عصر خودرو

رشد صادرات غیرنفتی با نفت

عصر بازار- در حالیکه آمار بیانگر رشد صادرات غیرنفتی در ۹ ماهه امسال است اما همچنان محصولات مرتبط با نفت در افزایش آمار صادرات غیرنفتی دخیل هستند و با کاهش این رقم، کفه ترازو به سمت واردات سنگین است.

رشد صادرات غیرنفتی با نفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، با وجودیکه آمار حاکی از افزایش صادرات غیرنفتی ایران در 9 ماهه ابتدای امسال است اما بررسی آمار نشان می دهد که همچنان سهم بزرگی از آمارصادرات غیرنفتیاختصاص به صادرات محصولات نفتی دارد. محصولات پتروشیمی، میعانات گازی و گاز طبیعی محصولاتی هستند که در آمار صادرات غیرنفتی ایران گنجانده شده اند و بیشترین آمار تولید مربوط به این کالاها است.

براساس آمار گمرک، صادرات غیرنفتی به 31 میلیارد و 593 میلیون دلار در 9 ماهه امسال رسیده است که از این مقدار 16 میلیون و 819 هزار دلار مربوط به محصولات پتروشیمی، میعانات گازی و گاز طبیعی است و مابقی که رقم 14 میلیون و 98 هزار دلار  است به سایر کالاها اختصاص دارد که نشان می دهد بازهم حجم زیادی از صادارت غیرنفتی ایران اختصاص به محصولات مرتبط با نفت دارد.

همچنین در مدت مشابه سال گذشته هم حجم زیادی از این ارقام مربوط به کالاهای مرتبط با نفت بوده است. بطوریکه آمار نشان می دهد در 9 ماهه ابتدای سال گذشته، 28.098 میلیون دلار صادرات غیرنفتی ایران بوده است که از این مقدار 14.098 میلیون دلار اختصاص به سایر کالاها داشته و مابقی محصولات مرتبط با نفت است. در مجموع 9 ماهه امسال نسبت به سال گذشته صادرات غیر نفتی 9.05 میلیون دلار از نظر ارزش و 32.60 درصد از نظر وزنی رشد داشته است.

از سوی دیگر بررسی آماری واردات در سال گذشته نشان می دهد که 31 میلیارد و 538 میلیون دلار کالا وارد کشور شده است در حالیکه این رقم در سال گذشته 30 میلیارد و 214 میلیون دلار بوده است. براین اساس، آمار بیانگر این است که واردات به کشور از نظر ارزشی با کاهش 3.57 درصدی روبرو بوده اما از نظر ارزشی رشد 4.38 درصدی داشته است.

با وجود تفاوت اندک آمار صادرات و واردات کشور اما با کم کردن ارقام مربوط به صادرات غیرنفتی، مشاهده می شود که صادرات غیرنفتی رقمی بسیار کمتر از آمار واردات است و بازهم سهم واردات نسبت به صادرات در کشور بیشتر است. در واقع بدون احتساب کالاهای مربوط به نفت، تفاوت 16 میلیارد و 764 میلیون دلاری میان صادرات و واردات به کشور وجود دارد  و کفه سنگین ترازو به نفع واردات است.

ارزش اقلام صادراتی کاهش یافته است

در این خصوص، محمد لاهوتی با بیان اینکه جدول ٩  ماهه گمرک نشانگر واردات 31 میلیارد و 538 میلیون دلاری به کشور است، گفت : واردات از نظر وزنی رشد منفی در حدود 3.5 درصد را تجربه می‌کند؛ ولی از نظر ارزشی 4.38 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

‌وی افزود: این نشان میدهد که قیمت کالای وارداتی در نه ماهه، بمقدار ناچیزی گرانتر از هشت ماهه بوده است. 

‌رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: ‌صادرات ایران در نه ماهه به 31 میلیارد و 593 میلیون دلار رسیده که از نظر وزنی 32.60 درصد ولی از نظر ارزشی 9.05 درصد رشد را نشان می‌دهد. وی اظهار داشت: البته باید توجه داشت که این اعداد و ارقام نشانگر آن است که ارزش سبد قیمتی کالای صادراتی نسبت به وزن آن، کاهش را تجربه می‌کند.

‌وی به میانگین واردات هر تن کالای وارداتی را 1268 دلار اشاره کرد و افزود:‌ میانگین ارزش صادرات کالاهای ایرانی در هر تن، 346 دلار بوده است؛ ضمن اینکه از کل صادرات غیرنفتی 53 درصد را پتروشیمی، میعانات و گازهای طبیعی تشکیل می‌دهد و 47 درصد، سهم سایر کالاها بوده که اقلام صنعتی، کشاورزی و معدنی را شامل می‌شود.

‌لاهوتی در خصوص تراز تجاری کشور در نه ماهه ابتدای امسال توضیح داد: تراز تجاری در نه ماهه، به نفع صادرات، مثبت است؛ ولی تفاوت تنها به 55 میلیون دلار است که نشان می‌دهد با افزایش واردات، طی ماههای پیش رو به سمت منفی شدن تراز تجاری پیش خواهیم رفت؛ به این معنا که پیش‌بینی می‌شود تراز تجاری در ماههای آتی، منفی شود.

‌رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در تحلیل تراز منفی تجاری طی ماههای آینده، گفت: اگر بخواهیم تحلیلی بر منفی شدن تراز تجاری کشور طی ماههای آتی ارایه دهیم، باید گفت که جای نگرانی نیست؛ چراکه مطابق آمارها 85 درصد واردات رسمی کشور را کالاهای واسطه‌ای تولید تشکیل می‌دهد و این، نشانگر پویاشدن اقتصاد و خروج از رکود صنایع است که مجدد می‌تواند در یک چرخه، باعث رشد صادرات شود؛ چراکه میزان تولید کالاهای داخلی افزایش می‌یابد و همچنین با توجه به واقعی شدن نرخ ارز طی ماه های اخیر و ماندگاری نرخ دلار تا حدود ٣٩۰۰ تومان باعث افزایش صادرات و همچنین کاهش قاچاق خواهد بود البته در صورتیکه دولت سیاست سرکوب مجدد نرخ ارز را مجددا در دستور قرار ندهد.

برچسب ها