عصر خودرو

نخستین معامله بلوکی اسناد خزانه آشکار کرد

عطش اوراق در بازار بدهی

عصر بازار- روز گذشته اولین معاملات بلوکی اسناد خزانه اسلامی در نمادهای اخزا۷ تا اخزا۱۰ انجام شد. اوراق مزبور در قیمت‌های بالاتر از قیمت نمادهای عادی اسناد خزانه اسلامی به بازار عرضه و با استقبال مناسبی از سوی خریداران مواجه شدند. تا جایی که بخش اعظمی از حجم و ارزش معاملات روز گذشته فرابورس نیز به دادوستدهای این اوراق اختصاص یافت. این موضوع شاهد دیگری است که تقاضا برای این اوراق در سطوح بالایی قرار دارد و به‌نظر می‌رسد عرضه‌های صورت‌گرفته پاسخگوی تقاضای موجود نیست.

عطش اوراق در بازار بدهی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس حدود 3میلیون و 90هزار ورقه به ارزش حدود 290میلیارد تومان در 557 نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. بر این اساس، حدود 75درصد از ارزش معاملات فرابورس روز سه‌شنبه به معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت اختصاص پیدا کرد. حجم معاملات اوراق اسناد خزانه اسلامی طی معاملات روز گذشته 50 درصد از حجم و ارزش معاملات بازار با درآمد ثابت فرابورس را به خود اختصاص داد. (در بازار اسناد خزانه اسلامی دیروز یک میلیون و 510هزار ورقه به ارزش بیش از 132میلیارد تومان در 290نوبت معامله شد). معاملاتی که بخش چشمگیر حجم و ارزش آن به معاملات بلوکی در چهار سررسید «اخزا7» تا «اخزا10» تعلق داشت. به دنبال اطلاعیه 13 دی ماه 95، مدیریت عملیات بازار و اعضای فرابورس از قصد شرکت تامین سرمایه بانک ملت برای عرضه تعداد 100هزار و یک ورقه معادل 66/ 0درصد از کل اوراق اسناد خزانه اسلامی مرحله دهم (اخزا10) در روز سه‌شنبه با همان تاریخ سررسید 3 مهرماه 96 خبر داد. همزمان شرکت تامین سرمایه ملت، روز گذشته تعداد 476هزار و 468 ورقه معادل 17/ 3درصد از کل اوراق اسناد خزانه اسلامی مرحله نهم (اخزا9) با تاریخ سررسید 13 شهریور ماه 96 در نماد معاملاتی «اخزا94»، تعداد 286هزار و 479 ورقه معادل 9/ 1درصد از کل اوراق اسناد خزانه اسلامی مرحله هشتم با تاریخ سررسید 23مرداد‌ماه 95 در نماد معاملاتی«اخزا84» و در نهایت تعداد 201هزار و 124 ورقه معادل 34/ 1درصد از کل اوراق اسناد خزانه اسلامی مرحله هفتم با تاریخ سررسید دوم مرداد ماه 95 در نماد معاملاتی «اخزا74» را روانه میز فروش بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس کرد. در همین زمینه علیرضا توکلی، مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: تامین سرمایه بانک ملت در گذشته از نمادهای مختلف اسناد خزانه، خریداری کرده است واین اوراق هم‌اکنون به‌صورت بلوکی عرضه می‌شود. وی در ادامه بیان کرد: معاملات این 4 نماد به‌صورت بلوکی است و برای تامین مالی پیمانکارها منتشر شده است و به دلیل اینکه حجم اوراق عرضه شده قابل توجه بوده است، به‌صورت اطلاعیه در فرابورس منتشر شده است. از نکات قابل توجه این عرضه‌های بلوکی، قیمت بالاتر اوراق این معاملات بلوکی نسبت به دیگر اوراق اسناد خزانه اسلامی است. (نرخ سود موثر عرضه‌های بلوکی اسناد خزانه اسلامی، حدود 3درصد کمتر از اوراق اسناد خزانه‌ای است که به‌صورت عادی در بازار مورد دادوستد قرار می‌گیرند). موضوعی که نشان می‌دهد سود 22درصدی نیز از جذابیت لازم برخوردار است.به عبارت دیگر هر چند قیمت این اوراق نسبت به دیگر اوراق موجود در بازار اسناد خزانه اسلامی بالا‌تر بوده است، اما خریداری شدن این اوراق در این سطوح قیمتی وجود یک تقاضای مناسب برای این اوراق را در بازار به نمایش گذاشت. در عین حال به نظر می‌رسد عرضه کافی برای تقاضای موجود در بازار وجود ندارد. همانطور که در گزارش‌های پیشین «دنیای‌اقتصاد» گفته شد بازار بدهی همواره از جذابیت بالایی در نزد سهامداران برخور دار بوده است. شاهد مدعا آنکه اوراق عرضه شده در بازار بدهی حتی در قیمت‌های بالاتر از معمول به سرعت از سوی معامله‌گران خریداری می‌شد. این موضوع لزوم عرضه‌های متناسب با تقاضای موجود را نشان می‌دهد.

