عصر خودرو

مدیرعامل توانیر خبر داد:

اعزام تیم ایرانی به عراق برای بستن قرارداد جدید صادرات برق

عصر بازار- مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه توقف صادرات برق ایران به عراق به خاطر تمام شدن زمان قرارداد بوده است، گفت: چنانچه بخواهیم صادرات مجدد برق به عراق داشته باشیم باید یک الحاقیه و اصلاحیه جدید را در قرارداد تنظیم کنیم.

اعزام تیم ایرانی به عراق برای بستن قرارداد جدید صادرات برق
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، آرش کردی در پاسخ به این سؤال که دلیل توقف صادرات برق ایران به عراق چیست، گفت: دلیل اصلی متوقف شدن صادرات برق ایران به عراق به  اتمام رسیدن زمان قرارداد میان دو کشور بوده است؛ چرا که ما هر سال قرارداد را به‌روز کرده و تنظیم می‌کنیم و باید الحاقیه و اصلاحیه‌ها را نیز تنظیم کنیم.

وی افزود: در تنظیم قرارداد جدید باید بسته به شرایط روز و تغییر قیمت ارز و سایر مسائل عمده مفاد جدیدی تنظیم شود.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه پیش‌تر به طرف عراقی اخطار داده بودیم که زمان صادرات برق ایران به این کشور رو به اتمام است و باید قرارداد را به‌روز کنیم، گفت: یک هیأت ایرانی از معاونان شرکت توانیر و سایر ارگان‌ها برای مذاکرات صادرات برق به این کشور سفر کرده‌اند.

کردی در  پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود یکی از دلایل قطع صادرات برق ایران به عراق میزان بدهی برقی این کشور به ایران است که بیش از یک میلیارد دلار برآورد شده است، گفت: در این خصوص نمی‌توانم اظهارنظر کنم اما همواره ما با طرف عراقی در حال کار هستیم هرچند بابت نحوه وصول مطالبات نیز این تیم ایرانی با طرف عراقی مذاکراتی خواهد داشت اما باز هم تأکید می‌کنم قطع صادرات برق ایران به عراق به اتمام رسیدن زمان قرارداد بوده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا صادرات برق ایران به عراق افزایش می‌یابد یا خیر، گفت: شرایط کلی در این خصوص گذاشته شده است که به این موضوع ربط داشته است اما باید منتظر بمانیم تا هیأت ایرانی به کشور بازگشته و از لحاظ کارشناسی این موضوع را بررسی کنیم که آیا قیمت برق صادراتی ایران به عراق افزایش یابد یا خیر، پس منتظر هستیم که مذاکرات نهایی شود.

مدیرعامل توانیر  در پاسخ به این سؤال آیا طرف عراقی از ایران درخواست افزایش صادرات برق کرده است یا خیر، گفت: شبکه عراق اجازه نمی‌دهد که ما میزان صادرات را افزایش دهیم هرچند معتقدیم ما افزایش صادرات برق را در تابستان به دلیل نیاز داخلی نمی‌توانیم افزایش دهیم.

وی افزود: میزان صادرات برق ایران به عراق برحسب ایام هفته متغیر است اما به طور متوسط 700 مگاوات تا هزار مگاوات به عراق صادر می‌شود.

کردی اظهار امیدواری کرد: کمتر از یک ماه دیگر مجدداً صادرات برق ایران به عراق وصل شود.

بر اساس این گزارش، صادرات برق ایران به عراق از روز گذشته قطع شده است.

بعضی منابع میزان بدهی عراق به ایران بابت بهای برق صادراتی را افزون بر یک میلیارد دلار براورد می کنند.

برچسب ها