عصر خودرو

رویترز:

عربستان کشورهای تولیدکننده نفت را به اجرای توافق اوپک فرا خواند

عصر بازار- در حالی که عربستان دو سال تمام سیاست غلط کاهش نفت را دنبال کرد که اکنون با فشار اقتصادی مجبور شد طی اطلاعیه‌ای کشورهای اوپک و غیراوپک را به اجرای توافق ماه نوامبر فرا خواند.

عربستان کشورهای تولیدکننده نفت را به اجرای توافق اوپک فرا خواند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، عربستان سعودی طی اطلاعیه‌ای از همه کشورهای اوپک و غیراوپک خواست تا به تعهدات خودشان مبنی بر کاهش تولید نفت پایبند باشند.

در این اطلاعیه تأکید شده است که بسیار اهمیت دارد که در راستای همکاری‌ها تولید نفت کشورهای تولیدکننده به تصمیم ماه نوامبر پایبند باشد.

در نشستی که ماه نوامبر در وین برگزار شد کشورهای عضو اوپک به این تصمیم رسیده‌اند که برای افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی تولید خودشان را 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

همچنین بر اساس تصمیم این نشست قرار شد کشورهای عضو اوپک نیز در مجموع تولیدشان را 600 هزار بشکه در روز کاهش دهند.

این توافق قرار شد از ابتدای سال 2007 میلادی به مدت 6 ماه اجرایی شود. این تصمیم در راستای کاهش سطح عرضه و افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی انجام شد.

طی دو سال گذشته قیمت نفت در بازارهای جهانی بیش از 70 درصد کاهش یافت.

رویترز می‌نویسد در ماه نوامبر که نخستین تصمیم بر کاهش  عرضه از سال 2008 تاکنون بود عربستان سعودی مجبور شد بیشترین سهم کاهش را قبول کند و حتی از پافشاری خود مبنی بر اینکه ایران نیز باید کاهش تولید را قبول کند، عقب‌نشینی کرد.

کابینه دولت در بیانیه‌ای که در خبرگزاری SPA عربستان نیز منتشر شده است اعلام کرده است وزرا به اهمیت تثبیت قیمت و افزایش همکاری‌ها بین اعضا تأکید کرده‌اند که با اجرای توافق اوپک سطح تولید بر تصمیم ماه نوامبر گذشته باشد.

طی چند روز گذشته برخی کشورها آمادگی خود را برای اجرای توافق اوپک اعلام کرده‌اند.

روز گذشته عمان اعلام کرد که آمده است تا اجرای توافق کاهش 45 هزار بشکه‌ای تولید خود را بر اساس توافق اوپک اجرایی کند.

برچسب ها