عصر خودرو

۲۹ شرکت خارجی واجد شرایط شرکت در مناقصه‌های نفتی ایران شدند

عصر بازار- ایران ۲۹ شرکت نفتی بین المللی از جمله شرکت های بزرگی نظیر توتال و شل را برای شرکت در مناقصه های مربوط به پروژه های توسعه میادین نفت و گاز این کشور واجد شرایط دانسته است.

۲۹ شرکت خارجی واجد شرایط شرکت در مناقصه‌های نفتی ایران شدند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، موسسه استراتفور در گزارشی اعلام کرد، ایران 29 شرکت نفتی بین المللی از جمله شرکت های بزرگی نظیر توتال و شل را برای شرکت در مناقصه های مربوط به پروژه های توسعه میادین نفت و گاز این کشور واجد شرایط دانسته است. شرکت های کوچک و متوسطی نظیر وینترشل، انی، لوک اویل، پتروناس، سینوپک و شرکت ملی نفت فراساحل چین نیز جزو این شرکت ها هستند. تهران خود را برای برگزاری دور نخست مناقصه های مربوط به پروژه های توسعه میادین نفت و گاز خود در سه ماهه نخست سال 2017 آماده می کند. این قدام در شرایطی صورت می گیرد که تردید هایی در مورد پایدار ماندن توافق هسته ای منعقده در سال 2015 به وجود آمده است. این مناقصه ها پس از آن برگزار می شود که موافقتنامه غیرالزام آوری در ماه های گذشته با چند شرکت خارجی برای مطالعه میادین نفتی و گازی مختلف به امضا رسیده است.

پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا به فضای عدم قطعیت موجود در مورد سرمایه گذاری در ایران افزوده است. بر خلاف تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران، تحریم های دولت آمریکا پس از توافق هسته ای لغو نشده، بلکه تنها تعلیق شده اند. ساختار حقوقی آمریکا از تحریم ایران و تحریم ثانویه شرکت های غیر آمریکایی طرف همکاری با ایران حمایت می کند. علیرغم اقدام دولت اوباما در تعلیق تحریم ها، ترامپ ممکن است شروع به اجرای مجدد این تحریم ها کند.

چنین اقدامی برای ایران که به شدت نیازمند انعقاد قراردادهایی در حوزه انرژی با شرکت های خارجی است چالش برانگیز خواهد بود. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران بخش عمده ای از زمان خود را صرف احیای بخش نفت و گاز ایران کرده و تکمیل قراردادهای نفتی قبل از انتخابات ریاست جمهوری ماه می  به او کمک خواهد کرد تا رای دهندگان را متقاعد کند که دوران ریاست جمهوری وی دوران موفقی بوده است. رقبای دولت روحانی استدلال می کنند که این قراردادها کنترل منابع انرژی ایران را به شرکت های غربی می سپارد. اما بدون استفاده از تلکنولوژی و سرمایه گذاری خارجی، ایران نمی تواند تولید نفت خود را به 6 میلیون بشکه در روز، یعنی رقمی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تولید می کرد برساند. به محض اینکه شرکت های اروپایی بیشتری قراردادهایی را با ایران منعقد کنند، وضع مجدد تحریم ها علیه ایران از سوی دولت دونالد ترامپ دشوارتر خواهد شد، زیرا چنین تحریم هایی به متحدان آمریکا لطمه خواهد زد.

شرکت بریتیش پترولیوم از ترس تحریم های پابرجای دولت آمریکا و احتمال وضع مجدد تحریم ها توسط دولت دونالد ترامپ ترجیح داده در پروژه های جدید نفتی ایران مشارکت نکند. این مسئله می تواند برای 29 شرکتی که همچنان به دنبال سرمایه گذاری در ایران هستند چالش برانگیز باشد. اما ایران قراردادهای جدید نفتی را به گونه ای طراحی کرده که به اندازه کافی برای شرکت های خارجی جذاب باشد و بتواند آنها را به سرمایه گذاری در ایران تشویق کند، هرچند که جزئیات این قراردادها هنوز نهایی نشده است.

برچسب ها