عصر خودرو

معاون وزیر نفت:

فاینانس ۵ طرح پتروشیمی از چین نهایی شد

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: طرح‌های در دست اجرا در بخش پتروشیمی در سه منطقه ماهشهر، عسلویه و سایر مناطق پراکنده هستند که ۵ طرح با فاینانس چین گشایش اعتبار شدند.

فاینانس ۵ طرح پتروشیمی از چین نهایی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر،  مرضیه شاهدایی شامگاه شنبه در همایش ملی چشم انداز صنعت پتروشیمی در ایران گفت: صنعت پتروشیمی به رغم اینکه از صنایع بزرگ و تاثیر گذار در GDP (تولید ناخالص داخلی) کشور است و بالاترین رقم صادرات غیرنفتی دارد اما هنوز برای توسعه این صنعت نیاز به فرهنگ سازی و حمایت است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌ها و خوراک‌هایی که در کشور وجود دارد صنعت پتروشیمی به حمایت بیشتری نیاز دارد؛ ضمن اینکه به رغم سرمایه گذاران خوبی که در این بخش در کشور داریم اما به دلیل احساس ریسکی که در بین آنها وجود دارد تمایلی به سرمایه گذاری در این صنعت ندارند تا همچنان هلدینگ‌های بزرگ در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری ‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به قدمت 50 ساله صنعت پتروشیمی افزود: این شرکت در این مدت متولی صنعت پتروشیمی بوده است. چند سال اخیر تمام شرکت‌ها و مجتمع‌های تولیدی پتروشیمی تحت پوشش شرکت ملی صنایع پتروشیمی و دولت بودند که با سرمایه‌گذاری کلانی که در این زمینه‌ها شد از محل درآمد شرکت‌های تولیدی و به واسطه استفاده از توانمندی شرکت‌ها مناطق ماهشهر و عسلویه توسعه داده شد. این اقدام آخرین جهشی بود که در صنعت پتروشیمی صورت گرفت. اما با واگذاری تمام شرکت‌ها و مجتمع‌ها به بخش خصوصی، عملا خط مشی شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم تغییر کرد و مسئولیت‌های حاکمیتی را بر عهده گرفت.

این مقام مسئول در وزارت نفت جذب سرمایه گذاران خارجی با هماهنگی صنایع پتروشیمی و منطبق با سیاست‌های کلی کشور را از مزیت‌ نسبی صنعت پتروشیمی عنوان کرد و گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در شرایط جدید به عنوان سیاست‌گذار و متولی توسعه صنعت عمل می‌کند و محور اصلی برنامه‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است؛ ضمن اینکه از این پس از این شرکت طراح و تسهیل کننده اجرای برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها خواهد بود و شرایط را برای حضور بخش خصوصی فراهم می‌کنیم.

صدور مجوز خوراک و اجرای طرح‌ها به شرکت ملی صنایع پتروشیمی واگذار شد

شاهدایی افزود: بر اساس شیوه نامه‌ای که اخیر بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت نفت امضا شد تمام تمدید مجوزهای خوراک‌ها و مجوز اجرای طرح‌ها به شرکت‌ ملی صنایع پتروشیمی واگذار شد و از این پس برای صدور این مجوزها لازم است توانمندی مالی، فنی و توجیه طرح بررسی شود و بعد از اینکه این تاییدیه‌ها از شرکت اخذ شد، مجوز خوارک از وزارت نفت دریافت می‌شود.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای تمدید طرح‌های در حال اجرا و نیمه‌کاره اظهار نظر و تصمیم گیری می‌کند گفت: بخش خصوصی محور اصلی و مجری این طرح‌ها خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 20 مجتمع پتروشیمی در منطقه ماهشهر، 12 مجتمع در عسلویه و 18 مجتمع نیز در سایر مناطق کشور وجود دارد گفت: ظرفیت این مجتمع‌ها 61.5 میلیون تن در سال است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: صنعت پتروشیمی در بین بیش از 500 شرکت برتر ایران، بیشترین میزان فروش، بالاترین ارزش افزوده، بیشترین صادارت و بیشترین سودآوری را دارد و سهم این صنعت در بین این 500 شرکت 12.6 درصد است.

تامین فاینانس و گشایش اعتبارات 10 طرح پتروشیمی

معاون وزیر نفت در ادامه با اشاره به طرح‌های پتروشیمی در دست اجرا گفت: این طرح‌ها در سه منطقه ماهشهر، عسلویه و سایر مناطق پراکنده هستند که 5 طرح با فاینانس چین گشایش اعتبار شدند. علاوه بر این اعتبارات اسنادی 5 طرح دیگر نیز از طریق صندوق توسعه ملی به میزان 1.2 میلیارد دلار گشایش یافته است.

واگذاری مجوز طرح‌های متوقف به سرمایه گذاران دیگر

شاهدایی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره اولویت‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: نخستین اولویت ما این است که ظرفیت اسمی را در صنعت افزایش دهیم. تکمیل طرح‌های نیمه تمام و متوقف از دیگر اولویت‌های شرکت است. در این زمینه مجوز طرح‌هایی که متوقف هستند و متولیان تصمیم به تکمیل آنها ندارند بازنگری می‌شود و این فرصت در اختیار سرمایه گذاران دیگر که تمایل به سرمایه گذاری داشته باشند قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: از اهداف دیگری که دنبال می‌شود این است که طرح‌های جدید بر اساس تکمیل زنجیره ارزش اجرا خواهند شد؛ یعنی واحدهایی که در اصطلاح صنعت پتروشیمی واحدهای پایه هستند وخوراک به صورت خام تولید می کنند به صورت تک مجوز نخواهیم داد و حتما باید با تکمیل زنجیره نسبت به تولید خوراک برای صنایع پایین دست کشور و محصولات دارای ارزش افزوده برای صادارت بیشتر اقدام کنند.

وی توسعه سرمایه گذاری های مستقیم و جذب سرمایه گذاران خارجی در صنعت پتروشیمی را از دیگر برنامه‌های این شرکت عنوان کرد و گفت: در برنامه ششم 25 طرح و 5 طرح تامین خوراک پیش بینی شده  که در گذشته تامین خوارک مستقیما از طرف وزارت نفت انجام می شد و سپس خوراک را به پتروشیمی ها تحویل می دادند اما اخیرا با تغییرات صورت گرفته، برخی از این طرح ها به هلدینگ‌هایی که خوراک مورد نظر را لازم داشتند واگذار شده است. ظرفیت این طرح ها 49 میلیون تن که 12 میلیون تن از این میزان در سال قابل فروش است و حدود 21 میلیارد دلار ارزش افزوده ایجاد خواهد کرد.

برچسب ها