عصر خودرو

۵ محور مهم مذاکرات نفتی زنگنه و عبدالمهدی

سفر قریب‌الوقوع وزیر نفت به عراق

عصر بازار- بیژن زنگنه، وزیر نفت هفته آینده به منظور مذاکره در خصوص ۵ موضوع نفتی و گازی از جمله احداث خط لوله انتقال نفت و فراورده و قرارداد صادرات گاز با همتای عراقی خود به بغداد سفر خواهد کرد.

سفر قریب‌الوقوع وزیر نفت به عراق
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، وزیر نفت هفته آینده به منظور مذاکره با مقامات عراقی از جمله عادل عبدالمهدی وزیر نفت عراق به بغداد سفر خواهد کرد.

پیگیری ها از برنامه بیژن زنگنه در این حاکی از آن است که وی علاوه بر مذاکره در خصوص آینده بازار نفت و نقش ایران و عراق در اوپک چند موضوع مهم را نیز پیگیری خواهد کرد.

یکی از این موارد مورد بحث مربوط به سوآپ نفتی اقلیم کردستان از طریق ایران است که در این خصوص احداث خط لوله نفتی سلیمانیه به ایران مورد بررسی و پیگیری قرار خواهد گرفت.

چندی قبل مقامات اقلیم کردستان عراق اعلام کرده بودند مذاکرات جدی در خصوص سوآپ نفت خام با ایران در حال انجام است. اقلیم کردستان تلاش می‌کند از این طریق به بازارهای جدید منطقه دست پیدا کند و راه جایگزینی برای صادرات نفت این اقلیم بیابد.

همچنین در این سفر قرار است موضوع احداث خط لوله انتقال نفت از بصره به پالایشگاه آبادان و مسیر معکوس آن یعنی خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی از آبادان به بصره نیز مورد بررسی قرار گیرد.

یکی دیگر از مواردی که در این سفر پیگیری خواهد شد موضوع مربوط به انتقال گاز ایران به بغداد است که حل و فصل نشدن مشکلات مالی موجب شده است با وجود وعده‌های مکرر هنوز گاز ایران به بغداد نرسد.

مشکلاتی از قبیل معین نبودن بانکی که بهای گاز ایران باید از طریق آن منتقل شود، معین نبودن ارز مورد معامله ایران و عراق و همچنین مشکلات باز کردن LC برای پرداخت بهای گاز موجب تاخیر در آغاز اجرای قراردادی گازی ایران و عراق شده است.

براساس قرارداد صادرات گاز ایران به بغداد باید روزانه 25 میلیون متر مکعب از طریق خط لوله صادراتی به نیروگاه های بغداد صادر شود که علی رغم احداث این خط لوله و آمادگی دو طرف هنوز گاز ایران به بغداد وصل نشده است.

موضوع دیگری که قرار است در این سفر مورد ارزیابی قرار گیرد قرارداد احداث سایت آموزش آتش نشانی در حوزه نفت و گاز است که توسط نیروهای خبره HSE ایرانی به طرف عراقی آموزش داده خواهد شد.

این قرارداد که در نوع خود قرارداد بزرگی محسوب می‌شود مدت‌ها پیش به درخواست طرف عراقی منعقد شده و زمین بزرگی نیز برای ایجاد این سایت در اختیار یک شرکت خبره ایرانی قرار گرفته است اما به دلیل مشکلات اداری در عراق هنوز این قرارداد به صورت جدی اجرایی نشده است.

برچسب ها