عصر خودرو

وزیر اقتصاد ترکیه:

دلار از ۱۰ درصد کل تجارت خارجی ترکیه حذف می‌شود

عصر بازار- وزیر اقتصاد ترکیه گفت، کشورش قصد دارد حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از کل تجارت خارجی حدودا ۴۳۰ میلیارد دلاری خود را به ارزهای ملی انجام دهد.

دلار از ۱۰ درصد کل تجارت خارجی ترکیه حذف می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، اوایل ماه دسامبر از شرکای تجاری ترکیه به ویژه ایران، روسیه و چین خواست تا معاملات تجاری بین این کشورها با ترکیه به ارزهای ملی انجام گیرد. در راستای اجرایی کردن این ابتکار، نیهات زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه اخیرا اعلام کرده که فرآیندهای نفتی در زمینه تجارت با ایران و روسیه در حال اجراست تا در زمینه تجارت با این کشورها از ارزهای ملی استفاده شود و ترکیه قصد دارد حدود 10 تا 15 درصد از کل تجارت خارجی حدودا 430 میلیارد دلاری خود را به ارزهای ملی انجام دهد.

زیبکچی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت روابط اقتصادی کشورش با ایران گفت، قرار بود هفته گذشته با انتشار بیانیه ای تعداد کالاهای مشمول موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور از 256 قلم به 400 قلم افزایش یابد، اما به دلیل لغو سفر معاون اول رئیس جمهوری ایران به ترکیه این توافق امضا نشد. «اما ما از طریق وزیر ایرانی مربوطه این مسئله را در حال توافق هستیم. ما فکر می کنیم این موضوع در یک نشست نهایی که در اینده بسیار نزدیک برگزار می شود نهایی خواهد شد.» وی افزود، این توافق به محض نهایی شدن، به اجرا گذاشته خواهد شد.
وی افزود، در زمینه تجارت با ایران و روسیه به ارزهای ملی، همه چیز از نظر فنی به صورت مثبت پیش می رود. «ما می خواهیم این محدوده این موضوع را گسترش دهیم. ما به عنوان دولت ترکیه قصد داریم بتوانیم حدود 10 تا 15 درصد از کل تجارت خارجی 430 میلیارد دلاری مان را با استفاده از ارزهای ملی انجام دهیم. این از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است.»
برات آلبایراک، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه نیز در ماه دسامبر در پارلمان ترکیه در خصوص استفاده از ارزهای ملی برای تجارت خارجی گفته بود، ترکیه وارد «دوره ای جدید» از سیاست انرژی خود شده که بر اساس آن آنکارا در معاملات آینده به ویژه با کشورهایی که سهم عمده ای در معاملات انرژی ترکیه دارند، از لیر استفداه خواهد کرد.

برچسب ها