عصر خودرو

سقوط به کانال ۷۸هزار واحد

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد افت شاخص کل به زیر سطح روانی ۷۹هزار واحدی بود. در بازار دیروز معاملات منفی نمادهای عمده شامل مخابرات، نفت و گاز پارسیان، گل‌گهر، ملی مس، پتروشیمی خارک و ایران‌خودرو شاخص را به میزان ۵۹۰واحد (معادل ۷۴/ ۰ درصد) افت دادند.

سقوط به کانال ۷۸هزار واحد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، نماگر بازار سهام کشور در پایان معاملات به رقم 78هزار و 896واحد رسید. در بازار دیروز معامله‌گران در مهم‌ترین اتفاقات، شاهد تداوم افت ارزش دلار در برابر ریال بودند و این امر با وجود تعطیلی بازارهای جهانی ادامه یافت.در این شرایط نگاه‌ها به سوی معاملات روز دوشنبه توام با شروع سال میلادی جدید است.در بازار دیروز در کنار موضوع ارزش دلار بحث بازگشایی نمادهای متوقف نیز مورد توجه بود. دیروز نماد آتیه‌پرداز با حمایت سهامداران حقوقی بازگشایی شد. در همین حال با اعلام گزارش سایپا انتظار برای بازگشایی این نماد افزایش یافته است. امری که محک سنگینی برای نقدینگی بازار و معامله‌گران عمده به شمار می‌رود. در همین حال شفاف‌سازی ایران ارقام نیز انتظار برای بازگشایی این نماد را افزایش داده است. همچنین در بازار شایعاتی درمورد بازگشایی نمادهای دیگر از جمله مپنا نیز به گوش می‌رسید.

در گروه خودرویی در حالی 11 ماه از امضای قرارداد جدید پژو با ایران‌خودرو در حضور رئیس‌جمهور می‌گذرد که این شرکت فرانسوی در راستای بدقولی‌های گذشته، همچنان در فرآیند داخلی‌سازی محصولات مشترک تعلل می‌کند. بنا به اعلام رئیس‌جمهور و مسوولان وزارت صنعت، بهره‌برداری از خط تولید پژو 2008 اسفند ماه امسال آغاز خواهد شد. این در حالی است که هنوز قطعه‌ساز داخلی در کش و قوس دریافت تاییدیه از سوی شرکت پژو برای تولید قطعات محصولات مشترک است. بنا‌بر اعلام قطعه‌سازان قرار شده بخشی از قطعات خودروی 2008 به‌صورت سی‌کی‌دی وارد کشور شده و بعد از مونتاژ بدنه و رنگ راهی بازار شود و به مرور روند داخلی‌سازی قطعات انجام شود. یکی از قطعه‌سازان در همین ارتباط به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: با توجه به شرایط تولید 2008 در اسفند ماه به‌صورت سی‌کی‌دی شروع و به مرور محصولات 208 و 301 نیز تولید می‌شوند، نکته قابل تامل اینجاست که تعداد محدودی از قطعه سازان کشور حائز شرایط پژو هستند و همین موضوع ساخت داخل 40 درصدی را با مشکلاتی همراه می‌کند.

به اعتقاد این قطعه‌ساز در خوشبینانه‌ترین حالت شاید بتوانیم در نیمه دوم سال 2017 به 40 درصد ساخت داخل دست پیدا کنیم، زیرا حدود 60 قطعه‌ساز برای همکاری اعلام آمادگی کرده‌اند اما تایید پژو آن هم در قراردادهای اولیه به بیش از انگشتان دست هم نمی‌رسد. در دیگر تحولات بازار دیروز مدیرعامل بانک سپه از کلید خوردن بزرگترین طرح سندیکایی نظام بانکی کشور با گشایش اعتبار یک میلیارد دلاری توسط بانک سپه خبر داد. به گزارش بانک سپه، محمدکاظم چقازردی در دیدار با مدیر‌عامل شرکت پالایش گاز بیدبلند که به مناسبت گشایش اعتبار یک میلیارد دلاری پروژه فوق صورت گرفت با بیان اینکه وضعیت کنونی، شرایط خوبی برای اقتصاد کشور به شمار می‌رود، گفت: با توجه به سپری شدن چند ماه از اجرای برجام زمینه برای انجام فعالیت‌های بزرگ ارزی در کشور فراهم شده است.

