عصر خودرو

برنامه کاهش عرضه، نقش اوپک را احیا می کند؛

مروری بر بازار نفت ۲۰۱۶ و چشم انداز ۲۰۱۷

عصر بازار- در بیش از دو سال اخیر، مازاد عرضه سبب شده قیمت نفت در سطوح بسیار پایین قرار گیرد اما در چند ماه گذشته به دلیل توافقی که بر سر کاستن از عرضه حاصل شده شاهد حرکت قیمت به سمت بالا بوده ایم البته کاهش هایی که در نیمه دوم سال ۲۰۱۴ رخ داد هنوز جبران نشده و بعید است در آینده نزدیک جبران شود.

مروری بر بازار نفت ۲۰۱۶ و چشم انداز ۲۰۱۷
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران،  اواسط  سال 2014 قیمت نفت بالای 110 دلار در هر بشکه بود اما ابتدای سال 2015 قیمت ها به زیر 60 دلار کاهش یافت. در دو سال گذشته قیمت نفت حول 50 دلار نوسان کرده و روز جمعه در پایان معاملات هفته قیمت نفت برنت به اندکی بالاتر از 56 دلار رسید. همچنین طی هفته اخیر که آخرین هفته سال جاری میلادی بود، تغییرات بزرگی در قیمت نفت مشاهده نشد.

طی هفته های اخیر یعنی پس از توافق اعضاء اوپک و برخی تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان بر سر کاستن از عرضه نفت، قیمت ها رشدی قابل ملاحظه داشته است. سال 2016، قیمت نفت بیشترین رشد سالانه را از سال 2009 داشت. قیمت نفت برنت و نفت آمریکا در سال جاری به ترتیب 52 درصد و 45 درصد رشد کرده است. در سال 2009 میزان رشد قیمت ها به ترتیب 78 درصد و 71 درصد بود.

در دو سال اخیر افزایش عرضه نفت در آمریکا و مخالفت عربستان با سیستم سهمیه بندی اوپک سبب شد قیمت ها به شدت کاهش یابد. اوایل امسال تولیدکنندگان نفت عضو و غیرعضو این سازمان دچار مشکلات بزرگ بودجه ای شدند و تلاش های برای بالا بردن قیمت ها آغاز شد. اواسط سال جاری میلادی نخستین دور مذاکرات بین اعضاء اوپک انجام شد اما در نهایت توافقی حاصل نشد و عامل آن کارشکنی عربستان بود.

فشار حاصل از کسری بودجه سبب شد بار دیگر مذاکرات و رایزنی ها از سر گرفته شود و این بار تلاش ها به نتیجه رسید. طبق برنامه قرار است از فردا یعنی آغاز سال جدید میلادی، عرضه نفت برخی اعضاء اوپک و تعدادی دیگر از تولیدکنندگان نفت، 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش یابد. پیش بینی شده این برنامه اجرا می شود. افزایش قیمت نفت دلیلی است برای اعتبار بین المللی اوپک و شرکای آن است. اگر این کشورها به برنامه کاهش عرضه پایبند باشند اوپک نقش تاثیرگذار خود را که در دو سال اخیر از دست داده بود باز می یابد.

اجرای برنامه کاهش عرضه نفت سبب خواهد شد بازار زودتر از اواسط سال آینده میلادی به تعادل برسد و این عاملی برای رشد قیمت هاست. البته درباره میزان رشد قیمت ها اتفاق نظر وجود ندارد. برخی تحلیلگران با اشاره به رشد ارزش دلار، ضعف تقاضا و افزایش عرضه از سوی برخی کشورها پیش بینی کرده اند قیمت ها در محدوده کنونی باقی خواهد ماند در حالی که برخی دیگر معتقدند پایان سال آینده میلادی قیمت نفت به 60 دلار افزایش خواهد یافت.

بانک گلدمن ساکس پیش بینی کرده قیمت نفت در محدوده 50 دلار قرار خواهد گرفت در حالیکه آژانس بین المللی انرژی معتقد است قیمت ها به 60 دلار خواهند رسید.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک سال اخیر نشان داده شده است:

برچسب ها