عصر خودرو

رییس سازمان نظام مهندسی معدن :

تمایل خارجی‌ها به سرمایه‌گذاری در فولاد و فلزات سنگین

عصر بازار- رییس سازمان نظام مهندسی معدن از برگزاری چهارمین همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی با حضور بیش از ۱۹۰ شرکت داخلی و خارجی خبر داد و گفت: علاقه شرکت‌های خارجی بیشتر در فولادسازی و فلزات سنگین مثل نیکل، تیتانیوم وغیره است.

تمایل خارجی‌ها به سرمایه‌گذاری در فولاد و فلزات سنگین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایسنا  ، هرمز ناصرنیا در نشست خبری پیش از برگزاری این نمایشگاه با بیان اینکه این نمایشگاه از هفتم تا نهم مهرماه در قسمت جنوبی مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود، گفت: در این نمایشگاه هلدینگ‌های بزرگ اروپایی نیز حضور خواهند داشت که فرصت بسیار خوبی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی است.
    وی با اشاره به ذخایر معدنی متنوع و سرشار کشور و جایگاه خوب ایران برای سرمایه‌گذاری، اظهار کرد: در حال حاضر تولید مواد معدنی در کشور بیش از 400 میلیون تن با فعالیت بیش از 7000 معدن است، اما متاسفانه در بخش صنایع معدنی متناسب با این موضوع رشد خوبی را نداشتیم.
    ناصرنیا با بیان اینکه در مورد مس، تیتانیوم، سرب، روی و نیکل امکان افزایش سرمایه‌گذاری در کشور وجود دارد چرا که ایران از لحاظ سنگی و ذخایر معدنی بسیار گسترده است، گفت: در حال حاضر بخش زیادی از سنگ ما به صورت خام به کشورهای دیگر رفته و در آنجا فرآوری شده و آن کشور با نام خود سنگ ایران را می‌فروشد که ترکیه یکی از این کشورهاست.

    به گفته وی، سنگ‌های ایران حتی در آمریکا هم مشتری دارد و همین امر سبب می‌شود که بتوان بیش از پیش روی بخش فرآوری مواد معدنی سرمایه‌گذاری کرد.
    رییس سازمان نظام مهندسی معدن با اشاره به فعالیت‌های این سازمان برای گسترش سرمایه‌گذاری در بخش معدن، اظهار کرد: در سال‌های گذشته توانستیم بعضا سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کنیم و همزمان با برگزاری نمایشگاه سال جاری نیز جزوه‌هایی را به فارسی و انگلیسی مطابق سال‌های گذشته تهیه کردیم که راهنمایی برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های معدنی برای خارجی‌ها باشد.
    ناصرنیا افزود: یکی دیگر از این برنامه‌ها که نیاز به هزینه و زمان زیادی دارد این است که مشخص کنیم برای هر سرمایه‌گذاری چه مقدار منابع نیاز است و چه سودآوری خواهد داشت.
    وی با اشاره به افزایش ظرفیت نمایشگاه از لحاظ مساحت و بازدیدکننده، اظهار کرد: در طول سه سال گذشته هیات‌های خارجی به این نمایشگاه آمده‌اند و هر سال نیز تعداد آنها بیشتر شده است که به این ترتیب انتظار داریم امسال بیش از شش هزار نفر بازدید از این نمایشگاه داشته باشیم.
    ناصرنیا با بیان اینکه مساحت زمین برگزاری نمایشگاه از 14 هزار متر مربع در سال گذشته به 20 هزار متر مربع افزایش یافته است، ادامه داد: همزمان با همایش‌های موجود در این نمایشگاه با بخش تجاری‌سازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز صحبت کرده‌ایم و برخی از پروژه‌های دانشجویی را بررسی کردیم که چگونه می‌توان برای آنها سرمایه‌گذار پیدا کرد.

    وی افزود: در دو سال گذشته توانستیم از این طریق چندین پروژه دانشجویی را به بهره‌برداری برسانیم.
    رییس سازمان نظام مهندسی معدن با بیان اینکه ما شرکت‌های خارجی را شناسایی کرده و به ایمیدرو معرفی می‌کنیم تا به مرحله سرمایه‌گذاری برسد، گفت: در این سال‌ها هیات‌هایی از ایتالیا، اتریش، آلمان، کانادا، آفریقای جنوبی و چین به کشور آمده‌اند که این مساله مربوط به قبل از توافق بوده و تاکنون به جز دو مورد آنها به مرحله سرمایه‌گذاری نرسیده است.
    ناصرنیا با بیان اینکه با توافق انجام شده موج ورود خارجی‌ها به کشور افزایش یافته است، گفت: علاقه شرکت‌های خارجی بیشتر در فولادسازی و فلزات سنگین مثل نیکل، تیتانیوم و ... است. در عین حال طلا هم مانند همیشه تقاضای زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.
    وی عیار طلای موجود در معادن ایران را پایین دانست و گفت: به همین دلیل نیازمندیم که فرآوری ارزان قیمت در این بخش داشته باشیم اما سرمایه‌گذاری در ایران تنها به توافق با ایمیدرو برنمی‌گردد بلکه مشکلات امنیت سرمایه، نحوه بیرون بردن سود، برگرداندن سرمایه و ... از مشکلاتی است که باید دولت آنها را حل کند.
    به گفته ناصرنیا، همه دولت‌ها علاقه‌مند به جذب سرمایه‌گذاری خارجی بودند اما باید به دنبال حل مشکل رفت که تاکنون این موضوع به طور ایده‌آل پیش نرفته است.

    وی با بیان اینکه متاسفانه دولت‌های ما به سختی سعی می‌کنند خودشان را از فعالیت‌های اجرایی جدا کنند، ادامه داد: البته در ساختارهای بالایی دولت سیاستگذاران همیشه علاقه‌مندند که از ورود به سرمایه‌گذاری و تصدی‌گری خلاص شوند اما وقتی به رده‌های پایین‌تر می‌آییم همیشه موانعی برای انتقال تصدی‌گری به بخش خصوصی ایجاد می‌شود.

    برچسب ها