عصر خودرو

حال پوند، یورو و ین خوب نیست

عصر بازار- : مشکل اصلی سیستم مالی و پولی ما که از سال ۱۳۹۰ رخ داد این است که دولت قادر به تامین مالی نیست و نوسانات دلار هم به همین خاطر است.

حال پوند، یورو و ین خوب نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، یک اقتصاددان می‌گوید کارشناسان بانک مرکزی باید به درستی وضعیت ارزهای معتبر دنیا را بررسی و روند آن‌ها را پیش بینی کنند تا با اعمال سیاست درست در زمینه سبد ارزی مانع از متضرر شدن اقتصاد کشور شوند. بر این مبنا درست است که اکنون وضعیت پوند، یورو و ین در برابر دلار خوب نیست و باید در سیاست ارزی کنونی لحاظ شود ولی این وضعیت ماندگار نیست و پیش‌بینی می‌شود یورو در آینده تقویت شود.

حمیدرضا اشرف‌زاده  درباره نوسانات ارز، توضیح داد: مشکل اصلی سیستم مالی و پولی ما که از سال 1390 رخ داد این است که دولت قادر به تامین مالی نیست و نوسانات دلار هم به همین خاطر است.

او توضیح داد: اکنون مشکل این است که سیستم بانکی نمی‌تواند عملیات ارزی مناسب را انجام دهد و خیلی از بانک‌ها از نظر منابع به سطح هشدار رسیدند و نمی‌توانند وام پرداخت کنند. از سوی دیگر می‌بینیم که تقاضا برای ارز بالا رفته و بانک مرکزی هم علیرغم اینکه برای پاسخ دادن به نیاز بازار، ارز تزریق می‌کند ولی تزریق ارز کفایت نکرده و می‌بایست سیاستگذاری دیگری به کار برد.

این اقتصاددان توضیح داد: به نظر من در وهله اول دولت باید به دنبال این باشد که نرخ سود را بالا برده و نرخ بهره وام‌های قبلی را کاهش دهد. اگر در شرایط فعلی نرخ سود بانکی، دولت سیاست تک نرخی کردن ارز را پیش گیرد قطعا بسیار خطرناک شده و ریال به پنج تا شش هزار تومان خواهد رسید و دیگر مدیریت کردن چنین وضعی به راحتی امکان‌پذیر نیست. دولت باید اقداماتی کند که ریال تقویت شود و به نظر من اکنون راه تقویت ریال، افزایش نرخ سود است.

اشرف‌زاده همچنین درباره راه‌اندازی بورس ارز، گفت: به نظر من راه‌اندازی بورس ارز نیز سیاست درستی است که باید بانک مرکزی در پیش بگیرد، ولی همانطور که گفتم پیش‌شرط‌های آن ابتدا بالا بردن نرخ بهره و پس از آن تک نرخی کردن ارز و راه‌اندازی بورس ارز است.

او همچنین بیان کرد: اگر دولت سیاست‌های لازم را در این زمینه اتخاذ نکند و ارز بالا رفته و ریال در برابر دلار بی‌ارزش‌تر شود اتفاقی که در سال 1391 رخ داد بار دیگر تکرار خواهد شد به این ترتیب که نرخ دلار افزایش یافته و ارزش ریال در برابر دلار یک چهارم شد، قدرت خرید مردم کاهش یافت و رکود در بازار افزایش یافت.

اشرف‌زاده همچنین درباره اقدامات بانک مرکزی در زمینه ترکیب سبد ارزی، گفت: بانک مرکزی باید سبد ارزی خود را به گونه‌ای تهیه کند که ریسک در آن به حداقل برسد. ما باید طوری ذخایر را تنظیم کنیم که از نوسانات کمترین آسیب را ببینیم. اکنون وضعیت ارزهای معتبر جهانی این‌چنین است که دلار در حال تقویت شدن و یورو، ین و پوند اوضاع خوبی ندارند. کارشناسان بانک مرکزی باید این وضعیت را رصد کرده و در افق پیش‌رو ببینند که بر اساس سیاست‌های هر یک از کشورها که پول رایج آنها معتبر است وضعیت ارز به چه سمت و سویی خواهد رفت و بر اساس آن درباره سبد ارزی تصمیم‌گیری کنند. سیاست‌های مربوط به سبد ارزی بسیار اهمیت دارد چرا که ممکن است ناگهان در یک روز چندین میلیارد ضرر کنیم.

او افزود: به نظر من با توجه به تقویت دلار همان بهتر که اکنون تغییری در سبد ارزی رخ ندهد، ولی برای ماه‌های آینده این وضعیت ادامه‌دار نخواهد بود و کارشناسان بانک مرکزی باید با پیش‌بینی‌های لازم درباره آینده تصمیم‌گیری کنند.

اشرف‌زاده همچنین درباره عبارت ورشکستگی ریال که در روزها و هفته‌های اخیر مطرح شد، گفت: این عبارت صحیح نیست و به نظر من شاید عبارت صحیح ورشکستگی نظام پولی و مالی ما باشد که از سال 1390 رخ داده و هر آنچه را که امروز در قالب نابسامانی از جمله نوسانات ارز می‌بینیم ناشی از آن است.

برچسب ها