عصر خودرو

بررسی عوامل موثر بر بازار فیوچرز سکه؛

۷ عامل تعیین‌کننده مسیر آینده «آتی»

عصر بازار- بازار آتی سکه طی هفته گذشته نشان داد که همچنان زیر سایه تغییرات شاخص‌های مهم جهانی و داخلی تحرکات قابل توجهی را می‌تواند از خود نشان دهد که در این رابطه ثبت رقم ۲۱۲ هزار تایی در حجم معاملات این بازار در هفته قبل که منجر به شکست رکورد چهارساله معاملات در این بازار شد، خود شاهد این مدعا است.

۷ عامل تعیین‌کننده مسیر آینده «آتی»
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، اما عوامل تعیین‌کننده مسیر آینده بازار آتی سکه را باید در چند موضوع مهم و تاثیر‌گذار جست‌وجو کرد که پیوسته در شرایط مختلف اثرگذاری خود را در این بازار به منصه ظهور رسانده‌اند؛ عواملی همچون طلای جهانی، دلار داخلی، شاخص دلار در بازارهای جهانی، تورم، رشد بازارهای موازی به خصوص بورس، خروج از رکود و تضعیف یا تقویت سفته‌بازی در بازارهای نقدی و دلار مهم‌ترین‌ موضوعات اثرگذار بر مسیر آینده بازار آتی سکه محسوب می‌شوند. در این زمینه در این گزارش به بررسی این نکات و تاثیر‌پذیری بازار آتی سکه از این عوامل پرداخته شده است. فرزان سهرابی، کارشناس بازار آتی و تکنیکالیست بازار جهانی طلا در این گزارش به بررسی این عوامل تاثیر‌گذار پرداخته است.

تشریح وضعیت نزدیک‌ترین و دورترین سررسید

فرزان سهرابی درخصوص سررسید دی ماه و با رویکرد تکنیکال بر این باور است که با توجه به اینکه این سررسید به روزهای آخر معاملاتی در بورس نزدیک می‌شود و الزاما در تاریخ سررسید قیمت سکه نقدی و آتی به علت صفر شدن هزینه‌ها، یکی و برابر می‌شود از نمودار سکه آتی دی برای پیش‌بینی روند سکه آتی نقدی استفاده می‌کنیم.در این سررسید قیمت با یک شیب صعودی در کانالی حرکت کرده که طی مسیر، قیمت در این سررسید - که تقریبا مشابه با سکه نقدی در نظر گرفته می‌شود - علاقه دارد به قسمت بالایی کانال حرکت کند (قسمت بالایی چنگال اندرو) و در این سررسید مشاهده می‌شود که هر وقت قیمت به خط پایینی چنگال (نیمه پایینی کانال) آمده است با خرید روبه‌رو‌ شده و خریداران به خرید علاقه نشان داده‌اند، همچنین وقتی به بالای خط سقف کانال هم وارد شده است، فروشنده‌ها زیاد شده‌اند، بنابراین به نظر می‌رسد قیمت در این کانال و با همین شیب با گذشت زمان ادامه پیدا کند و به صعود خود ادامه دهد. در این سررسید، مشاهده می‌شود که خریداران وقتی قیمت به پایین کانال رسیده اقدام به خرید کرده‌اند.به گفته وی از آنجا که پرمعامله ترین نماد معاملات آتی که دورترین سررسید از نظر زمانی نیز به شمار می‌رود نماد شهریور ماه سال 96 است، پرداختن به تحرکات ریز و درشت این نماد نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. سهرابی در ادامه به بررسی روند سررسید شهریور ماه به‌عنوان پرطرفدارترین نماد معاملاتی در بازار آتی سکه و دورترین سررسید پرداخته و می‌گوید: به نظر می‌رسد که یک چنگال صعودی مطابق و موازی با نماد دی که تا چند روز آینده به سکه نقدی تبدیل می‌شود و قیمتش با سکه نقدی برابر می‌شود موازی با نماد دی در حال صعود است، به نظر می‌رسد قیمت شهریور ماه 96 هم علاقه داشته باشد که خود را به سمت بالای کانال برساند و در واقع نوسانات خودش را در بالای کانال ادامه دهد. در این رابطه به این دلیل که این سررسید، یک نماد آتی با سررسید دراز‌مدت است، پیش بینی می‌شود نوسان و تغییرات قیمتی در این نماد و سایر نمادهای آتی به دلیل نوسانی بودن قیمت دلار در روزها و ماه‌های آتی هم نوسانی باشد، یعنی حداقل روزی 3 تا 4 درصد نوسان را در نمادهای آتی و به خصوص شهریور ماه ببینیم که موجب افزایش حجم معاملات و رونق این بازار می‌شود.

 

طلای جهانی در مسیر صعود

این تحلیلگر در ادامه به بررسی تغییرات طلای جهانی پرداخته و مسیر بازار آتی سکه را هم از این مسیر راهنمایی کرده و می‌گوید: مسیر آینده بازار آتی سکه قطعا صعودی خواهد بود، به دلیل اینکه روند طلا با پیش‌بینی کاهش شاخص دلار صعودی است. وی معتقد است شاخص دلار در حال حاضر در بالاترین سطح خود به سر می‌برد و با روی کار آمدن ترامپ و انتقال کامل قدرت به وی آغاز نزول شاخص دلار کلید خواهد خورد که با توجه به این موضوع بازار طلا روندی صعودی را آغاز خواهد کرد. سهرابی می‌افزاید: پیش‌بینی در ارتباط با کاهش هیجانی قیمت دلار وجود ندارد بنابراین روند بازار آتی سکه نیز مثبت و با نوسان خوب خواهد بود، که در این راستا سیستم‌های مدیریتی و نظارتی و دستورالعمل‌های بازار آتی بورس کالا را طلب می‌کند، به‌طوری‌که این مدیریت باید به شیوه‌ای روزآمد شود که باعث ضرر بیش از حد یا اوورلوز شدن مشتریان و تسری ضرر به کارگزاری‌ها نشود.

