عصر خودرو

خوراک ارزان پتروشیمی، به نام بازنشسته‌ها، به کام چه‌کسی؟

عصر بازار- یکی از وجوه اختلاف نظر وزارتخانه‌های نفت و صنعت درباره نحوه تعیین قیمت خوراک پتروشیمی این است که وزارت صنعت که بر کاهش قیمت پتروشیمی اصرار دارد بر این باور است که سود حاصل از پایین بودن قیمت خوراک متعلق به بازنشسته‌هایی است که سهامداران اصلی این واحدها هستند، باوری که زنگنه ضمن نقد آن عقیده دارد اگر قرار است مبلغی به بازنشسته ها تعلق بگیرد، باید به صورت شفاف در بودجه ذکر شود.

خوراک ارزان پتروشیمی، به نام بازنشسته‌ها، به کام چه‌کسی؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، اظهار نظرهای متعدد وزیر صنعت درباره قیمت خوراک پتروشیمی و اصرار وی بر کاهش قیمت خوراک، باعث شد صدای اعتراض بیژن زنگنه، در جلسه علنی روز شنبه مجلس‌نشینان که در آن ماده 53 لایحه برنامه ششم در مورد تعیین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت، بلند شود.

موافقان کاهش قیمت خوراک پتروشیمی بر این باورند که این کاهش قیمت باعث افزایش سود واحدهای پتروشیمی شده و از آنجایی که صندوق های بازنشستگی از تولیدات پتروشیمی سهم دارند، این سود متعلق به بازنشسته ها خواهد شد، باوری که وزیر نفت کشورمان آن را نقد کرده و عقیده دارد اگر قرار است مبلغی به بازنشستگان تعلق بگیرد، بهتر است به صورت شفاف در بودجه مشخص شود.

زنگنه در این جلسه ضمن انتقاد از اصرار وزارت صنعت بر کاهش قیمت خوراک پتروشیمی اظهار کرده که این کار با احتساب قیمت 50 دلاری نفت، 16 میلیارد دلار بار مالی برای دولت دارد. به گفته وی، وزارت نفت در حال حاضر 5 درصد به پالایشگاه ها تخفیف خوراک می دهد، این درحالی است که گفته‌اند این تخفیف باید حداقل 10 درصد باشد، این برای دولت در طول برنامه  11 تا 12 میلیارد دلار بار مالی دارد.

وی همچنین بیان کرده است که "برخی می گویند این پول به جیب بازنشسته ها می رود چون این شرکت ها متعلق به بازنشسته ها است، البته که اینطور نیست اما اگر می خواهیم به بازنشسته‌ها  16 میلیارد دلار پول بدهیم چرا شفاف ندهیم؟ بهتر است در بودجه 16 میلیارد دلار به بازنشسته ها اختصاص دهیم. "

برچسب ها