وی افزود: پس از مشخص شدن مجری پروژه یعنی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، این شرکت برای احداث پالایشگاه فوق، درخواست خود برای تامین بخشی از هزینه‌های سرمایه‌گذاری به مبلغ 2 میلیارد و 200 میلیون دلار را به بانک سپه ارائه داد، این بانک نیز به پشتوانه نیروی انسانی توانمند و متخصص و متعهد خود عاملیت تامین مالی بزرگ‌ترین کنسرسیوم بانکی کشور با حضور 5 بانک بزرگ کشور را برعهده گرفت. چقازردی گفت: پس از توافق بانک‌های عضو کنسرسیوم (بانک‌های تجارت، ملت، پارسیان، صنعت و معدن با عاملیت بانک سپه) و طی فرآیند بررسی طرح و احراز توجیه‌پذیری، با اعطای تسهیلات ارزی از محل منابع صندوق توسعه ملی به مبلغ 2 میلیارد و 200 میلیون دلار موافقت و متعاقب آن گشایش اعتبار اسنادی عملیاتی شد. اجرای پروژه بید‌بلند2 در اختیار هلدینگ خلیج فارس قرار دارد.

روز گذشته مدیر پذیرش بورس تهران با اعلام آمادگی 5 شرکت برای عرضه اولیه و اضافه شدن 7 شرکت دیگر به این فهرست، از بررسی اولیه 24 شرکت جدید و نهایی شدن فرآیند شرکت ملی نفتکش تا پایان سال خبر داد.دیروز همچنین شرایط جدید احراز سمت مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های کارگزاری از سوی سازمان بورس اعلام شد.در پی مصوبه 13 مهر هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، شرایط جدید احراز سمت مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های کارگزاری اعلام و ابلاغ شد.طبق این مصوبه شرکت‌های کارگزاری می‌توانند با احراز شرایط مندرج در اساسنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت و ارسال مدارک به مدیریت نظارت بر نهادهای مالی، سمت مدیریت این نوع صندوق‌ها را تقبل کنند.در گروه معدنی بر اساس داده‌های جهانی، قیمت سنگ‌آهن کاهش یافت. در حالی که قیمت سنگ‌آهن در ماه گذشته بالاترین حد خود را در چند سال اخیر به ثبت رسانده بود، در روز‌های اخیر سیر نزولی را طی کرد. قیمت کنسانتره سنگ‌آهن ایران فوب بندر‌عباس با عیار 67 درصد اکنون به قیمت 8/ 76 دلار رسیده که البته هنوز نسبت به ماه‌های گذشته قیمت بالایی به شمار می‌رود. در گروه حمل و نقل ریل سیر کوثر در مورد بودجه و پوشش 75 درصدی و آخرین وضعیت تسهیلات بانکی توضیح داد.

شرکت ریل سیر کوثر که از 8 آبان با نماد «حسیر» در بازار دوم معاملات فرابورس درج و آماده عرضه اولیه شد، سود هر سهم سال مالی جاری را با سرمایه اسمی بیش از 47 میلیارد تومانی، 157 ریال پیش‌بینی کرده است. در گروه انفورماتیک، سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه 100درصدی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان را صادر کرد تا این شرکت آماده برگزاری مجمع فوق‌العاده شود. رتاپ در نظر دارد از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی، بیش از 182میلیارد تومان تامین مالی کند تا قادر به توسعه ظرفیت عملیاتی و نوسازی دستگاه‌های کارتخوان شود. در گروه شیمیایی پلی‌اکریل ایران بعد از دریافت مجوز افزایش سرمایه 627 درصدی از سازمان بورس، ساعت 10 صبح پنج‌شنبه 23 دی در سالن اجتماعات «شپلی» واقع در اصفهان، شاهد برگزاری مجمع خواهد بود. در صورت موافقت سهامداران، سرمایه اسمی این شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها از 1/ 49 به حدود 357 میلیارد تومان افزایش خواهد رسید. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 105میلیارد تومان و در فرابورس به 112میلیارد تومان بالغ شد.

برچسب ها