عصر خودرو

سی ان بی سی:

الگوی بازار نفت با بازگشت اوپک به نقش ذاتی خود تغییر می کند

عصر بازار- یک تحلیلگر نفتی به شبکه خبری سی ان بی سی آمریکا گفت: پس از سه سال کاهش قیمت نفت که کاهش سرمایه گذاری ها روی تجهیزات و حفاری را در پی داشت، سرانجام، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به ماهیت وجودی خود برمی گردد.

الگوی بازار نفت با بازگشت اوپک به نقش ذاتی خود تغییر می کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، «ویرندرا چاهان» تحلیلگر نفتی شرکت خدمات مشاوره ای انرژی اسپکتس انگلیس در مصاحبه با سی ان بی سی افزود: بازار آتی نفت به الگویی بازمی گردد که در آن قیمت های آنی یا نقد بیش از قیمت های آتی خواهد بود. همچنین قیمت نفت در اوراقی که سررسید آنها نزدیک است بالاتر از اوراقی خواهد بود که سررسید آنها چند ماه دیگر است.

در 10 دسامبر 2016 (20 آذر 1395)، اوپک و برخی کشورهای غیراوپک موافقت کردند در یک اقدام مشترک، تولید نفت را از سال 2017 به مدت 6 ماه روزانه در حدود 1.8 میلیون بشکه در روزکاهش دهند، اقدامی که بسیاری به آن خوشبین هستند.

این تحلیلگر نفتی، ضریب اطاعت از این توافق را 80 درصد دانست و اضافه کرد: روسیه به عنوان یک تولیدکننده غیراوپکی به تعهد خود پایبند می ماند زیرا به افزایش قیمت نفت نیاز دارد.

وی تصریح کرد: منحنی عرضه نفت به طرف پایین منتقل می شود و بازار با اثر عرضه روبرو می شود.

به گفته چاهان، در حالی که افزایش قیمت های نفت به افزایش تولید نفت شیل آمریکا کمک خواهد کرد، اما این افزایش مورد انتظار که حدود 350 هزار بشکه در روز است، تاثیر چندانی در وضع بازار، آنگونه که در سال های 2012 تا 2015 داشت، ایجاد نخواهد کرد، زیرا تاثیر آن به خوبی با کاهش تولید سایر تولیدکنندگان خنثی می شود.

وی گفت: بازار روزانه نفت شیل بین چهار تا 4.5 میلیون بشکه است، اما کشورهای غیراوپک 55 میلیون بشکه در روز نفت تولید می کنند.

بازار نفت از تابستان سال 2014 (1393) تا کنون در وضعیتی قرار داشته است که در آن قیمت های آنی یا نقد کمتر از قیمت های آتی بوده اند.

قیمت های نفت از ژوئن (خرداد-تیر) 2014 تا ژانویه 2015 (دی-بهمن 1394) که در آن قیمت نفت برنت از 115 دلار به 45 دلار در هر بشکه کاهش یافت، 70 درصد سقوط کرد و سپس افزایش اندکی را تجربه کرد.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا صبح روز سه شنبه در بازار نایمکس این کشور به حدود 54 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام برنت دریای شمال در بازار لندن حدود 57 دلار در هر بشکه معامله می شود. هر دوی این نفت های پایه در مقایسه با یک سال پیش، 20 درصد افزایش قیمت داشته اند، اما همچنان با اوج قیمت خود در تابستان 2014 تفاوت فاحشی دارند.

با این حال، چاهان معتقد است: افزایش اخیر نرخ برابری دلار در مقایسه با سایر ارزهای اصلی که معمولا سبب می شود قیمت کالاهایی که به دلار ارزش گذاری می شوند در بازارهای بین المللی کاهش پیدا کند، اثرگذاری تغییر الگوی بازار نفت را کمتر خواهد کرد.

بر اساس این گزارش ، پس از آنکه مقدار تولید نفت شیل آمریکا در سال 2014 به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد، استراتژی اوپک، تحت فشارعربستان سعودی و متحدانش، از کنترل قیمت که نقش اصلی هر کارتلی است به حفظ سهم بازار تغییر کرد و موجب سقوط بهای نفت شد.

برچسب ها