میلیون و 800 هزار دلار کشف شده است. در کنار این، چنانکه اشاره شد، برخی از معامله‌گران در انتظار آن هستند که با مشخص شدن جهت قیمت اقدام به خرید یا فروش کنند.

برچسب ها