 

در فرابورس سه‌شنبه چه گذشت؟

نماگر فرابورس ایران معاملات روز گذشته را با افت 2/ 1واحدی (معادل 14/ 0درصد) به پایان رساند. معاملات منفی در نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، فولاد هرمزگان جنوب و تولید نیروی برق دماوند بیشترین تاثیر بر روند نزولی آیفکس را بر عهده داشتند. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با معاملات مثبت مانع از افت بیشتر این نماگر شدند. نماد «زاگرس» با مشارکت سهامداران حقیقی پس از گذشت 3روز معاملاتی منفی، مثبت شد. همان‌طور که در گزارش‌های پیشین نیز اشاره شد، «زاگرس» یکی از مهم‌ترین‌ شرکت‌های فروشنده متانول است و بهای جهانی این محصول یکی از مهم‌ترین‌ عواملی است که در نوسان قیمتی سهام این شرکت تاثیرگذار است. چندی پیش شرکت متانکس (Methanex) به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده متانول جهان، قیمت پیشنهادی خود را برای قاره‌های مختلف در سال جدید میلادی اعلام کرد.

این شرکت قیمت پیشنهادی متانول را برای منطقه اروپا برای بازه زمانی اول ژانویه تا 31 مارس 2017، عددی معادل 370دلار در هر تن عنوان کرده است. متانول عرضه شده در بازار آمریکای شمالی 416دلار در هر تن برای بازه زمانی اول ژانویه تا 31 مارس 2017 است و امکان کاهش قیمت برای این منطقه وجود دارد. شرکت متانکس همچنین، قیمت پیشنهادی متانول را برای منطقه آسیا و اقیانوسیه، 430 دلار در هر تن اعلام کرد که اعتبار آن برای بازه زمانی اول ژانویه تا 31 مارس 2017 است. بر این اساس قیمت 430دلار اعلام شده از سوی شرکت متانکس به ازای هر تن متانول سیگنالی مثبت برای معامله‌گران شرکت‌های متانول‌ساز همچون «زاگرس» ایجاد کرد و به جهش حدود 3درصدی قیمت سهام این شرکت در روز گذشته انجامید. نماد معاملاتی شرکت‌های گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان و ذوب‌آهن اصفهان دیروز بیشترین توجه سهامداران را به خود اختصاص داد. «ذوب» از جمله نمادهایی است که همواره نوسانات بسیاری را تجربه می‌کند. دیروز سهامداران این نماد فرابورسی با معامله حدود 5 میلیون سهام این شرکت بیشترین حجم معاملات روز سه‌شنبه را در این نماد رقم زدند. شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان نیز دیروز شاهد دادوستد حدود 2 میلیون سهم به ارزش 351 میلیارد تومان بود. یکی از خبرهایی که این روزها حول نماد «وگستر» می‌گذشت انتشار صورت وضعیت پرتفوی این سرمایه‌گذاری در دوره یک ماهه منتهی به 30 آذر ماه 95 با سرمایه 400میلیارد ریال به‌صورت حسابرسی نشده است. بر این اساس گزارش قرار گرفته روی سامانه کدال، شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان در ابتدای دوره یک ماهه آذر ماه، تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده 227میلیارد و 366میلیون ریال و ارزش بازار 167میلیارد و 67میلیون ریال در سبد سهام خود دارد. بهای تمام شده این شرکت نیز طی این مدت معادل 2میلیارد و 765میلیون ریال افزایش یافت و به 230میلیارد و 131میلیون ریال رسید. همچنین ارزش بازار «وگستر» با افزایش 6میلیارد و 996میلیون ریال معادل 174میلیارد و 63میلیون ریال محاسبه شد.

برچسب ها