عصر خودرو

بانک مرکزی ابلاغ کرد:

گشایش ال سی دیداری در بانک‌ها با دریافت ۱۰ درصد معادل ریالی اعتبار

عصر بازار- بانک مرکزی تسهیلاتی را برای واردکنندگان با نرخ بازار در نظر گرفته و به بانک‌ها اجازه داده است، با دریافت حداقل ۱۰ درصد از مبلغ اعتبار اسنادی به صورت علی‌الحساب گشایش اعتبار کنند.

گشایش ال سی دیداری در بانک‌ها با دریافت ۱۰ درصد معادل ریالی اعتبار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، بانک مرکزی به‌منظور ترغیب واردکنندگان به گشایش و استفاده از اعتبارات اسنادی و به طور کلی انتقال عملیات پرداخت و تسویه فعالان اقتصادی به سیستم بانکی، تسهیلاتی را برای واردکنندگان با نرخ بازار در نظر گرفته و به بانک‌ها اجازه داده است با دریافت حداقل 10 درصد از مبلغ اعتبار اسنادی به صورت علی‌الحساب، گشایش اعتبار کنند.

همچنین چنانچه کالا را ظرف مدت شش ماه از تاریخ گواهی ثبت آماری مربوط حمل کنند نه تنها ریسک نوسانات نرخ ارز را نخواهند داشت، بلکه با نرخ روز صدور گواهی ثبت آماری و یا نرخ روز معامله اسناد - هر کدام که کمتر باشد - وجه اسناد را با بانک تسویه کنند.

با توجه به گشایش‌های حاصله از برجام در مورد ایجاد روابط بانکی و استقرار روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی که امکان گشایش اعتبارات اسنادی برای واردات کالاها فراهم شده است و با توجه به اینکه اعتبارات اسنادی مکانیسم متعارف و متداول و امن‌ترین ابزار در بانکداری بین‌المللی برای تسویه و پرداخت قراردادهای خرید خارجی بوده و قبل از تحریم‌ها در کشور ما به طور گسترده از این ابزار استفاده می‌شد، بخشنامه شماره 95/322260 مورخ 95/10/11 در این خصوص صادر و به بانک‌ها ابلاغ شده است.

متن کامل این بخشنامه به شرح زیر است:

بدینوسیله به اطلاع می رساند به منظور تسهیل در واردات کالاهای مورد نیاز واردکنندگان دارای ثبت سفارش با نوع تامین ارز متقاضی و نوع عملیات بانکی برای کلیه گروه های کالایی، گشایش اعتبارات اسنادی دیداری با رعایت ضوابط و مجموعه مقررات ارزی و شرایط ذیل امکان‌پذیر خواهد بود:

1‏- با توجه به وضعیت اعتباری متقاضی دریافت معادل ریالی حداقل 10 درصد از مبلغ اعتبار اسنادی بر مبنای نرخ هر دلار معادل 36000 ریال به طور علی الحساب توسط آن بانک الزامی است.

2‏- تامین ارز اعتبار اسنادی در زمان معامله اسناد بر مبنای 100 درصد وجه اسناد به نرخ روز ارز آزاد و یا نرخ ارز آزاد در روز صدور گواهی ثبت آماری هر کدام که کمتر باشد و  به شرط عدم گذشت بیش از 6 ماه از تاریخ تایید گواهی ثبت آماری صورت می‌پذیرد. نرخ ارز آزاد در روز صدور گواهی ثبت آماری، میانگین نرخ فروش ارز آزاد یک روز کاری قبل از تاریخ صدورگواهی مزبور مندرج در پایگاه اینترنتی www.sanarate.ir خواهد بود.

3‏- تامین ارز بابت پیش پرداخت به ذینفع اعتبار با رعایت مفاد بند 16 از قسمت (الف) بخش اول مجموعه مقررات ارزی، به نرخ آزاد روز پرداخت با دریافت معادل ریالی مربوطه (علاوه بر پیش دریافت ریالی علی الحساب دریافتی موضوع بند یک این دستورالعمل) امکان‌پذیر می باشد.

4‏- درصورت گذشت بیش از 6 ماه از تاریخ تایید گواهی ثبت آماری، تامین ارز بابت معامله اسناد بر مبنای نرخ روز ارز آزاد خواهد بود. در این ارتباط لازم است تعهد لازم از متقاضی اخذ گردد.

5‏- ثبت اطلاعات گشایش اعتبارات اسنادی در سامانه مدیریت تعهدات ارزی کشور (سمتاک) الزامی می باشد.

مقتضی است دستور فرمایند ضمن ابلاغ مراتب فوق به کلیه شعب‏‏/واحدهای ارزی ذیربط بر حسن اجرای آن نیز نظارت نمایند.‏‏

برچسب ها