عصر خودرو

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد:

بانک مرکزی راه اندازی بورس ارز را پذیرفت

عصر بازار- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از قول رئیس کل بانک مرکزی برای راه اندازی بورس ارز خبر داد.

بانک مرکزی راه اندازی بورس ارز را پذیرفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی در دومین همایش مالی اسلامی ضمن اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: اخیرا بندهایی تصویب شده است، بندهایی مانند حمایت از فعالیت بورس کالا، انتشار ابزارهایی مرتبط با بخش کشاورزی و همچنین ابزارهایی مانند سلف، سلف موازی و اختیار معامله که نشان از توجه مجلس به توسعه بازار سرمایه دارد.

رئیس سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره ضرورت اصلاح نظام بانکی گفت: قانونی که در نظام بانکی تدوین شده است عمر 33 ساله دارد این قانون همان عملیات بانکی بدون رباست و اکنون لازم است با توجه به شرایط اقتصادی و متناسب با مقتضایات روز اصلاح شود.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه در مجلس نهم به حوزه لایحه بانکداری بدون ربا ورود شد، گفت: در مجلس دهم نیز کمیسیون اقتصادی در حال بررسی این لایحه است. خوشبختانه اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس دهم دارای سوابق و تحصیلات اقتصادی هستند که فرصتی است برای نظام تا از این ظرفیت استفاده کند.

وی گفت : دولت در این رابطه دو لایحه در دست دارد اما مسیرهای تصویب دولت زمان بر است.

پورابراهیمی از تصویب کلیت قانون بانکداری بدون ربا در اول مهرماه در مجلس خبر داد و گفت : در حال حاضر جزئیات در دست بررسی است و دو هفته پیش هم خدمت مراجع رفتیم تا بروزرسانی این قانون را به تایید مراجع برسانیم که با استقبال خوب مراجع تقلید مواجه شدیم.
وی با اشاره به اینکه از آغاز به کار دولت دهم تا به امروز هنوز از دو لایحه تحت بررسی دولت خبری نشده است گفت : البته ما رونوشت لایحه را دریافت کرده و در بررسی ها مورد نظر قرار می دهیم.

وی همچنین درباره بورس ارز گفت: نشستی با رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برای بررسی التهابات ارزی برگزار شد. از چند سال گذشته در شورای عالی بورس موضوع راه اندازی بورس ارز بررسی شده و ضرورت آن مورد تاکید قرار گرفت.

رییس کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه بانک مرکزی معتقد است بورس ارز نیازمند ارز فیزیکی است ، گفت : رویکرد بورس ارز کمک به کم شدن معاملات فیزیکی است و گرفتاری های بازار ارز را برطرف می کند. اما نمی دانیم چرا بانک مرکزی در انجام آن تعلل می کند. همانند تک نرخی شدن ارز که چهار سال است که قرار است انجام شود اما هنوز اجرایی نشده است. در حال حاضر نزدیک به دوهفته است که بانک مرکزی مجوز مبادله ارز آزاد و مبادله ای را به بانک ها اعلام کرده است و با میانگین قراردادن این دو نرخ به راحتی کشف قیمت برای تک نرخی کردن ارز انجام می شود.

وی معتقد است : وضع فعلی بازار ارز باعث یک رانت میلیاردی شده که نفعی برای مردم ندارد و مجلس به این موضوع معترض است ، دکتر سیف نیز نظر مجلس را پذیرفته و قرار است به زودی بورس ارز اجرابی شود. هر چند بحث بانک مرکزی این است که این بورس تحت نظارت چه نهادی اجرا شود اما برای ما مکان بحث مهمی نیست. به همین دلیل رییس کل بانک مرکزی روز گذشته قول راه اندازی این بازار را دادند و سیطره دلار در کشور باید برچیده شود.

برچسب ها