عصر خودرو

در راستای حمایت از تولیدکنندگان و حذف واسطه ها و دلالان زعفران

ایجاد بازار بورس برای گرانترین ادویه جهان در فاروج

عصر بازار- فرماندار فاروج از ایجاد بازار بورس گرانترین ادویه جهان در راستای حمایت از تولیدکنندگان و حذف واسطه ها و دلالان زعفران تا فصل برداشت در این شهرستان خراسان شمالی خبرداد.

ایجاد بازار بورس برای گرانترین ادویه جهان در فاروج
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، هادی رجائی نیا اظهار داشت: یکی از برنامه های سال آینده در حوزه کشاورزی شهرستان، ایجاد بازار بورس محصول زعفران در آستانه فصل برداشت آن است.

وی با اشاره به ظرفیت های بخش کشاورزی در شهرستان اظهار داشت: باوجود کمبود منابع آبی و سایر محدودیت ها این شهرستان دارای کشاورزان پیشرو است که محصولاتی با درجه کیفیت بالا و صادراتی از جمله زعفران تولید می کنند.

فرماندار فاروج با اشاره به اینکه سطح زیر کشت زعفران شهرستان به یک هزارو 600 هکتار طی امسال رسیده است بیان داشت: این محصول صادراتی به عنوان مصداقی از اقتصاد مقاومتی است که امیدواریم با آماده سازی بازار روز عرضه زعفران در آینده شاهد رونق هر چه بیشتر اقتصاد در این زمینه باشیم.

وی ایجاد بازار بورس را راهی در راستای حمایت از تولید کنندگان برشمرد و گفت: در شهرستان 4 واحد فرآوری این محصول مجوز فعالیت گرفتند که یکی از این واحدها امسال به بهره برداری رسید تا تولیدات شهرستان به نام منطقه در بازارهای اروپایی به فروش برسد.

فرماندار فاروج با اشاره به ارزیابی های کارشناسان در خصوص کیفیت زعفران تولیدی شهرستان بیان داشت: کیفیت محصول تولیدی فاروج حتی از تولیدات شهرستان های باسابقه در این حوزه بهتر ارزیابی شده است.

بر اساس این گزارش ، افزون بر یک دهه است که تغیر الگوی کشت در شهرستان فاروج از سوی کشاورزان خودجوش آغاز شده است و حالا تاکستان های فاروج کمتر مجال خودنمایی دارند و تعیین نشدن نرخ تضمینی کشمش، غرقابی بودن آبیاری این محصول و کشت سنتی و به صرفه نبودن تولید آن برای کشاورز خرده پا و... همه وهمه دست به دست هم داده است تا روی تاکستان های فاروج به زردی وخزان بگراید وحالا تمرکز کشاورزان از تولید این محصول به سمت گرانترین ادویه جهان یا همان طلای سرخ بیشتر شده است.

طی یک دهه اخیر سال به سال سطح زیر کشت این محصول افزایش یافته تا که امسال به یک هزارو 600 هکتار رسید که از این مقدار یک هزار هکتار آن بارور است.

اما این محصول هم مثل بسیاری از تولیدات دیگر در مرحله بازار با مشکلاتی مواجه است و بازهم پای دلالان وسط ماجرا مثل وصله ناجور به چشم می خورد.

نبود واحدهای فرآوری و دغدغه کشاورز برای یافتن بازار باعث شده که دراین سال ها گل زعفران از شهرستان خارج وبه سرنوشت نامعلومی از سوی دلالان گرفتار شود و در عرضه آن نامی از فاروج برده نشود، هرچند از سال امسال یک واحد فرآوری کار خود را در شهرستان آغاز کرد تا محصول تولیدی زعفران کاران شهرستان در شهر ژنو کشور سوئیس ودر دفتر نمایندگی این واحد عرضه شود اما این واحد فرآوری شاید 20 تا30 درصد تولیدات شهرستان را پوشش دهد.

فرآوری این محصول در شهرستان زمینه ساز ارزش افزوده این محصول شده واثر تلاش زعفران کار را بیشتر ومشهود می کند.

از سویی، عرضه طلای سرخ در بورس کالا گامی برای کاهش واسطه‌گری این محصول و افزایش حاشیه سود کشاورزان است.

بر اساس این گزارش ، در سطح کلان، بورس به معنای در دست داشتن تعیین قیمت و بازار عرضه و تقاضای جهانی می باشد که این موضوع برای هر کشوری که بیش از 58 درصد تولیدات کل را در اختیار داشته باشد باید اتفاق بیافتد.

در این شرایط برای ورود ابتدا باید سطح کیفی و میزان تولید محصولات را با مدیریت و نظارت فراگیر کنترل کرد و به دنبال ایجاد زیرساخت های لازم بود.

حضور زعفران در بورس کالا به عنوان یک محصول گران قیمت سبب خواهد شد تا شرایط برای استاندارد سازی در این کالا به مانند معیارهای بین المللی فراهم شود.

زعفران اواخر سال 89 در فهرست محصولات قابل معامله در بورس کالا قرار گرفت واز دی ماه همان سال به عنوان کالای جدید برای عرضه در بورس کالا پذیرش شد.

پس از فراهم شدن مقدمات کار، ارزشمند‌ترین محصول زراعی جهان در تیر سال 90 برای نخستین بار روی تابلوی تالار بورس کالا در مشهد رفت.

کارشناسان بر این باورند که با آغاز معاملات آتی زعفران، خریداران از ماه ها قبل می دانند که محصول مورد نیاز خود را در زمانی معین و به قیمتی مشخص خریداری کنند و کشاورزان نیز از فروش محصولات خود به نرخ های مطلوب رضایت کامل را پیدا می کنند از سوی، عرضه زعفران در بازار بورس موجب ارائه قیمت های متناسب با کیفیت خواهد شد و از به وجود آمدن ارزش های کاذب برای هر محصولی پیشگیری خواهد کرد، هم چنین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان نیز از مزیت های بیشتری برخوردار می شوند.

همچنین به گفته کارشناسان با توجه به تولید مطلوب زعفران در کشور، اگر معاملات این محصول در بورس رونق بگیرد، می توان تولیدکنندگان را به بسته بندی زعفران با رعایت استانداردهای لازم ترغیب و صادرات این کالای با ارزش را از طریق بورس آغاز کرد.

با توجه به اینکه زعفران ایران به حدود 40 کشور جهان همچون امارات متحده عربی، اسپانیا، ایتالیا، عربستان، هند، هنگ کنگ و برخی کشورهای دیگر صادر می شود راه اندازی معاملات این محصول در بورس کالا می تواند نقش بسزایی در شفافیت قیمت و افزایش حجم معاملات داشته باشد.

از مجموع سطح زیر کشت یک هزارو 600 هکتاری زعفران فاروج، یک هزار هکتار بارور ومحصول ده بوده ومتوسط عملکرد این محصول در شهرستان 7 کیلو سرگل زعفران در هر هکتار است.

برچسب ها