فعالیت‌های سفته‌بازی

سهرابی با اشاره به فعالیت‌های سفته‌بازی به‌عنوان یکی از عوامل تاثیر گذار در بازار آتی سکه ‌پیش‌بینی کرد فعالیت‌های سفته‌بازی در بورس و بازار غیررسمی به شدت افزایش پیدا می‌کند که این موضوع به دلیل حجم نقدینگی اقتصاد کشور است، بنابراین با پیش‌بینی کاهش شاخص دلار و از منظر کارشناسی به نظر می‌رسد دولت در بالاترین قیمت نسبت به فروش دلار اقدام کرده است. به گفته وی اگر مبنای تعیین قیمت شاخص دلار است با توجه به اینکه پیش بینی‌ها به سمت کاهش شاخص دلار است، دولت در بهترین شرایط دست به این کار زده است و در واقع روند تحریکی بازار ارز در هفته‌های گذشته به نظر معقولانه می‌رسید، چرا که پیش‌بینی کاهشی شاخص دلار در بازارهای جهانی با روی کار آمدن ترامپ محتمل است.

 

خروج از رکود

وی به موضوع خروج از رکود اشاره کرده و ادامه می‌دهد: دولت از سال گذشته اقدام به تحریک تقاضا کرده که در این زمینه در بخش خودرو و مسکن تلاش‌هایی در جهت تزریق نقدینگی صورت گرفته تا اقتصاد را در این دو بخش تحریک کند که تا حدودی و نه به‌صورت کامل موفقیت‌آمیز بوده است. به گفته این کارشناس بازارهای جهانی و آتی در این زمینه دولت تصمیم گرفت به‌صورت معقول و منطقی و با دیدی میانه‌رو نسبت به تحریک بازار ارز اقدام کند که شاید در نگاه اول صرفا تحریک اقتصاد به نظر برسد و قصد کسب درآمد در این زمینه مشاهده نمی‌شود.وی می‌گوید: اما بر اساس یک اصل کلی در اقتصاد همان طور که دولت در ابتدای تشکیلش اقدام به اتخاذ سیاست‌های انقباضی در جهت کاهش تورم کرد، حال با تغییر این رویکرد و بر اساس سنجش شرایط اقتصادی اقدام به اعمال سیاست‌های انبساطی کرده و سیاست‌های اقتصادی‌اش را تغییر داده که در این زمینه تا حدودی تورم را به‌صورت کنترل شده افزایش دهد که باعث تحریک اقتصاد شود، اما نکته اصلی اینجا است که افزایش تورم باعث کاهش توان مصرف‌کننده و ایجاد فشار روی عموم جامعه می‌شود که در این زمینه دولت در سیاست‌های اقتصادی راهکاری را برای جلوگیری از کاهش توان مصرف‌کننده در پی افزایش تورم اتخاذ خواهد کرد.

سهرابی بر این باور است با توجه به اینکه دولت در تلاش است که با نوسان منطقی و معینی در قیمت دلار نسبت به تحریک تقاضا و اقتصاد اقدام کند، ناچارا این تغییرات دلار باعث ایجاد نوسان در بازار سکه و نقدی می‌شود، بنابراین پیش بینی می‌شود که معاملات آتی سکه به روزهای پررونق سال‌های قبل بازگردد که در این زمینه بهتر است بورس کالا اقدام به نظام‌مند کردن قوانین کند و سریعتر و به روزتر اقدام به تعیین سپرده اولیه کند چون احتمال افزایش و کاهش‌های ناگهانی در روند قیمت‌های نمادهای آتی در این شرایط بسیار زیاد می‌شود و پهنای باند نوسان بیشتر می‌شود. به گفته وی در ارتباط با نوسان و تغییرات شاخص دلار نیز دو دلیل بنیادی وجود دارد، اولین مورد این است که به دست گرفتن دولت از سوی رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا سبب کاهش شاخص دلار خواهد شد، فاکتورها و نماگرهای اقتصادی آمریکا طی هفته جاری با توجه به اینکه در تعطیلات سال جدید میلادی قرار دارد، اما به نظر می‌رسد که کاهش ایجاد اشتغال در بخش غیرکشاورزی و صنعتی پیش بینی می‌شود. نرخ بیکاری در آمریکا نیز به نظر می‌رسد در هفته جاری یک دهم واحد درصد افزایش پیدا کند و از 4/ 6 به 4/ 7 برسد. این کاهش ایجاد اشتغال منجر به کاهش شاخص دلار خواهد شد، علاوه بر اینکه فعالان بازار جهانی نسبت به اعلانات بانک مرکزی آمریکا خیلی حساس هستند، بنابراین در روزهایی که بانک مرکزی آمریکا نشست‌های مهم درخصوص فاکتورهای اقتصادی و روند نرخ بهره دارد بازار به حالت سکون می‌رسد که این موضوع حاکی از نگرانی درخصوص افزایش نرخ بهره آمریکا است که این اتفاق رخ نخواهد داد و اگر هم رخ دهد باعث افزایش ارزش دلار نخواهد شد و طلا هم در این راستا کاهش نخواهد داشت.

برچسب ها