عصر خودرو

مدیر‌عامل بورس انرژی ایران در یک پنل تخصصی خبر داد:

راه‌اندازی قریب الوقوع رینگ گاز در بورس انرژی

عصر بازار- خبر اجرایی شدن صندوق پروژه، تشکیل رینگ گاز در بورس انرژی و آمادگی تمام قد بورس انرژی و سایر بخش‌های بازار سرمایه از مکانیزم تامین مالی صنعت نفت و گاز در بورس انرژی یا بورس‌های مشابه مهم‌ترین نکاتی بودند که مدیرعامل بورس انرژی در یک پنل تخصصی در همایش انجمن مالی اسلامی که روز گذشته برگزار شد اعلام کرد.

راه‌اندازی قریب الوقوع رینگ گاز در بورس انرژی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این در حالی است که مدیران صنعت نفت و گاز نیز که در برگزاری پنل معرفی زمینه‌های تامین مالی در صنعت نفت و گاز حضور داشتند بر تقویت این بازار در جهت توسعه زمینه‌های صادراتی در این حوزه‌ها تاکید کردند. هم‌اکنون تجربه خوبی در صادرات فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی پدید آمده تا جایی که این بورس گوی سبقت را در صادرات و ارتباط با بازارهای بین‌المللی از سایر بورس‌ها ربوده است که حمایت‌های بدنه مدیریتی وزارت نفت و شخص مهندس بیژن نامدار زنگنه را باید در این خصوص موثر دانست.

مدیرعامل بورس انرژی در این پنل با اشاره به ویژگی‌های تامین مالی از سوی بورس‌های مختلف و تخصصی در حوزه انرژی در جهت حمایت از سرمایه‌گذاری و رونق تولید در چارچوب اقتصاد مقاومتی گفت: با توجه به سهم 30 درصدی ارزش بازار سهام در شرکت‌های حوزه انرژی در سال جاری 5 هزار میلیارد تومان در بورس انرژی تنها به منظور تامین مالی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس جذب منابع صورت گرفته؛ همچنین بورس انرژی برای افزایش تامین مالی صنایع نفت و گاز اعلام آمادگی می‌کند. در این نشست محمدرضا صدیقی، عضو هیات‌مدیره و مدیر امور مالی شرکت‌ملی گاز ایران عنوان کرد: هم‌اکنون سهم گاز در سبد انرژی کشور رقمی نزدیک به 70 درصد است که ایران به‌عنوان دارنده بزرگ‌ترین مخازن گازی در جهان سومین تولیدکننده پس از آمریکا و روسیه به‌شمار می‌آید. این در حالی است که در صنایع پایه‌ای کشور رقمی کمتر از 17 درصد گاز استحصال مصرف می‌شود اما در سایر کشورهای جهان همچون ژاپن یا چین این رقم بالای 70 درصد است. به گفته وی این در حالی است که با توجه به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته همچنین اهداف برنامه ششم توسعه حجم تولید گاز طبیعی و سایر محصولات مشابه افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد که این مطلب نیاز به ایجاد بازارهای مصرف جدید را خاطرنشان می‌کند. وی در ادامه افزود: هم‌اکنون در صنعت گاز رقمی نزدیک به 100 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم در حالی که کمتر از 6 یا هفت میلیارد تومان را می‌توانیم تامین کنیم. صدیقی افزود: در گذشته ترجیح ما این بوده که سرمایه مورد نیاز را از سیستم بانکی جذب کنیم ولی تاکنون تنها 300 میلیارد تومان توانسته‌ایم از سیستم مالی جذب سرمایه داشته باشیم.با توجه به این موارد توجه به بازار سرمایه شاید یکی از مسیرهای باقی‌مانده پیش‌روی صنعت گاز باشد. در ادامه این نشست مهندس محمد مصطفوی مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران به اهداف برنامه ششم اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون رقمی نزدیک به چهار میلیون بشکه در روز تولید نفت خام داریم که تا پایان برنامه ششم باید به 7/ 5 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

