عصر خودرو

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد

گردش ۶۰ میلیارد دلار ارز در بازار طی ۹ ماهه اخیر

عصر بازار- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس رشد اقتصادی، مسائل سیاسی و درخواستهای فصلی را به عنوان نکاتی یاد کرد که دولت آنها را دلیل اصلی نوسانات ارز می‌داند و گفت: دولت روندی طراحی کند تا میزان این نوسانات در مقاطع مختلف به حداقل برسد.

گردش ۶۰ میلیارد دلار ارز در بازار طی ۹ ماهه اخیر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، سید حسن حسینی شاهرودی به موضوع نوسانات نرخ ارز اشاره کرد و گفت: به عقیده مدیران اقتصادی دولت،  رشد اقتصادی 6 ماهه اخیر، حتما افزایش تقاضا به همراه خواهد داشت و این افزایش تقاضا منجر به افزایش تقاضای ارز هم می شود و یکی از دلایل کاهش ارز در هفته‌های اخیر همین موضوع بوده است.

وی افزود، رشد اقتصادی، مسائل سیاسی، درخواست های فصلی از جمله نکاتی است که از سوی مدیران دولتی به عنوان دلایل نوسانات نرخ ارز یاد می شود. به هر حال  این موارد مورد ادعای آنهاست.

حسینی به جلسه ارزی مجلس و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد اشاره کرد و گفت: با هماهنگی و نشست مشترک بین اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس و مسئولان دولتی التهابات بازار ارز کنترل شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به گردش 60 میلیارد دلاری ارز در 9 ماهه نخست سال در کشور اشاره کرد و گفت، در گذشته حدود 70 درصد ارز مورد نیاز از طریق دولت تامین می‌شد این در حالی است که امروز این نسبت به 40 درصد رسیده است و مابقی ارز از طریق بازار آزاد تهیه می‌شود.

وی افزود، تنظیم بازار از مسیرهای مختلفی انجام می‌شود، تنها یکی از این مسیرها بانک مرکزی و اتاق مبادلات ارزی است. این درحالی است که در شرایط فعلی عمده ارز مورد نیاز کشور از طریق بازار آزاد بدست می‌آید.

حسینی ادامه داد، یکی دیگر از روشهای تامین ارز نیز ارز صادراتی پتروشیمی هاست،  ارز حاصل از صادرات محصولات شرکتهای پتروشیمی و فراورده‌های نفتی رقمی در حدود 5 میلیارد دلار است.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد، بنا به گفته‌های رئیس کل بانک مرکزی، در سه ماهه  اخیر رقمی در حدود 5.8 میلیارد دلار از طریق سیستم بانکی به بازار ارز تزریق شده است.

برچسب ها