عصر خودرو

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

خوراک مجتمع های پتروشیمی با همکاری شرکت گاز در حال تامین است

عصر بازار- گاز مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی با همکاری شرکت ملی گاز ایران درحال تامین است و کلیه پتروشیمی ها در مدارتولید قرار دارند.

خوراک مجتمع های پتروشیمی با همکاری شرکت گاز در حال تامین است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: درپی قطع ارسال گاز ترکمنستان به ایران با همکاری شرکت ملی گازایران تاکنون گاز هیچکدام از مجتمع های پتروشیمی قطع نشده است اما در برخی از مجتمع‌ها تولید با حداقل ظرفیت در حال انجام است و امید است با تدابیر اتخاد شده و نیز صرفه جویی مردم روند تولید پایدار ادامه داشته باشد.

علی محمد بساق زاده افزود: هرگونه قطع احتمالی گاز پتروشیمی‌ها از سوی دیسپچینگ شرکت گاز اعلام خواهد شد و انتظار داریم با همکاری تمام هموطنان عزیز، صنایع کشور از جمله پتروشیمی ها نیز بتوانند تولید خود را ادامه دهند.

وی تصریح کرد: تامین نیازبخش خانگی در فصل سرما دراولویت قراردارد و با تدبیر وزارت نفت، خوراک مجتمع های پتروشیمی با وجود افزایش مصرف گاز خانگی، تامین می شود وکلیه شرکت ها در حال تولید هستند.

عضوهئیت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی چندی پیش اظهار کرده بود: تامین خوراک مورد نیاز پتروشیمی‌ها امسال نسبت به سال گذشته بهبود یافته است و باید تاکید کرد که گاز کافی وجود دارد اما انتقال کامل خوراک به دلیل برخی محدودیت ها در انتقال، کاهش ظرفیت تولید برخی مجتمع ها را در ماهشهر به دنبال داشته است.

براساس گزارش شرکت ملی پتروشیمی، بساق زاده افزود: با بهره برداری کامل ازخطوط لوله ششم و نهم سراسری مشکل انتقال گاز نیز برطرف خواهد شد و هماهنگی های لازم میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت ملی گاز برای رفع کامل برخی مشکلات موجود انجام شده است.

شرکت ملی گاز ایران عصر دیروز با انتشار بیانیه ای رسمی، ضمن اعلام این ‌که جریان گاز وارداتی از ترکمنستان به دلیل کارشکنی این کشور قطع شده است، با درخواست از عموم مشترکان شبکه گاز مصرفی برای رعایت اصول مصرف بهینه، از تمهیدات لازم برای تامین گاز استان‌های شمالی خبر داد.

متن بیانیه رسمی شرکت ملی گاز ایران به شرح زیر است:

«به آگاهی ملت شریف ایران می‌رساند، براساس قراردادی که از 20 سال پیش میان شرکت ملی گاز ایران و شرکت ترکمن گاز امضا شده است، بخشی از گاز مصرفی مناطق شمالی با واردات از این کشور تأمین می‌شود.

اما در طول این مدت، هر از گاهی، رفتارهایی مغایر با اصول قرارداد و حسن همجواری از شرکت ترکمنی سرزده است که مهم‌ترین آن قطع جریان گاز در اوج سرمای سال ٨٦ بود که متاسفانه منجر به پذیرش خواست نامعقول شرکت ترکمن گاز و افزایش ٩ برابری قیمت گاز شد.

در سه سال اخیر و با تلاش‌های صورت گرفته خوشبختانه مبالغ مربوط به خرید گاز به طور کامل به شرکت ترکمن پرداخت شد و مذاکرات برای چگونگی بازپرداخت بدهی‌های گذشته با حفظ ادعاهای ایران مبنی بر خسارت کمی و کیفی نیز آغاز شد که در مذاکرات اخیر مورد توافق طرفین قرار گرفت.

اما شرکت ترکمن گاز به طور ناگهانی و خارج از توافق به عمل آمده به صورت غیر منطقی و در اقدامی مغایر با چارچوب قرارداد بار دیگر با آغاز فصل سرما با این ادعا که باید مبلغ مورد مناقشه و اختلاف را به سرعت دریافت کند، از صبح امروز اقدام به قطع گاز ارسالی به ایران کرده است. از آن‌جا که این رفتار شرکت ترکمن گاز خلاف قرارداد فی مابین دو شرکت می باشد ما همچنان بر موضع به حق خود پافشاری نموده و ضمن درخواست از عموم مردم برای مصرف بهینه گاز اعلام می داریم در سایه سخت‌کوشی کارکنان زحمت‌کش صنعت نفت در سه سال اخیر میزان تولید گاز به حدی افزایش یافته که دیگر نیازی به واردات نداشته و صرفا با صرفه جویی در نیروگاه ها، صنایع و بخش خانگی در فصل زمستان می توان آن را جبران نمود.

با توجه به تولید بیش از 700 میلیون مترمکعب گاز در روز، میزان گاز وارداتی در حد ناچیز و حدود 1.5 درصد نیازهای ما بوده که با توجه به تمهیدات اندیشیده شده قطع آن کوچکترین تاثیری در تامین سوخت مردم نخواهد داشت.»

برچسب ها