عصر خودرو

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران:

دستور العمل جدید ارزی، ثبات را به بازار دلار برمی‌گرداند

عصر بازار- نایب رییس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی ایران معتقد است دستور العمل جدید برای ساماندهی بازار ارز و خرید آن توسط بانک مرکزی به جای صرافی‌ها، ‌گامی رو به جلو است و به ثبات بازار کمک می‌کند.

دستور العمل جدید ارزی، ثبات را به بازار دلار برمی‌گرداند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، رضا پدیدار ضمن ارزیابی دستورالعمل جدید معاون اول رییس جمهور در زمینه‌ ساماندهی بازار ارز و مدیریت ارز حاصل از صادرات و همچنین گشایش اعتبار واردات کالا با نرخ آزاد عنوان کرد: این موضوع پیش از این در تابستان سال جاری مطرح و در وزارتخانه‌های اقتصادی پیرامون آن بحث شد.

وی با اشاره به وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی و چگونگی ورود ارز آن به کشور توضیح داد: همچنین فدراسیون صنعت نفت درباره اینکه بخش عمده‌ای از کنترل بازار توسط پتروشیمی‌ها انجام می‌شود بحث‌ها و بررسی‌هایی انجام داده بود و رقم فروش پتروشیمی‌ها در تابستان امسال توانست در بازار توازن برقرار کند.   

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در سه ماهه اول امسال فقط فروش پتروشیمی‌های هلدینگ خلیج فارس 3.7 میلیارد دلار بوده است که از طریق شبکه بانکی به اقتصاد تزریق و باعث شد تعادل در وضعیت عرضه و تقاضای ارز ایجاد شود.

نایب رییس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی ایران گفت: از سوی دیگر خوراک پتروشیمی‌ها تا شش ماه نخست امسال باعث به متعادل سازی بازار کمک کرد اما مجددا در شش ماهه دوم سال بحث سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی مطرح شد.

پدیدار اضافه کرد: پس از آن پتروشیمی‌ها بخشی از منابع ارزی‌شان را که مستقیما از طریق شبکه بانکی تزریق می‌شد را از طریق شبکه صرافی‌ها به طرح‌های توسعه‌ خودشان بردند. در اینجا بود که اولین چالش به وجود آمد؛ یعنی به جای آنکه این منابع ارزی مستقیما وارد شبکه بانکی شود به شبکه صرافی وارد شد و شرایطی را به وجود آورد که هر کسی توانست به نفع خودش از منابع ارزی استفاده کند و پتروشیمی‌ها نیز توانستند به جای 3200 تومان تا 3700 تومان محصول‌شان را بفروشند و برایشان یک ارزش افزوده ایجاد شد. 

وی عنوان کرد: از طرف دیگر عدم ورود این منابع به سیستم بانکی و ورودش در سیستم صرافی باعث کمبود منابع ارزی شد و آن بخشی از منابع فروش نفت که وارد اقتصاد می‌شد در نتیجه به کمبود مصنوعی ارز در بازار انجامید.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با مثبت ارزیابی کردن این دستور العمل جدید گفت: دستور العمل معاون اول ریاست جمهوری می‌تواند ثبات را به بازار برگرداند.

برچسب ها