عصر خودرو

مشاور معاون اول رئیس جمهوری:

قیمت گذاری سنگ آهن و گندله در بورس ضروری است

عصر بازار- قیمت سنگ‌آهن و گندله باید از وضعیت دستوری و دولتی خارج شود بنابراین کاملاً موافق هستم که قیمت‌ این کالاها از طریق بورس مشخص شود.

قیمت گذاری سنگ آهن و گندله در بورس ضروری است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مصطفی موذن زاده، مشاور معاون اول رئیس جمهوری با بیان این مطلب درباره عرضه سنگ‌آهن از طریق بورس کالا گفت: آن زمان که قیمت سنگ آهن در وضعیت خوبی قرار داشت فعالان این حوزه اقدام به عرضه سنگ‌آهن از طریق بورس کالا نکردند در حالی که بهتر بود در آن زمان این موضوع اجرایی می‌شد اما حضور مشتریان چینی در بازار مانع از اجرایی شدن عرضه سنگ‌آهن از طریق بورس کالا شد.

موذن زاده در ادامه درباره وضع عوارض بر صادرات اظهار کرد: برای تعیین وضع عوارض باید بخش خصوصی و دولتی به یک تفاهم بلندمدت دست پیدا کنند. به عبارتی حرف هر دو طرف یعنی دولت و بخش خصوصی را شنید تا در این رابطه بخش خصوصی با وزارتخانه و دولت به یک تفاهم دست پیدا کنند.

مشاور معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: این تفاهم باید به صورتی باشد که اگر قیمت‌ها از حدی بالا‌تر رفت، بخش خصوصی به دولت کمک کند اما اگر قیمت‌ها کاهش یافت، دولت به بخش خصوصی کمک کند. بنابراین در این رابطه باید هر دو طرف به یک تفاهم‌نامه بلندمدت دست پیدا کنند اما کسی به موضوع تفاهم‌نامه بلندمدت توجهی ندارد.

مشاور معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به تکمیل زنجیره ارزش فولاد اظهار کرد: باید به این نکته توجه داشت که دیگر تولید شمش فولاد (فولاد معمولی) توجیه اقتصادی به همراه ندارد در نتیجه باید به سمت تولید فولادی با ارزش افزوده حرکت کرد اما متاسفانه اهمیت این موضوع بر فعالان این صنعت هنوز مشخص نشده و همچنان به دنبال تولید فولاد معمولی هستند.

وی افزود: امروز وضعیت دنیا به صورتی است که نمی‌توان با تولید فولاد معمولی چندان در بازار‌های جهانی رقابت داشت. امروز موضوعاتی که در حوزه سنگ‌آهن وجود دارد در صنعت فولاد نیز به چشم می‌خورد و آنها باید به سمت استفاده از تکنولوژی رفته تا بتوانند فولادهایی با ارزش افزوده بیشتر تولید کنند.

برچسب ها