عصر خودرو

شاخص ارزی یک کانال پایین آمد

افت قیمت دلار ناتمام ماند؟

عصر بازار- روز یکشنبه، روند کاهشی دلار چهارمین روز متوالی خود را پشت‌سر گذاشت. در بیشتر مقاطع دومین روز هفته، شاخص بازار ارز حتی در کانال ۳ هزار و ۸۰۰ تومان نوسان کرد.روز گذشته، شاخص بازار ارز ۳۵ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۳ هزار و ۹۰۵ تومان رسید. قیمت دلار در حالی روز یکشنبه در این نقطه به کار خود پایان داد که در ساعات ابتدایی روز حتی تا محدوده ۳هزار و ۸۳۰ تومان پایین رفت و تا ساعت ۳ و نیم بعدازظهر نیز در کانال ۳ هزار و ۸۰۰ تومان باقی ماند.

افت قیمت دلار ناتمام ماند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، افزایش فروش ارز در معاملات پشت خطی انتهای روز شنبه و تقویت انتظارات کاهشی بازار تحت‌تاثیر اظهارات بازارساز از عوامل مهمی بودند که در افت قیمت اثرگذار شدند. با این حال، با ورود دلار به محدوده 3هزار و 830 تومان خرید‌های معامله‌گران فردایی بالا رفت تا این ارز در برابر افت بیشتر مقاومت کند. البته عده‌ای نیز کاهش عرضه بازارساز پس از ساعت یک بعدازظهر را عامل بازگشت قیمت عنوان کردند.

در این میان، برخی معامله‌گران اعتقاد دارند، افت قیمت دلار ناتمام مانده است و احتمال کاهش بیشتر قیمت وجود دارد. به گفته این عده، بازگشت قیمت دلار در روز یکشنبه تنها یک اصلاح قیمتی بوده است و پس از این اصلاح، باید در انتظار کاهش بیشتر بود. این در حالی است که گروهی دیگر باور دارند با توجه به فاصله‌گیری نرخ معاملات فردایی نسبت به معاملات نقدی در روز یکشنبه احتمال توقف روند کاهشی دلار وجود دارد. روز یکشنبه، برای اولین بار پس از کاهشی شدن روند دلار از روز چهارشنبه، نرخ دلار در معاملات فردایی بالاتر از قیمت این ارز در معاملات نقدی قرار گرفت. برخی از فعالان بازار اعتقاد داشتند، معامله‌گران فردایی که انتظار خروج دلار از سطح 3 هزار و 900 تومان را نداشتند، سعی می‌کردند با بالا آوردن قیمت ضرر خود را کاهش دهند. روز یکشنبه، سکه تمام بهار آزادی نیز مانند دلار روز پرنوسانی را پشت‌سر گذاشت. سکه که در ساعات ابتدایی روز تا بهای یک میلیون و 112 هزار تومان پایین رفته بود، در ادامه روز همسو با بازگشت دلار رشد کرد و در نهایت ساعت 3 بعدازظهر به قیمت یک میلیون و 150 هزار تومان رسید. این قیمت15 هزار تومان بالاتر از روز شنبه بود. به گفته فعالان، نگاه خوش‌بینانه معامله‌گران به روند بهای اونس در بازارهای جهانی و تحرکات معامله‌گران فردایی از عواملی بود که سکه را در مسیر صعودی قرار داد.

 

نا اطمینانی به قیمت‌ها

رفت و برگشت قیمت دلار در روز یکشنبه در کنار افزایش دامنه نوسانات عده زیادی از معامله‌گران را سردرگم کرده و نا اطمینانی به پایداری قیمت‌های فعلی بالا رفته است. به گفته فعالان، در حال حاضر تعداد زیادی از معامله‌گران نسبت به آینده دلار دیدگاه مشخصی ندارند و معتقدند نمی‌توان نسبت به روند این ارز اظهار نظر چندانی نکرد. تحت‌تاثیر این نااطمینانی، روز یکشنبه فاصله قیمت خرید و فروش دلار در میان صرافی‌ها به بالای 50 تومان رسید و بخشی از معامله‌گران نیز ترجیح دادند تا مشخص شدن جهت قیمت تنها تماشاگر اتفاقات بازار باشند. روز یکشنبه، معاملات دلار با قیمت 3 هزار و 869 تومان کلید خورد که 71 تومان پایین تر از روز یکشنبه بود. بخش زیادی از این افت در معاملات پشت خطی ساعات انتهایی روز شنبه رخ داد.

حتی دراین معاملات، دلار به زیر 3 هزار و 900 تومان رفت. در ادامه روند کاهشی، دلار روز یکشنبه تا محدوده 3 هزار و
830 تومان پایین رفت ولی در نهایت در کانال 3 هزار و 900 تومان به کار خود پایان داد. این روند پرنوسان، معامله‌گران ارزی را با احتیاط بیشتری مواجه کرد. در این میان، عده‌ای از معامله‌گران فردایی سعی کردند با بالا آوردن قیمت دلار ضرر خود را کاهش دهند. با این حال، سردرگمی بازار به اندازه‌ای بود که نوسانات بازار پس از ساعت 4 بعدازظهر نیز ادامه یافت و قیمت از حدود 4 و نیم بعدازظهر تغییر جهت داد. به گفته یکی از بازیگران غیررسمی، حدود ساعت 5 و نیم بعدازظهر، قیمت دلار در معاملات فردایی از کانال 3 هزار و 900 تومان پایین رفت.

برچسب ها