همچنین تولید گاز غنی تا پایان برنامه ششم باید به هزار و 325 میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد که تجمیع این موارد شرایط ایده‌آلی را برای صنعت نفت و گاز ایران ایجاد خواهد کرد. وی در ادامه افزود: با فرض تولید میعانات گازی همچنین گاز طبیعی و اتان هم‌اکنون تولید نفت و گاز ایران جمعا با احتساب موارد ذکر شده به بیش از 9 میلیون بشکه در روز بالغ خواهد شد که نشان‌دهنده جایگاه خاص ایران در کشورهای تولیدکننده نفت و گاز است. وی در ادامه به درآمد 5/ 14 درصدی شرکت ملی نفت ایران از تولید، فروش و صادرات نفت خام اشاره کرد و گفت: جمعا در سال رقمی نزدیک به 7تا8 میلیارد دلار از منابع داخلی تامین مالی برای این شرکت صورت می‌پذیرد که شاید نیمی از این مبلغ به هزینه‌های داخلی بازگردد. از سوی دیگر نزدیک به 3 تا 4 میلیارد دلار به بدهی، نگهداری و توسعه ذخایر موجود منجر خواهد شد که فضای چندانی را برای هزینه‌های سرمایه‌گذاری جدید باقی نمی‌گذارد. از سوی دیگر بدنه پیمانکاری در شرکت ملی نفت نیز آشنایی چندانی با شیوه‌های تامین مالی نوین نداشته و درآمدها و هزینه‌های صنعت نفت غالبا ارزی است بنابراین با ماهیت ریال همبستگی چندانی ندارد.

 

بورس انرژی با ماهیت بین‌المللی

در ادامه این نشست دکترسیدعلی حسینی مدیرعامل بورس انرژی به تامین مالی ارزی شرکت‌های بزرگ نفتی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون بورس انرژی خود را به‌عنوان شرکتی عرضه‌کننده در بازارهای بین‌المللی به مخاطبان خود معرفی کرده است که امکان جذب منابع خارجی را به‌منظور سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایجاد می‌کند.این در حالی است که تاکنون 159 شرکت خارجی که بسیاری از آنها از شرکت‌های برجسته بین‌المللی به‌شمار می‌روند در بورس انرژی پذیرش شده‌اند و آمادگی خود را برای انجام دادوستد در این بورس اعلام کرده‌اند.

خبرهای جدید مدیرعامل بورس انرژی

مدیرعامل بورس انرژی ضمن اعلام خبر افزایش محسوس حجم عرضه‌ها در این بورس گفت: در ابتدای هفته جاری شاهد عرضه یک میلیون بشکه میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی در رینگ بین‌الملل بورس انرژی بودیم که رقم قابل ملاحظه‌ای به‌شمار می‌رود هرچند که افزایش عرضه‌های نفت کوره نیز در روزهای اخیر را می‌توان از رخدادهای مهم عرضه محصولات مختلف و حامل‌های انرژی به‌شمار آورد. این در حالی است که تلاش‌ها برای پذیرش اوراق موسوم به صندوق پروژه نیز درنهایت مثمرثمر واقع شده و چندی دیگر اولین عرضه رسمی صندوق پروژه عملیاتی خواهد شد که این بخش از تامین مالی اولین عرضه در بورس انرژی و در سایر بورس‌ها به‌شمار می‌آید. وی در ادامه افزود: ارزش این پروژه 450 میلیارد تومان و مربوط به نیروگاه سیکل ترکیبی پرند است. این شیوه تامین مالی در بورس انرژی می‌تواند تمام یا بخشی از یک پروژه را تامین مالی کند که از ابزارهای نوین و بسیار کارآمد در جهت تقویت تولید در صنایع مرتبط با انرژی محسوب می‌شود.

مدیرعامل بورس انرژی در ادامه عنوان کرد: تمامی موانع حقوقی، فقهی، مالیاتی و حتی موانع اجرایی این شیوه تامین مالی در بورس انرژی مرتفع شده و چندی دیگر وارد فاز عملیاتی خواهد شد. خبر دیگری که مدیرعامل بورس انرژی مطرح کرد ایجاد رینگ معاملاتی گاز در بورس انرژی بود که از این پس می‌تواند به ایجاد رینگ معاملاتی جدید منجر شود. دکترسیدعلی حسینی با اعلام این خبر گفت: از این پس شرکت‌های بزرگ مصرف‌کننده گاز طبیعی، خوراک گاز اتان، میعانات گازی و سایر انواع حامل‌های انرژی گازی‌شکل همچون کارخانه‌ها بزرگ پتروشیمی، پالایشگاهی، نیروگاه‌ها و واحدهای تولیدی مختلف می‌توانند درصورت تمایل خوراک یا سوخت مورد نیاز خود را از طریق بورس انرژی تامین کنند. وی ضمن قدردانی از زحمات و حمایت‌های مهندس بیژن نامدار زنگنه این دستاورد را ماحصل حمایت‌های وزیر نفت برشمرد.

برچسب ها