عصر خودرو

مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی خدمات گمرکی ایران خبر داد:

واردات ۴۰ میلیون تن کالا در سال ۹۴

عصر بازار- آذروش گفت: واردات کالا به کشور طی ۹ ماه گذشته ۴ درصد کاهش داشته و رسوب کالاهای وارداتی از ۲۷ روز به ۶ روز رسیده و صادرات کالا نیز که در گذشته حدود ۵ روز طول می‌کشید به یک ساعت تقلیل یافته است.

واردات ۴۰ میلیون تن کالا در سال ۹۴
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، ولی آذروش مدیر عامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران صبح امروز در یک نشست خبری با اشاره به وضعیت شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران گفت: در گذشته بیش از 97 درصد شعب این شرکت زیان‌ده بودند اما در 9 ماهه نخست سال 95 حدود 40 درصد شرکت‌ها از زیان خارج شدند و وضعیت مناسب‌تر از قبل شده است.

وی افزود: واردات کالا به کشور طی 9 ماه گذشته 4 درصد کاهش داشته و رسوب کالاهای وارداتی از 27 روز به 6 روز رسیده و صادرات کالا نیز که در گذشته حدود 5 روز طول می‌کشید به یک ساعت تقلیل یافته است.

وی خاطرنشان کرد: از سیاست‌های این شرکت مشتری‌مداری و اخلاق‌محوری بدون وارد کردن فشار اضافی به تجار است.

وی گفت: در سال 94 در 2 مرحله افزایش تعرفه صورت گرفت در مرحله اول تا 15 درصد و در مرحله بعدی تا 75 درصد و برای امسال هم 10 درصد افزایش تعرفه را در انبارهای عمومی سطح کشور شاهد بودیم.

وی ادامه داد: در 9 ماهه ابتدای سال 95 در خصوص افزایش سود واردات و ارائه خدمات به مشتریان بیشترین افزایش تخلیه و جذب کالا را شاهد بودیم این در حالی است که در سال 93 و 94 افزایش تخلیه و جذب کالا از 3 درصد بالاتر نرفت اما  سال 95 این آمار به 13 درصد رسید.

وی افزود: همچنین ضریب نفوذ ما در بازار افزایش پیدا کرده و از 5.9 درصد در سال 93 به 7.6 درصد در سال 94 و در 9 ماهه امسال به 8.7 درصد رسیده است.

وی گفت: هم اکنون 700 شرکت مختلف کار انبارداری در کشور انجام می‌دهند و امروز سابقه شرکت انبارداری عمومی و خدمات گمرکی ایران به 55 سال می‌رسد و مفتخریم که ما در مرزهای زمینی ، هوایی و دریایی کوچکترین تخلفی در حوزه قاچاق کالا نداشته‌ایم.

وی گفت: پیش بینی می‌شود در بخش لجستیک و حمل و نقل کالاهای غیرگمرکی درآمدی بیش از 2 میلیارد و 800 میلیون تومان نصیب شرکت شود.

وی افزود: حرکت به سمت کالاهای غیرگمرکی و حضور در بنادر جزو اصلی ترین برنامه‌های این شرکت است.

آذروش گفت: در سال گذشته 40 میلیون تن کالا وارد کشور شده که 93 درصد آنها از طریق بنادر جنوبی کشور بوده این در حالی است که سهم واردات از بنادر در گذشته زیر نیم درصد بود.

وی افزود: بر اساس آمار گمرک امسال 25 میلیون تن کالا وارد کشور شده و بندر امام خمینی توان واردات یک میلیون تن کالا را دارد که تنها در سال اول سرمایه‌گذاری در این بندر بیش از 12 میلیارد تومان سود نصیب مجموعه خواهد شد.

وی گفت: از 9 میلیون تن واردات سهم شرکت‌های انبارداری 8.7 درصد بوده و در صددیم تا با حضور بنادر چابهار ، امیرآباد و انزلی و سایر بنادر شرکت‌ها را از زیان خارج کرده و کاهش هزینه‌ها را دنبال کنیم.

وی گفت: جلب و جذب سرمایه گذاران از اصلی ترین برنامه‌های این شرکت است که در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با شرکت هلندی برای احداث 10 سردخانه مجهز با تکنولوژی‌های جدید به امضا رسیده که با عملیاتی شدن آن 170 میلیون دلار سرمایه گذاری از سوی شرکت خارجی انجام خواهد شد. ضمن آنکه انبار مکانیزه غلات با سرمایه‌گذاری 30 میلیارد تومان در بندر امام خمینی صورت گرفت و در صددیم برای احداث پایانه ریلی در آستارا تفاهم‌نامه‌ای با سرمایه‌گذاران خارجی به امضا برسد. در این راستا 160 کیلومتر ریل رشت به آستارا و قزوین به آستارا به بهره‌برداری می‌رسد.

 

وی گفت: در خصوص مناطق ویژه اقتصادی نیز در منطقه ویژه سهلان بیش از 45 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و 100 هکتار از این مجموعه به بهره‌برداری رسیده و آماده واگذاری است.

وی گفت: در گذشته 70 دصد ارتباطات گمرکی الکترونیکی نبود و مکاتبات با کاغذ انجام می‌شد اما در حال حاضر مکاتبات آنلاین و الکترونیکی شده است.

کار اصلی ما انبارداری نیست بلکه تخلیه وبارگیری است

وی با بیان اینکه کار اصلی شرکت انبارداری نبوده و تخلیه و بارگیری است، افزود: وضعیت شرکت ما پیش از این مناسب نبود و زیان 57 درصدی را شاهد بودیم اما به رغم کاهش واردات 6.8 درصدی وضعیت ما در حال حاضر مطلوب شده است.

وی در مورد کالاهای فاسدشدنی در انبارها نیز گفت: خوشبختانه کوچکترین کالای فاسدشدنی نداشته‌ایم و یک سردخانه مناسب در فرودگاه امام به بهره‌برداری رسیده که توان نگهداری گل و گیاه ، گوشت و دارو را نیز دارد و در سه بخش دمایی مختلف کالاهای فاسدشدنی را می‌توان در آن نگهداری کرد.

آذروش در مورد واردات دارو نیز افزود: با راه‌اندازی این سردخانه مجهز مشکلی در خصوص نگهداری دارو و فساد آن وجود ندارد.

وی گفت: ما هر روز صادرات میوه و تره‌بار به کشورهای اروپای شرقی و مسکو داریم و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد.

آذروش در مورد پنجره واحد تجاری گمرکی افزود: این پنجره در راستای ارائه خدمات مطلوب به صاحبان کالا بوده و شرکت انبارهای عمومی نیز هماهنگ با گمرک عمل کرده و ما موفق شدیم گیت‌های اطلاعاتی خود را با گمرک جوینت کرده و صدور قبض انبار را به صورت الکترونیکی انجام دهیم تا به صورت هماهنگ در فعالیت‌ها تسریع و تسهیل انجام شود.

برچسب ها