عصر خودرو

مدیریت تحقیق و توسعه‌ بورس تهران منتشر کرد:

گزارش «مروری بر تحولات اقتصادی، بازارهای مالی، نفت و طلا در ایران و جهان» سه ماهه سوم سال ۹۵

عصر بازار- مدیریت تحقیق و توسعه‌ بورس اوراق بهادار تهران گزارش «مروری بر تحولات اقتصادی، بازارهای مالی، نفت و طلا در ایران و جهان» مربوط به سه ماهه‌ سوم سال ۱۳۹۵ را منتشر کرد.

گزارش «مروری بر تحولات اقتصادی، بازارهای مالی، نفت و طلا در ایران و جهان» سه ماهه سوم سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس اوراق بهادار تهران -  این گزارش که به دنبال خنثی شدن تدریجی شوک برگزیت، قیمت جهانی طلا در فصل سوم سال جاری روند نزولی داشت، البته پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، قیمت جهانی طلا رشد موقتی داشت که  مجدداً  با توجه به افزایش شاخص دلار در کنار تضعیف شوک سیاسی ناشی از انتخابات مذکور و در ادامه افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزور، روند کاهش قیمت جهانی طلا شتاب گرفت. در مجموع قیمت هر انس طلای جهانی از 5 / 1334  دلار در 21 سپتامبر (31 شهریور) با افت 2 / 15 درصدی به  4 / 1131 دلار در 20 دسامبر (30 آذر) کاهش یافت. قیمت سبد نفت اوپک همراه با قیمت نفت برنت دریای شمال و وست‌تگزاس آمریکا، طی سه ماه سوم سال جاری نوسانات قابل توجه‌ و سینوسی را در بازارهای جهانی در پی نوسانات شاخص دلار و توافقات صورت گرفته در خصوص تصمیم‌گیری‌های اعضای اوپک به ثبت رساند. با بررسی قیمت جهانی فلزات اساسی در سه ماه سوم سال جاری مشاهده می‌شود، اگرچه روند حرکتی قیمت جهانی فلزات اساسی، صعودی همراه با نوسان بود، اما از یک الگوی واحدی پیروی نمی‌کند و در اکثر موارد نوسانات قابل توجه‌ای در قیمت این محصولات مشاهده می‌گردد که عمدتاً به دلیل نوسانات نرخ دلار، تقاضا کشورهای چین و هند و شرایط بازاری هر یک از این اقلام می‌باشد.

بازارهای سهام در نقاط مختلف جهان در سه ماه سوم سال جاری از دو رویداد مهم سیاسی جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا و انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و همچنین از تحولات سایر بازارهای کالایی اعم از نفت، طلا و بازارهای ارزی تأثیرات قابل توجه‌ی پذیرفتند. با این وجود در فصل سوم سال جاری، شاخص بورس‌های معتبر جهانی روند صعودی را پشت سر گذاشتند.

سازمان تجارت جهانی(WTO) در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجارت و مبادلات بین‌المللی در سال 2016 پرداخت. براساس این گزارش رشد تجارت جهانی در سال 2016 در حدود  7 / 1 درصد خواهد بود که کمترین رشد پس از بحران اقتصادی سال 2009 است. سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه  نیزدر تازه‌ترین گزارش خود به بررسی درجه باز بودن وضعیت کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا پرداخت. براساس این گزارش، ناآرامی‌های ژئوپلیتیک و بی‌ثباتی منطقه در کنار محدودیت‌های قوانین و مقررات حاکم به‌عنوان دو عامل اصلی در کاهش 50 درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای منطقه طی سال‌های 2014-2008 شد. از سوی دیگر آنکتاد در تازه‌ترین گزارش خود ضمن بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای جهان به پیش‌بینی این مؤلفه در سال‌های 2016 و 2017 پرداخت. بر اساس این گزارش، تضعیف تقاضای جهانی، رشد پایین اقتصاد کشورهای صادرکننده کالاهای اساسی و کاهش سود شرکت‌ها چندملیتی موجب افت 15-10 درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در سال 2016 شده است. نشریه اکونومیست در تازه‌ترین گزارش خود به پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشورهای جهان در سال 2017 پرداخت. براساس این گزارش در میان مناطق مختلف جهان، آسیا (به‌استثنای کشورهای ژاپن، استرالیا و نیوزیلند) با رشد 2 / 5 درصدی، استرالیا و آفریقا جنوب صحرا با رشد 3 درصدی بالاترین نرخ رشد اقتصادی را به خود اختصاص خواهند داد.

در اقتصاد داخلی، صندوق توسعه ملی در سومین فصل سال جاری در راستای تشویق بخش صادرات غیرنفتی، نرخ سود تسهیلات صادراتی را از 18 درصد به 11 درصد کاهش داد. بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود آمارهای اقتصادی بخش پولی کشور را منتشر کرد. بر اساس این گزارش ارزش دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی (ترازنامه) تا پایان شهریورماه سال جاری با کاهش 3 درصدی نسبت به ارزش پایان سال 1394 معادل 513 هزار میلیارد تومان می‌باشد. براساس این گزارش ارزش دارایی و بدهی بانک‌ها تا پایان شهریورماه سال جاری به 2152 هزار میلیارد تومان رسید. براساس گزارش بانک مرکزی، تسهیلات پرداختی بانک‌ها منتهی به آبان‌ماه سال جاری با رشد  4 / 48 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به 6 / 1063 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

طی نه ماه نخست سال جاری، ارزش بازاری بورس اوراق بهادار و فرابورس به ترتیب با رشد منفی و مثبت نسبت به آخرین روز سال 1394 همراه بود. ارزش بازاری بورس و فرابورس طی این دوره به ترتیب با افت  17 / 2 و  1 / 18 درصد همراه بود. نرخ دلار طی سه ماه سوم سال جاری، برخلاف روند باثبات فصل بهار و شیب ملایم فصل تابستان، یک روند صعودی با شیب فزاینده‌ای را به ثبت رساند. قیمت سکه طی سه ماه فصل سوم سال جاری، در واکنش به نوسانات قیمت جهانی انس و دلار رفتار پر نوسان و سینوسی داشت.متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران طی سه ماه سوم سال 1395 حاکی از توقف رشد قیمت مسکن است که از اوایل سال جاری شروع شده بود.

طبق گزارش‌ها بانک مرکزی نرخ تورم ماهانه برخلاف روند باثبات (حول 1 درصد) فصل تابستان، در نخستین ماه فصل پاییز کاهش یافت اما در دوم ماه بعدی به روند صعودی بازگشت و در آخرین ماه این فصل به بالاترین نرخ تورم ماهانه از خرداد 1394 رسید. مرکز آمار ایران در پاییز سال جاری گزارش مربوط به وضعیت اشتغال در تابستان سال جاری را منتشر کرد. براساس این گزارش نرخ بیکاری با رشد  8 / 1 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته به  7 / 12درصد افزایش یافت. بر اساس آمار منتشره از سوی گمرک، تراز تجاری کشور در نه ماه نخست سال جاری مثبت و معادل 51 میلیون دلار بود که کمتر از تراز 6 ماهه نخست سال بود. تراز تجاری کشور در شش ماه نخست سال 1394 در حدود   398 / 1میلیارد دلار بود.

علاقه مندان برای مشاهده متن کامل گزارش اینجا کلیک کنند.

برچسب ها