عصر خودرو

احتمال چندنرخی شدن دوباره دلار

عصر بازار- رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران معتقد است دستورالعمل جدید دولت برای ساماندهی بازار ارز و گشایش اعتبار واردات کالا با نرخ ۳۶۰۰ تومان در کوتاه‌مدت اثرگذار و اشکالات عمده‌ای به آن وارد است.

احتمال چندنرخی شدن دوباره دلار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بابک عابدین درباره شرایط جدیدی که بانک مرکزی برای واردکنندگان ایجاد کرده تا گشایش ال‌سی را با دلار 3600 تومانی انجام دهند و نیز تکلیف بانک مرکزی مبنی بر اینکه تا 25 اسفندماه سال جاری ارز حاصل از صادرات محصولات عمده صادراتی را خریداری کند، اظهار کرد: اگر واقعا دولت توانایی ارائه دلار 3600 تومانی را دارد، پس چرا این کار را انجام نمی‌دهد؟

وی ادامه داد: اگر موجودی دلار برای دولت به حد کافی است، ارائه دلار با همین نرخ را در دستور کار قرار دهد و به صورت علی‌الحساب که نرخ آن در زمان صدور گواهی ثبت یا زمان تسویه حساب انجام نشود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران با اشاره به اینکه این دستورالعمل حرکت به سمت چند نرخی شدن ارز است، بیان کرد: در مورد گشایش ال‌سی باید این پرسش مطرح شود که چه کسی می‌خواهد برای ما ال‌سی باز کند؟ آیا در حال حاضر کشوری از ایران ال‌سی قبول می‌کند؟ آیا بانک مرکزی با بانک‌هایی در ارتباط است که این اقدام را انجام دهد؟ و اگر این مسئله صحت دارد،  چرا اسامی بانک‌های مذکور اعلام نمی‌شود؟ بنده نمی‌دانم وقتی هنوز مشکل در این رابطه حل نشده، چگونه می‌خواهیم گشایش ال‌سی را در دستور کار قرار دهیم؟

عابدین همچنین با تاکید بر اینکه دلار 3600 تومانی عاملی برای ایجاد صف خواهد بود، گفت: قرار است صادرکنندگان ارزهای خود را به بانک بفروشند تا در نهایت به واردکنندگان دلار 3600 تومانی عرضه شود. آیا این مسئله صف ایجاد نمی‌کند؟ قرار نیست اگر می‌خواهیم مسئله‌ای را حل کنیم، مسئله جدیدی ایجاد کنیم. اگر دولت می‌تواند دلار 3600 تومانی عرضه کند، باید به سمت ارز تک‌نرخی حرکت کنیم، چرا که این دستورالعمل موجب چند نرخی شدن ارز و مسائل پنهانی و پشت پرده دیگری خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مطمئن باشید اقدام در نظر گرفته شده به سود مصرف‌کننده نهایی است اگر قیمت ارز به صورت تدریجی بالا می‌رفت و بازار خود را با قیمت‌های جدید تطبیق می‌داد، فشار کمتری به مردم وارد می‌شد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران افزود: اگر صادرکنندگان مجبور شوند ارز خود را به نرخ 3600 تومان بفروشند و در این راستا متضرر شوند، قطعا این کار را نخواهند کرد. باید نرخ خرید و فروش ارز با نرخ واقعی بازار تطیبق داشته باشد و هزینه‌های بازار نیز در این مسئله لحاظ شود. راهکاری که مدنظر قرار گرفته راهکار کوتاه‌مدتی برای پایین نگه داشتن نرخ ارز است اما در درازمدت اثرگذار نخواهد بود. به نظر می‌رسد اگر دولت بتواند ارز را در مرز 4000 تومان نگه دارد بهترین اقدام است.

برچسب ها