عصر خودرو

آغاز گازرسانی به بزرگترین متانول جهان

تداوم تامین گاز مجتمع های پتروشیمی کشور

عصر بازار- روال عادی تامین گاز مجمتع های پتروشیمی کشور با وجود قطع صادرات گاز از ترکمنستان، همچنان ادامه دارد و حتی گازرسانی به بزرگترین واحد متانول جهان نیز آغاز شده است.

تداوم تامین گاز مجتمع های پتروشیمی کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، قطع گاز توسط شرکت «ترکمن گاز» ترکمنستان از روز یکشنبه (12 دیماه)، نگرانی هایی را درباره امکان قطع گاز صنایع و پتروشیمی ها ایجاد کرده بود اما گذشت زمان مشخص کرد که روند گازرسانی به این واحدها، همچنان طبق روال عادی جریان دارد و مشکل عمده ای بروز نکرده است.

شرکت «ترکمن گاز» از صبح یکشنبه(12 دیماه) صادرات گاز به ایران را با ادعای طلب 1.8 میلیارد دلاری متوقف کرده آنهم در حالی که با هیات ایرانی مذاکره و توافق کرده بودند روند صادرات گاز ادامه داشته باشد.
با وجود مذاکرات چند روز اخیر 2 شرکت برای چگونگی بازپرداخت بدهی‎های گذشته با حفظ خواسته ایران مبنی بر دریافت خسارت کمی و کیفی، اما شرکت ترکمن گاز به طور ناگهانی و خارج از توافق به عمل آمده به صورت غیرمنطقی و در اقدامی مغایر با چارچوب قرارداد، بار دیگر با آغاز فصل سرما با این ادعا که باید مبلغ مورد مناقشه و اختلاف را به سرعت دریافت کند، اقدام به قطع گاز ارسالی به ایران کرده است.
به گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مدیر کنترل تولید این شرکت اعلام کرده است: گاز مورد نیاز مجتمع های پتروشیمی با همکاری شرکت ملی گاز ایران درحال تامین است و همه پتروشیمی ها در مدار تولید قرار دارند.
به گفته وی «علی محمد بساق زاده» در پی قطع ارسال گاز شرکت «ترکمن گاز» ترکمنستان به ایران، با همکاری شرکت ملی گاز ایران تاکنون گاز هیچکدام از مجتمع های پتروشیمی قطع نشده اما در برخی از مجتمع ها، تولید با حداقل ظرفیت در حال انجام و امید است، با تدابیر اتخاد شده و نیز صرفه جویی مردم، روند تولید پایدار ادامه داشته باشد.
وی با بیان اینکه تامین نیاز بخش خانگی در فصل سرما در اولویت قراردارد، گفت: با تدبیر وزارت نفت، با وجود افزایش مصرف گاز خانگی، خوراک مجتمع های پتروشیمی تامین می شود و همه شرکت ها در حال تولیدند.

** آغاز گازرسانی به بزرگترین متانول جهان همزمان با وجود قطع گاز توسط ترکمن گاز
در زمانی که برخی نگرانی ها از قطع گاز پتروشیمی ها وجود دارد، گازرسانی به پتروشیمی کاوه به عنوان بزرگترین واحد تولید متانول کشور از طریق خط لوله ششم سراسری آغاز شده که نشان می دهد روند گازرسانی به خوبی ادامه دارد و مشکلی وجود ندارد.
متانول کاوه با هدف ساخت بزرگترین واحد تولید متانول کشور و جهان با ظرفیت تولید هفت هزار تن در روز در بندر دیر واقع در استان بوشهر تاسیس شد که با تزریق گاز به این واحد صنعتی در دی ماه امسال، گام موثری در افزایش تولید محصولات پتروشیمی کشور برداشته می شود.
متانول کاوه به عنوان بزرگترین واحد تولید متانول در جهان با ظرفیت تولید روزانه هفت هزار تن بزودی به بهره برداری رسمی می رسد.
کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی، هند، سنگاپور، تایوان، تایلند، ترکیه، اروپای غربی با جمع کل واردات ١٥ میلیون تن، عمده ترین بازارهای هدف برای متانول صادراتی خاورمیانه محسوب می شوند.

برچسب ها