عصر خودرو

فوربس:

آیا روسیه به توافق کاهش تولید با اوپک وفادار می ماند؟

عصر بازار- نشریه آمریکایی فوربس ضمن اشاره به توافق اخیر ۱۲ کشور تولیدکننده نفت غیراوپک به رهبری روسیه با سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به تحلیل معنای اظهارات اخیر «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه برای بازار نفت در سال ۲۰۱۷ پرداخت.

آیا روسیه به توافق کاهش تولید با اوپک وفادار می ماند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، پوتین در کنفرانس خبری 23 دسامبر 2016 (سوم دی 1395) خود گفت: مسکو به تعهد خود برای کاهش تولید نفت پایبند است، تولید خود را کاهش می دهد و برای بالا بردن سطح قیمت ها با اوپک همکاری می کند.
وی ابرازامیدواری کرد در میان مدت، قیمت ها در سطوح فعلی (یعنی بیش از 55 دلار در هر بشکه) تثبیت شود.
رییس جمهوری روسیه اضافه کرد: چنین سطح قیمتی بیش از میانگین قیمت 40 دلار در هر بشکه است که بودجه سال 2017 روسیه بر اساس آن تنظیم شده است.
وی با تعیین چارچوب اصلی محاسبات دولت اش تصریح کرد: اگر قیمت نفت در سال 2017 به طور میانگین 50 دلار در هر بشکه باشد، به بودجه روسیه در سال یاد شده 1.75 هزار میلیارد روبل (29 میلیارد و 900 میلیون دلار) اضافه خواهد شد.
نشریه فوربس نوشت؛ با پایان سال 2016، شگفت آورترین لحظه برای بسیاری از ناظران بازار نفت در این سال زمانی بود که روسیه در ماه دسامبر (آذر-دی) اعلام کرد، برای کاهش تولید نفت در سال 2017 با اوپک همکاری می کند.
به نظرمی رسد، توافق کاهش تولیدنفت اوپک و غیراوپک که نخستین توافق همکاری میان آنها برای کاهش تولید از سال 2001 است، از سوی هیچیک از تولیدکنندکان غیراوپکی به جز روسیه فعالانه مورد عمل قرار نگرفته است.
وقتی اوپک در تاریخ 30 نوامبر (10 آذر) کاهش تولید روزانه 1.2 میلیون بشکه خود را اعلام کرد، با اعتماد به این نکته اشاره کرد، در تکمیل این برنامه، بازار شاهد کاهش تولید 600 هزار بشکه در روزی غیراوپکی ها نیز خواهد بود که بخش عمده آن را روسیه بر عهده خواهد گرفت.
به نوشته فوربس، 10 روز بعد، زمانی که تولیدکنندگان غیراوپک این مطلب را تایید کردند، برنامه کاهش تولید اعلامی آنها 558 هزار بشکه در روز بود. با آنکه این رقم کمتر از آنچه اوپک خواسته بود، است، اما همچنان بر بازار تاثیرگذار بود، زیرا روسیه تعهد کرده است از ابتدای ماه ژانویه 2017 (12 دی) 300 هزار بشکه در روز از تولید خود بکاهد.
مهمتر آنکه، پوتین خود، تعهدات روسیه را در این رابطه مورد تایید مجدد قرار داده است.
فوربس نوشت: البته، جزییات این توافق مایه نگرانی است. به نظر می رسد، کاهش تولید پیشنهادی کرملین یک کاهش تولید واقعی نباشد.
تنها گردآورندگان اطلاعات می توانند با قطعیت در مارس 2017 (اسفند 1395) بگویند این برنامه چطور اجرا می شود.
پوتین، سطح تولید ماه اکتبر 2016 (مهر-آبان 1395) روسیه با مقدار 11 میلیون و 247هزار بشکه در روز را تولید مبنا برای اجرای این برنامه تعیین کرده است، سطحی که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تا کنون بی سابقه است.
فوربس نوشت، بر اساس ارقام گفته شده، روسیه قصد دارد در ماه مارس 200 هزار بشکه در روز از تولید خود بکاهد و آن رابه 11 میلیون و 47 هزار بشکه در روز برساند. در حالی که، تکمیل برنامه کاهش تولید300 هزار بشکه در روزی و رساندن سطح تولید این کشور به 10 میلیون و 947 هزار بشکه در روز در ماه ژوئن 2017(خرداد-تیر 1396) انجام خواهد شد.
نشریه آمریکایی فوربس نوشت: اجرای برنامه کاهش تولید نفت روسیه، مجری زیرکی مانند پوتین دارد، روشی که وی این برنامه را ارایه کرده، بازار را به این باور رسانده است که به جای نظارت و هدایت تنها، چیز تازه ای در جریان خواهد بود.
فوربس نوشت: نکته دیگر، جزییات چگونگی انجام کاهش تولید 300 هزار بشکه در روزی روسیه است که کمتر از سه درصد تولید نفت روسیه را نمایندگی می کند.
با این حال این شهرت پوتین به عنوان یک مرد قدرتمند است که ایمان بازار به روسیه را برای اجرای این توافق حفظ می کند، کشوری که هرگز در گذشته تولیدش را کاهش نداده است، برعکس تولیدکنندگان نفت در خاورمیانه که به کاهش تولید عادت دارند.
«مایک ویتنر» رییس بخش تحقیقات نفت بانک سوسایته جنرال فرانسه همچنان به هر نوع کاهش تولید از سوی روسیه به دلیل بی سابقه بودن چنین اقدامی از سوی این کشور، به دیده تردید می نگرد.
این بار اما می تواند متفاوت باشد، زیرا پوتین خود درگیر ماجرا است. روسیه 2 شرکت نفتی دولتی دارد که یکی روسنفت و دیگری گازپروم است که بیش از 40 درصد نفت روسیه را تولید می کنند.
پوتین می تواند برای اجرای برنامه کاهش تولید، به شرکت های یاد شده دستور مستقیم بدهد و شرکت های دیگر روسیه را نیز تحت فشار قرار دهد. این عامل را نباید دستکم گرفت.
با این همه، موسسه رتبه سنجی فیچ می گوید، این خطر وجود دارد که کرملین به افزایش سهم بازار و درآمدهای نفتی و گازی وسوسه شود.
بنا به اعلام فیچ، اگر قیمت نفت برای مدتی به کمتر از 40 دلار در هر بشکه کاهش یابد، خطر نقض توافق از سوی روسیه به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند، زیرا این سطح قیمت، سطحی است که بودجه دولت روسیه در سال 2017 بر اساس آن تنظیم شده است.
موسسه رتبه سنجی فیچ در یادداشتی به مشتریان خود اعلام کرده است، این توافق باید به تسریع روند تعادل مجدد بازار کمک کند و می تواند منجر به افزایش سریع و بیش از انتظار قیمت شود، هر چند ریسک اجرای آن بالا است و واکنش بالقوه تولید نفت شیل آمریکا نیز یک عامل کلیدی در تعیین سطح قیمت های نفت خواهد بود.
فوربس سال 2017 را سال جالبی برای صنعت نفت دانست و افزود، اکنون سخنان پوتین، بازار را به افزایش قیمت نفت در آینده امیدوار کرده است.
اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر (10 آذر) خود در وین برای نخستین بار از سال 2008 با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
براساس این توافق، قرار است اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد. این قرارداد از ابتدای سال 2017 میلادی (‌12 دی) به مدت 6 ماه اجرا می شود.
اوپک همچنین موفق شد در تاریخ 10 دسامبر (20 آذر)، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد. این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.
این نخستین توافق اوپک و غیراوپک از سال 2001 میلادی است.

برچسب ها