عصر خودرو

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی خبر داد:

برقراری ثبات در بازار ارز با نرخ های تعادلی جدید

عصر بازار- مدیراداره صادرات بانک مرکزی گفت: مولفه های عرضه و تقاضای بازار ، نرخ های تعادلی جدیدی را به بازار ارز کشور معرفی می کند اما امیدواریم در کنار این ، دامنه نوسانات با اقدام های بانک مرکزی به تعادل برسد.

برقراری ثبات در بازار ارز با نرخ های تعادلی جدید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، صمد کریمی در بخش خبری شبکه یک سیما درباره  بخشنامه بانک مرکزی برای ترغیب واردکنندگان به گشایش و استفاده از اعتبارات اسنادی و انتقال عملیات پرداخت و تسویه فعالان اقتصادی به سیستم بانکی، افزود : در نیمه آذر بانک مرکزی ، بانک ها را مجاب کرد در صورتی که کسری منابع دارند به نرخ آزاد از بانک مرکزی ارز خریداری کنند اما حجم خرید بانک ها انتظارات بانک مرکزی را تامین نکرد.

وی اضافه کرد : بر این اساس بانک مرکزی برای تسریع جریان عملیات ارزی با ابزارهای متعارف بانکداری بین الملل و براساس یک نرخ مشخص و اطمینان بخشی به واردکنندگان برای وارد کردن کالاهای واسطه ای ، سرمایه ای و مواد اولیه این بخشنامه را ابلاغ کرد.

کریمی گفت : هدایت عملیات ارزی واردکنندگان کالا به سیستم بانکی کشور به بازار بین بانکی و هدایت تقاضاها ازشبکه صرافی های مجاز به سیستم بانکی کشور به ثبات بازار ارز کمک می کند.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی افزود : براساس بخشنامه بانک مرکزی درسال 93  صادرکنندگان غیرنفتی می توانستند درآمدهای ارزی خود را به نرخ بازار و از طریق شبکه صرافی های مجاز بفروشنداما امسال برای نخستین بار بانک مرکزی به بانک ها مجوز داد به نرخ آزاد ارز خود را از صادرکنندگان بخرند.

وی درباره گشایش اعتبار اسنادی بانک مرکزی گفت: این گشایش برای همه گروههای کالایی ، نوع ارز متقاضی ، عملیات بانکی است که مشتری بر اساس رتبه اعتباری فقط 10 درصد را پرداخت و به بخش تولید کمک می کند و ریسک نرخ ارز برای واردکننده به حداقل می رسد.

کریمی افزود : اکنون نرخ دلار در مقایسه با بیشترین میزان خود در دوشنبه هفته گذشته بیش از سیصد تومان کاهش یافته و به 3800 تومان رسیده است.

وی گفت : نرخ درهم امارات نیز از 1135 تومان به 1059 تومان کاهش یافت.

مدیراداره صادرات بانک مرکزی اضافه کرد : مولفه های عرضه و تقاضای بازار ، نرخ های تعادلی جدیدی را به بازار ارز کشور معرفی می کند اما امیدواریم در کنار این ، دامنه نوسانات با اقدام های بانک مرکزی به تعادل برسد.

برچسب ها