عصر خودرو

رویترز خبر داد

ویتول با ایران قرارداد یک میلیارد دلاری امضا کرد

عصر بازار- رویترز به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داد ویتول که بزرگترین شرکت بازرگانی نفت جهان است، با شرکت ملی نفت ایران قراردادی برای وامی معادل یک میلیارد دلار بسته است که با صادرات آینده فراورده‌های نفتی ضمانت شده است.

ویتول با ایران قرارداد یک میلیارد دلاری امضا کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، این قرارداد سرعت احیای صنعت نفت در ایران را با گذشت یک سال از لغو تحریمهای هسته ای منعکس می کند که به تهران امکان خواهد داد سهم بازارش از رقیب بزرگ خود عربستان سعودی را پس بگیرد.

همچنین بعضی قراردادهای قدیمی با شرکتهای غربی را احیا می کند زیرا تهران نه تنها از تسهیل تحریمهای اتحادیه اروپا بهره مند شده است بلکه محدودیتهای آمریکا برای دسترسی ایران به دلار هم کمتر شده است.

با اینهمه شرکتهای خارجی به دلیل نگرانی از نقض قوانین پیچیده، محتاط مانده اند و غولهای نفتی مانند شل، بریتیش پترولیوم و انی به عنوان خریداران نفتی، برای بازگشت به ایران به کندی عمل کرده اند.

مدیرانی که آمریکایی هستند حتی اگر برای شرکتهای غیرآمریکایی کار کنند، اغلب در مذاکره با ایران کنار گذاشته می‌شوند که قابل توجه‌ترین نمونه، باب دادلی، مدیر آمریکایی بریتیش پترولیوم بوده است.

انتقاد صریح دونالد ترامپ، رییس جمهور منتخب آمریکا از توافق هسته ای که از سوی دولت اوباما امضا شد، به ابهام و نگرانیهای جدید شرکتها افزوده است.

اما شرکتهای بازرگانی خصوصی انعطاف پذیری بیشتری داشته و می توانند برای بستن قرارداد نسبت به شرکتهای سهامی عام، سریعتر عمل کنند.

معامله گران در سالهای اخیر برای دسترسی بلند مدت به حجم بزرگی از نفت و محصولات نفتی به میزان فزاینده ای به پیش فاینانس روی آورده اند. سیستم پیش فاینانس از سوی شرکتهای بازرگانی بزرگی مانند ویتول به عنوان مثال منطقه کردستان عراق را در زمان جنگ با داعش در دو سال گذشته پا بر جا نگه داشت.

یکی از منابع آگاه در تهران به رویترز گفت: قرارداد ویتول با ایران در اکتبر به امضا رسید و ماه جاری اجرایی می شود.

وی افزود: این قرارداد به یورو با نرخ بهره حدود هشت درصد در قبال فراورده های نفتی است و بعضی از محصولات نفتی ممکن است به جای شرکت ملی نفت ایران، از سوی بخش خصوصی تامین شود.

تولیدکنندگان بزرگ نفت خام در خاورمیانه از جمله ایران تمایلی به فروش نفت خام به شرکتهای بازرگانی ندارند زیرا آنها ترجیح می دهند خودشان قیمت گذاری و مقصد را کنترل کنند.

شرکتهای بازرگانی همچنین بدنبال آغاز مجدد سواپ نفت و محصولات نفتی دریای خزر با ایران هستند اما این روند به کندی پیش می رود.

طبق اعلام اوپک، ایران که سومین تولیدکننده بزرگ عضو این سازمان است، بیش از 500 هزار بشکه در روز محصولات پالایش شده به بازارهای آسیایی صادر می کند که عمدتا نفت کروه، گاز مایع و نفتا هستند.

برچسب ها