عصر خودرو

عضو کمیته فقهی سازمان بورس اعلام کرد

تصویب صندوق‌های کالایی و آپشن طلا در کمیته فقهی سازمان بورس

عصر بازار- عضو کمیته فقهی سازمان بورس با اشاره به تصویب مصوبه راه‌اندازی صندوق‌های کالایی در کمیته فقهی سازمان بورس گفت که بر اساس ضوابط مصوب کمیته فقهی، تاسیس صندوق‌های کالایی مشکلی از نظر شرعی نخواهند داشت.

تصویب صندوق‌های کالایی و آپشن طلا در کمیته فقهی سازمان بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سیدعباس موسویان، پژوهشگر ارشد مالی اسلامی و عضو کمیته فقهی سازمان بورس به راه‌اندازی آپشن طلا اشاره کرد و گفت: قرارداد آپشن نیز از نظر فقهی مورد بررسی قرار گرفت و با سه شرط در کمیته فقهی پذیرش شده است که با توجه به رعایت آن موارد در بورس کالا، قراردادهای اختیار معامله نیز اشکال شرعی ندارند.

به گفته موسویان، این سه شرط این است که دارایی پایه باید واقعی باشد، قدرت بر تسلیم وجود داشته و بازار قابل کنترل زیر نظر نهاد ناظر باشد.

این عضو شورای عالی بورس در ادامه در پاسخ به این پرسش که راه‌اندازی ابزارهای مالی در بورس کالای ایران را چه طور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: امسال شاهد تامین مالی 2650 میلیارد تومانی برای پرداخت مطالبات گندمکاران از طریق انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا بودیم که این اقدامی پسندیده و مثبت در بازار سرمایه بود.

وی ادامه داد: همچنین بحث‌ها و بررسی‌هایی نیز در خصوص انتشار اوراق سلف پیش خرید خودرو در بورس کالا انجام شد که این اوراق می‌تواند در زمینه پیش خرید خودرو به عنوان اهرم کار ساز باشد.

موسویان در پایان به راه اندازی بازار مشتقه ارزی اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی این بازار در شورای عالی بورس و همچنین کمیته فقهی سازمان بورس مورد تایید قرار گرفته است. همچنین امروز فعالان اقتصادی کشور از جمله واردکنندگان و صادرکنندگان با انواع نوسانات نرخ ارز روبه رو هستند و در مسیر فعالیت خود ریسک‌های زیادی را متحمل می‌شوند، در این بین زمان آن رسیده تا بازار مشتقه ارز با حمایت بانک مرکزی شکل بگیرد.

برچسب ها