عصر خودرو

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار:

صندوق ها و تامین سرمایه ها تحت نظارت بورس می مانند

عصر بازار- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص احتمال نظارت بانک مرکزی بر تامین سرمایه ها و صندوق های سرمایه گذاری گفت: بندهای ذیل ماده ۱۵ گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه برنامه ششم هم اکنون در حال اصلاح بوده و بحث در این زمینه این موضوع است که اگر بانک‌ها در تامین سرمایه‌ها و یا صندوق های سرمایه گذاری بخواهند مشارکت داشته باشند، برای ارایه مجوز ها به بانک ها تنها بانک مرکزی اقدام کند.

صندوق ها و تامین سرمایه ها تحت نظارت بورس می مانند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، دکتر شاپور محمدی اظهار داشت: تامین سرمایه ها و صندوق های سرمایه گذاری به موجب قانون دائمی بازار اوراق بهادار همچنان نهاد های بازار سرمایه هستند و مجوز خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت می‌کنند. هم اکنون 200 نهاد اعم از صندوق و تامین سرمایه در بازار سرمایه کشور فعال هستند و نزدیک به یک میلیون و 800 هزار نفر شخص حقیقی و حقوقی از جمله سرمایه‌گذاران صندوق‌ها به شمار می‌روند.

    وی با بیان اینکه از این به بعد نیز همچنان صندوق های بازارگردانی و همه صندوق ها تحت نظارت سازمان و زیر مجموعه بازار سرمایه خواهند بود، گفت: اگر بانکی بخواهد سهام داشته باشد، طبیعی است که هماهنگی خود را باید با بانک مرکزی انجام دهد.

    دکتر محمدی ادامه داد: سازمان بورس استدلال های قانونی خود را به مجلس اعلام کرده است و این مشکل تا حدودی برطرف شده است.

    سخنگوی سازمان بورس در خصوص نرخ بالای سود اوراق بدهی و بی اقبالی سرمایه گذاران به بازار سهام گفت: اولویت ما همیشه بازار سهام بوده است، علاوه بر اینکه حجم بازار بدهی نسبت به بازار سهام بسیار اندک است.

    وی ادامه داد: افزون بر اینها در صورتی که سرمایه گذاران حقیقی و صندوق ها و حقوقی ها به این جمع بندی برسند که اوراق بدهی خریداری نکنند ما به نظر آنها اهمیت می دهیم؛ خرید اوراق بدهی انتخاب سرمایه گذاران است.

    رییس سازمان بورس درخصوص اینکه برخی سود اوراق در بازار سرمایه را بالا می دانند، گفت: دولت نرخ اوراق را تنظیم می کند و بانک مرکزی نیز درباره این نرخ ها نظر می دهد.

    وی با تاکید بر اینکه نرخ اوراق در بازار سرمایه بالا نیست، ادامه داد: در بازار سرمایه نرخ اوراق از حدود 17 تا 18 درصد تا 21 درصد در حال معامله است که متوسط این نرخ ،رقم بالایی نیست.

    وی با اشاره به برخی اظهار نظرهای غیرکارشناسانه درباره نرخ اوراق 25 درصدی در بازار سهام گفت: بالاتر از 21درصد نرخ سود اوراق در بازار سرمایه نداریم.

    رییس سازمان بورس با اشاره به اینکه نرخ موثر اوراق را به دولت نیز گزارش شده است، ادامه داد: بانک ها نرخ سودهای بالاتری از نرخ موثر بازار سرمایه به سپرده گذاران پیشنهاد می دهند و سرمایه گذاران وقتی قرار باشد بین این دو نرخ را انتخاب کنند، طبیعی است که بانک را انتخاب کرده و نرخ های سود بالا در بانک ها و موسسه های اعتباری بازار سرمایه را تحت الشعاع قرار می هد.

    دکتر محمدی با اشاره به اینکه حجم اوراق بدهی بازار سرمایه در مقایسه با سپرده های بانکی بسیار ناچیز است، تصریح کرد: نرخ سپرده های بانکی نرخ قالب است و باید تعیین کننده نرخ اوراق باشد نه اینکه برعکس بگوییم "قایقی کشتی را با خود بکشد".

    به گفته وی اگر نظام بانکی نرخ سود را کاهش دهد بازار سرمایه هم آمادگی کاهش این نرخ و تعیین سقف را دارد اما الزام این موضوع حرکت هماهنگ همه بازارها است. در صورتی که قرار باشد در سیستم بانکی به سپرده ها نرخ سود بالایی تعلق بگیرد و برای اوراق بدهی تاکید کنند نرخ سود کاهش یابد، غیر عادلانه است.

    این مقام مسوول در ادامه به برنامه ریزی سازمان بورس برای بازگشایی هرچه سریعتر نمادهای متوقف اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حجم نمادهای متوقف کاهش قابل توجهی داشته و نمادهای بزرگ بزودی بازگشایی خواهند شد.

    دکتر محمدی در مورد زمان بازگشایی نماد معاملاتی بانک های بورسی گفت: باید بانک های مربوطه گزارش های مالی خود را مبنی بر عدم وجود مشکلی برای بازگشایی نماد های معاملاتی به سازمان بورس اعلام کنند، تا نماد ها دوباره بازگشایی شوند.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خاتمه به راه اندازی بورس ارز اشاره کرد و گفت: سازمان بورس هم اکنون از آمادگی لازم برای راه اندازی بورس آتی ارز برخوردار است و این در حالی است که شورای عالی بورس نیز پیش از این راه اندازی بازار اوراق آتی ارزی و نیز اوراق سلف ارزی را تصویب کرده است.

    برچسب ها