عصر خودرو

رییس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت:

مشارکت با هلندی ها برای افزایش ضریب بازیافت نفت

عصر بازار- یک مسوول صنعت نفت با بیان این که برجام، انتقال فناوری های جدید نفتی را به کشور تسهیل کرد، گفت: قرار است برای اجرای طرح ازدیاد برداشت از یک میدان مهم نفتی کشور با دانشگاه دلف هلند مشارکت شود.

مشارکت با هلندی ها برای افزایش ضریب بازیافت نفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، محمدرضا کمالی در نشست خبری که در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برگزار شد، افزود: در زمان تحریم، شرکت های اروپایی و استرالیایی حتی از پاسخگویی به تماس های ما خودداری می کردند اما پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و رفع تحریم، این شرکت ها اقدام به برقراری ارتباط با ما کردند.

رییس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت افزود: پس از اجرای برجام، مذاکراتی با شرکت های اروپایی و استرالیایی انجام شد و اکنون درحال ارزیابی شرکت ها هستیم.

کمالی یادآور شد: پس از اجرای برجام، شرایط صنعت نفت بهبود یافته و فرصت خوبی برای استفاده از فناوری های جدید در این صنعت فراهم شده است.

وی گفت: ضریب بازیافت میدان های نفتی ایران در مقایسه با میانگین جهانی، پایین است که بخشی از آن به ویژگی های مخازن نفتی کشور بازمی گردد، بنابراین باید از فناوری های جدید در این بخش استفاده کنیم.

رییس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت به واگذاری طرح های مطالعاتی ازدیاد برداشت به دانشگاه ها اشاره کرد و ادامه داد: 2 سال پیش، تعدادی از مخازن نفتی با هدف مطالعات مستمر 10 ساله برای ازدیاد برداشت و تولید صیانتی از آنها به دانشگاه ها واگذار شد.

به گفته کمالی، در قراردادهای جدید نفتی به انتقال دانش فنی و بومی سازی فناوری های ازدیاد برداشت توجه شده است.

رییس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت به طرح های مطالعاتی ازدیاد برداشت در کشور اشاره کرد و گفت: در میدان نفتی اهواز که از بزرگترین مخازن نفتی کشور است، طرح های ازدیاد برداشت توسط پژوهشگاه صنعت نفت اجرا خواهد شد.

کمالی با بیان این که این طرح با دانشگاه دلف هلند برگزار می شود، اضافه کرد: قرار است پس از پایان طرح های مطالعاتی، یک مدل فنی برای اجرای طرح ازدیاد برداشت در این میدان اجرا شود.

وی ادامه داد: حجم ذخیره این مخزن حدود 70 میلیارد بشکه است که هر اقدامی برای افزایش ضریب بازیافت، سبب افزایش سودآوری آن خواهد شد.

کمالی گفت، بزودی قرارداد همکاری با این دانشگاه اروپایی برای اجرای طرح های ازدیاد برداشت، امضا می شود که اجرای آن 2 سال طول خواهد کشید.

رییس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت افزود: همچنین قرار است طرح ازدیاد برداشت میدان یادآوران نیز با شرکت نفتی او ام و OMW اتریش اجرا شود.

محمد نجفی، عضو هیات علمی دانشگاه نیز در این نشست گفت: نخستین همایش بین المللی ازدیاد برداشت از مخازن با مشارکت موسسه های بین المللی از جمله انجمن بین المللی «اینترپور» در دوم و سوم اردیبهشت ماه سال آتی در تهران برگزار می شود.

وی گفت: این همایش به موضوعاتی مانند ویژگی های مخازن نفتی، فناوری های حفاری، فناوری های تجهیزات سرچاهی، فناوری های جدید نانوتکنولوژی، تزریق گاز، شیل اویل و شیل گس می پردازد.

بر اساس این گزارش، با توجه به ضرورت طرح های ازدیاد برداشت از مخازن نفتی کشور، در قراردادهای جدید نفتی نیز بدان توجه شده، به طوری که یکی از شرط های حضور شرکت های بین المللی در طرح های توسعه بخش بالادستی صنعت نفت ایران، اجرای طرح های ازدیاد برداشت تعیین شده است.

بر اساس برآوردهای اولیه، در صورت یک درصد افزایش ضریب بازیافت میدان های نفتی کشور، 300 میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی، ایجاد خواهد شد.

برچسب ها