عصر خودرو

توضیح سیف درباره بخشنامه جدید ارزی:

ریسک نوسان ارز برای فعالان اقتصادی پوشش داده شد

عصر بازار- رییس کل بانک مرکزی درباره بخشنامه اخیر گشایش اعتبارات اسنادی با دلار ۳۶ هزار ریالی گفت: با این کار ریسک نوسان ارزی برای فعالان اقتصادی پوشش داده شد.

ریسک نوسان ارز برای فعالان اقتصادی پوشش داده شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، ولی الله سیف روز دوشنبه در میزگرد تخصصی حاشیه ششمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک با بیان اینکه برخی رسانه ها درباره بخشنامه دیروز بانک مرکزی برای گشایش اعتبارات اسنادی برداشت سوء داشتند، گفت: اصل بخشنامه این است که در لحظه گشایش اعتبار یک فرد واردکننده باید 10 درصد مبلغ ریالی را براساس نرخ ارز 36 هزار ریالی به صورت علی الحساب به بانک گشایش کننده اعتبار بپردازد تا در زمان مبادله اسناد بتواند وجه را تسویه کند.

وی افزود: در این کار دو نرخ وجود دارد، به این معنا که هریک از این دو نرخ که کمتر بود، مبنای تسویه حساب با واردکننده قرار می گیرد و یک نرخ همان قیمت دلار در بازار آزاد در روز گشایش اعتبار و نرخ دیگر قیمت دلار در بازار آزاد در روز مبادله اسناد است.
به گفته سیف، هر یک از این ارزها که قیمت آن کمتر باشد، مبنای تسویه قرار خواهد گرفت.
رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: با این کار، حاشیه امنی برای واردکننده ایجاد می شود و هیچ وقت ارز از قیمتی که در زمان گشایش مبنای بازار بوده، بیشتر نخواهد شد.
وی افزود: اگر قیمت بالا رفت، نرخ کمتر ثبت خواهد شد و دامنه ریسک برای واردکننده پوشش داده می شود.
سیف با تاکید بر اینکه بازار ارز رو به آرامش است و شاهد کاهش قیمت ها هستیم، اطمینان داد: شاهد تداوم کاهش آن در آینده خواهیم بود و فعالان اقتصادی می توانند بدون مشکل به معاملات خود ادامه دهند.
به گزارش ایرنا، بانک مرکزی به منظور ترغیب واردکنندگان به گشایش و استفاده از اعتبارات اسنادی و به طور کلی انتقال عملیات پرداخت و تسویه فعالان اقتصادی به سیستم بانکی، تسهیلاتی را برای واردکنندگان با نرخ بازار در نظر گرفته و به بانک‌ها اجازه داده است با دریافت حداقل 10 درصد از مبلغ اعتبار اسنادی به صورت علی الحساب، گشایش اعتبار کنند. همچنین چنانچه کالا را ظرف مدت شش ماه از تاریخ گواهی ثبت آماری مربوط حمل کنند نه تنها ریسک نوسانات نرخ ارز را نخواهند داشت بلکه با نرخ روز صدور گواهی ثبت آماری و یا نرخ روز معامله اسناد - هر کدام که کمتر باشد - وجه اسناد را با بانک تسویه کنند.

برچسب ها