عصر خودرو

جلسه سیمانی ها با نعمت زاده

قطع ۴۵ روزه گازرسانی به صنایع سیمان

عصر بازار- طی ۴۵ روز گذشته گازرسانی به کارخانه های سیمان متوقف شده است و دولت هنوز طلب ۲۹میلیون دلاری دوسال اخیر کارخانجات سیمان بابت سوخت جایگزین را به آنها پرداخت نکرده است.

قطع ۴۵ روزه گازرسانی به صنایع سیمان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، صنعت سیمان کشور از مدت ها پیش درگیر رکود عمیقی است که به واسطه رکود بخش مسکن و پروژه های عمرانی به وجود آمده است. کارخانه های سیمان در سال های اخیر با کمترین ظرفیت به کار خود ادامه می دهند و درگیر مشکلاتی مانند کمبود نقدینگی و فروش محصولات هستند. اما در این شرایط یکی از مشکلات تازه ای که این کارخانجات با آن درگیر شده اند، قطع گاز در فصل سرما است.

طی 45 روز گذشته گاز کارخانجات سیمان در مناطق سردسیر قطع شده و آنها امکان استفاده از گاز طبیعی را ندارند. زیرا در فصل سرما اولویت با گازرسانی به بخش خانگی است به همین جهت گاز کارخانجات در مناطق سردسیر قطع شده و به مناطق مسکونی اختصاص می یابد. از سوی دیگر روز گذشته کشور ترکمنستان اقدام به قطع صادرات گاز به ایران کرد که به طور حتم گازرسانی به این واحدها را با مشکلات بیشتری روبرو می کند.

به دلیل این مشکلات، کارخانجات سیمان مجبور به تهیه مازوت هستند که این هم آنها را با مشکلاتی روبرو کرده است زیرا به آنها اعلام شده که به ازای هر لیتر مازوت باید 300 تومان بپردازند که به دلیل کمبود نقدینگی توان پرداخت ندارند به همین جهت جلسه ای به تازگی میان فعالان صنعت سیمان کشور و وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شده و نعمت زاده قول پیگیری برای حل این مشکلات را به آنها داده است.

در این خصوص، مرتضی لطفی نایب رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان کشور در گفتگو با مهر با اشاره به قطع صادرات گاز ترکمنستان به ایران، گفت: این کشور یکطرفه اقدام به قطع صادرات گاز به ایران کرده است و با توجه به سرمای شدیدی که در مناطق سردسیر ایران وجود دارد و اولویت گاز رسانی به واحدهای مسکونی، گاز کارخانجات سیمان در این مناطق قطع شده است.

وی با بیان اینکه از 45 روز  گذشته تاکنون گاز کارخانجات در این مناطق قطع شده است، اظهار داشت: قطع دستوری گاز این کارخانجات مشکلات زیادی را برای آنها به وجود آورده است و از سوی دیگر هر لیتر مازوت با نرخ 300 تومان در اختیار کارخانجات قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه پرداخت این رقم برای کارخانجات دشوار است، گفت: کارخانجات با مشکل کمبود نقدینگی روبرو هستند ضمن آنکه باید هزینه زیادی را بابت حمل مازوت به کارخانه بپردازند که این از توان کارخانجات خارج است.

طلب 29 میلیون دلاری کارخانجات سیمان از دولت

لطفی با اشاره به اینکه ما در جلسه ای که با وزیر صنعت داشتیم پیشنهاد کردیم که وزیر با رایزنی با دولت قیمت هرلیتر مازوت را به 120 تومان برساند، افزود: ما تقاضا داریم که یا گازرسانی به کارخانه ها برقرار شود و یا اینکه قیمت مازوت را برابر با قیمت گاز محاسبه کنند زیرا به ازای تولید هر یک تن سیمان نیاز به 100 لیتر مازوت داریم که هزینه زیادی است.

این فعال صنعت سیمان کشور با اشاره به اینکه به دلیل رکود صنایع سیمان، ظرفیت تولید را از 65 درصد به 60 درصد برای این ماه کاهش دادیم، اظهار داشت: امیدواریم که دولت اقداماتی را برای حل مشکل صنایع سیمان اجرا کند.

همچنین در این رابطه سیدمحمد اتابک رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان کشور با بیان اینکه با شروع فصل سرما، قطع شدن گاز، وضعیت تولید کارخانه‌های سیمان کشور را به‌هم‌ریخته است، گفت: هرساله با سرد شدن هوا و شروع فصل سرما و افزایش مصرف عمومی شاهدیم که گاز کارخانه‌های سیمان را برای تامین گاز مورد نیاز کشور قطع می کنند.

وی با اشاره به اینکه صنعت سیمان مبلغ 29 میلیون دلار را از دو سال گذشته بابت هماهنگی در ارتباط با قطع گاز برای تامین خانوارها از دولت طلبکار است و این بدهی بلاتکلیف مانده و درعین‌حال مسئولان حتی حاضر به تهاتر هم نیستند، اظهار داشت: در این شرایط با شروع فصل سرما بازهم شاهد قطع گازهای مکرر هستیم.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان کشور با اعلام اینکه برای رسیدگی به این موضوع و مشکلات پیش‌آمده از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کرده‌ایم که ستاد اقتصاد مقاومتی برای صنعت سیمان تشکیل شود تا به این مشکلات رسیدگی شود، گفت: امیدواریم که مشکلات  گازرسانی این صنعت هرچه سریعتر حل شود.

برچسب ها