عصر خودرو

ریزش شاخص بورس چه زمانی متوقف می‌شود؟

عصر بازار- شاخص بورس تهران در بازار امروز(دوشنبه) با افت ۲۲۵ واحدی به رقم ۶۱۳۲۸ واحد رسید که این رقم معادل شاخص بورس تهران در همین تاریخ در دو سال گذشته است.

ریزش شاخص بورس چه زمانی متوقف می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از اقتصادنیوز،  بورس تهران با حفظ روند نزولی خود به پایین ترین میزان شاخص در دو سال گذشته رسید. نا امیدی سرمایه‌گذاران از وضعیت توافق و ابهامات بازار از یک طرف و از طرفی دیگر کاهش شدید بهای فلزات جهانی و نفت و هچنین وضعیت نا مناسب گروه های رهبر بورس از جمله دلایل افت شدید شاخص در سال 93 هستند.

    با روی کارآمدن دولت یازدهم و فضای امیدواری ناشی از سرگیری مذاکرات هسته ای در بورس تهران، بازار روند صعودی بسیار شدیدی را شروع کرد و در توافق وین به اوج خود رسید. این روند تا بهمن ماه سال 92 ادامه داشت و شاخص تا رقم 90 هزار واحد افزایش یافت.

    به گزارش اقتصادنیوز، پس از آن با شناسایی هیجان بازار توسط حقوقی ها و خروج آن ها از بازار سرمایه این روند تغییر یافت و شاخص بازار سرمایه در پایان سال با رقم هفتاد و نه هزار واحد کار خود را به پایان رسانید. این روند در سال 93 نیز ادامه پیدا کرد و باز هم روند نزولی بازار شاخص را به رقم 62 هزار واحد کاهش داد.

    براین اساس، سال 93 با یک امیدواری ناشی از به ثمر رسیدن توافق شروع شد و در اواسط فروردین ماه با به ثمر رسیدن توافق بازار افزایش خوبی را در دو هفته ابتدایی تجربه کرد و پس ازآن سیر نزولی با توافق وین ادامه داشت.

    پس از توافق وین کاهش شاخص همگان متعجب کرد، به طوریکه از رقم 69 هزار واحد به رقم فعلی رسید. انتشار گزارش های شش ماهه و پیش بینی سود برخی از گروه ها از جمله فلزات اساسی و آمار نا امید کننده فروش خودرو ساز ها از دلایل اصلی کاهش شاخص به وسیله این گروه های دارای حجم بازار بالا است.

    کاهش قیمت و رکود بازار مسکن نیز از دیگر دلایل افت شاخص در گروه های پالایشگاهی و پتروشیمی و ساختمانی به شمار می‌آید. این گروه ها نیز در سال 93 وضعیت نا مناسب تری نسبت به سال گذشته را تجربه می‌کنند.افزایش شاخص گروه قندی نیز نشان از ناامیدی بازار از روند بهبود بازار است.

    نمودار زیر روند شاخص را از 30 شهریور 92 تا امروز را نشان می‌دهد که نشان دهنده روند کاهشی بورس تهران پس از بهمن 92 است. همانطور که در نمودار نیز مشخص است شاخص بورس تهران به دو سال گذشته بازگشته است.

    پیش بینی می‌شود، پس از شکست این کف، شاخص بورس تهران روند نزولی خود را تا حدود 55 هزار واحد ادامه خواهد داد. توقف این کاهش را می‌توان با اجرایی شدن توافق هسته و برداشته شدن تحریم که در نیمه دوم سال، دانست. در صورت بروز این کاهش بورس تهران به روند ابتدایی دولت یازدهم باز خواهد گشت.

    حامد افسرطلا

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو