عصر خودرو

در پی دورنمای ضعیف اقتصاد جهانی

بازارهای سهام آسیایی عقب نشینی کردند

عصر بازار- بازارهای سهام آسیایی همراه با قراردادهای شاخص‌های بازار آمریکا و ارزهای بازار نوظهور در پی نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی که ریسک گریزی سرمایه گذاران را افزایش داد، سقوط کردند.

بازارهای سهام آسیایی عقب نشینی کردند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا، بازار سهام استرالیا به سوی شدیدترین افت در یک ماه گذشته پیش می‌رود در حالیکه همه 10 گروه صنعتی در شاخص ام اس سی آی آسیا اقیانوسیه بجز ژاپن با سقوط روبرو شدند. قراردادهای شاخص استاندارد اند پورز 500 پس از تصمیم اخیر مقامات بانک مرکزی برای ثابت نگه داشتن نرخ‌های بهره نزدیک صفر، برای سومین روز افت کردند.

    بر اساس گزارش رویترز، بانک مرکزی آمریکا پنج شنبه گذشته در پایان نشست سیاستگذاری دو روزه خود تصمیم گرفت نرخ‌های بهره را افزایش ندهد. این اقدام به معنای آن است که هزینه‌های استقراض برای مدتی پایین خواهد بود و چنین دورنمایی معمولا به بازار سهام کمک می‌کند با اینهمه بعضی از سرمایه گذاران بر این باورند که بانک مرکزی آمریکا بالاخره نرخ‌های بهره را افزایش خواهد داد و موضع اخیر این بانک را به عنوان نشانه ای از ضعیف بودن اقتصاد جهانی تعبیر کردند. سه مقام بانک مرکزی آمریکا شامل جان ویلیامز، جیمز بولارد و جفری لکر در نشست مذکور هر یک به طور جداگانه دلایلشان را برای افزایش نرخ‌های بهره در نشست‌های باقی مانده 2015 مطرح کرده‌اند.

    شاخص شاخص ام اس سی آی آسیا اقیانوسیه بجز ژاپن تا ساعت 11 و 30 دقیقه به وقت محلی در هنگ کنگ دو درصد افت کرد و معاملات آتی استاندارد اند پورز 500 هم 0.5 درصد کاهش یافت. شاخص اس اند پی/ای اس ایکس 200 در سیدنی 2.5 درصد، شاخص هانگ سنگ 1.3 درصد و شاخص کسپی کره جنوبی 1.5 درصد عقب نشینی کردند.

    در بازارهای اروپایی، شاخص 100 FTSE انگلیس 0.4 درصد، شاخص داکس آلمان 0.5 درصد و شاخص کک فرانسه 0.2 تا 0.3 درصد افت کرد.

    معاملات سهام آمریکا در زمان فعالیت بازارهای آسیایی 0.4 درصد افت داشتند که ضعف بیشتر وال استریت پس از افت بیش از 1.3 درصدی شاخصهای بزرگ آن در روز جمعه را نشان می‌دهد.

    چین تنها بازار آسیایی بود که خلاف روند نزولی ایستاد و شاخص شانگهای کامپوزیت 1.1 درصد و شاخص سی اس آی 300 یک درصد صعود کرد.

    شاخص دلار آمریکا که روز جمعه پس از تصمیم بانک مرکزی کاهش یافته بود، در برابر سبدی از ارزهای بزرگ 0.3 درصد صعود کرد و به 95.365 واحد رسید اما روز دوشنبه 0.1 درصد افت کرد و 119.86 ین معامله شد.

    یورو تغییر چندانی نداشت و 1.1312 دلار معامله شد.

    هر اونس طلا برای تحویل فوری پس از صعود سه درصدی در معاملات جمعه، در 1138 دلار قرار گرفت.

    قیمت نفت که روز جمعه در همراهی با بازارهای سهام کاهش یافته بود، با کند شدن روند حفاری آمریکا صعود کرد. بهای معاملات نفت خام آمریکا با 1.3 درصد افزایش به 45.24 دلار در هر بشکه رسید و بهای معاملات نفت برنت با 1.1 درصد افزایش، 47.99 دلار در هر بشکه بود.

    برچسب ها