عصر خودرو

برنامه افزایش تولید نفت با روش‎های ازدیاد برداشت

عصر بازار- افزایش تولید نفت با استفاده از روش‎های ازدیاد برداشت در برنامه شرکت ملی نفت ایران قرار دارد و با راه اندازی این موج جدید، انتظار می رود میانگین ضریب بازیافت از مخازن نفتی ایران طی ۳۰ سال آینده به حدود ۴۰ درصد برسد.

برنامه افزایش تولید نفت با روش‎های ازدیاد برداشت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شانا، غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران صبح دیروز (شنبه، ١١ دی ماه) در مراسم امضای تفاهم‎نامه همکاری این شرکت با شرکت تنکو، به راه افتادن موج افزایش تولید گاز در کشور از حدود ٢ دهه گذشته و نقش‎آفرینی این گام در مسیر توسعه اقتصادی به‎ویژه در دوران تحریم اشاره کرد و راه اندازی موج جدیدی از تولید را برای کمک به افزایش برداشت نفت از مخازن کشور ضروری خواند.

وی افزایش تولید گاز را به عنوان موجی از توسعه منابع هیدروکربوری که از حدود ٢ دهه گذشته در کشور شتاب گرفت، مورد اشاره قرار داد و افزود: سهم گاز در سبد انرژی ایران به حدود 68 درصد می‎رسد و ایران از حیث توسعه شبکه گازرسانی در بخش‎های خانگی و صنعتی، در رتبه نخست دنیا ایستاده است.

تولید گاز از نفت سبقت گرفت

به گفته منوچهری، تولید گاز و مشتقات آن در کشور از حیث معادل هیدروکربوری با تولید نفت برابری می‎کند و حتی فراتر از آن است؛ به‌طوری‌که هم اکنون روزانه معادل ٤,٥ میلیون بشکه گاز، میعانات گازی و دیگر مشتقات گازی تولید می‎شود و با احتساب تولید حدود چهار میلیون بشکه نفت در روز، در مجموع معادل بیش از هشت میلیون بشکه معادل نفت خام در کشور تولید می شود.

وی با اشاره به ضریب بازیافت حدود 70 درصدی برداشت از مخازن گازی، ادامه داد: این در حالی است که ضریب بازیافت از مخازن نفتی ایران از پنج درصد آغاز می شود و در موارد استثنا به 40 درصد می رسد و میانگین این ضریب حدود ٢٦ درصد است.

با این مقدمه، منوچهری به افزایش تولید نفت از مسیر ازدیاد برداشت به عنوان موج جدیدی اشاره کرد که با راه‎اندازی آن انتظار می‎رود میانگین ضریب بازیافت مخازن نفتی کشور به ٢٥ تا 30 درصد و تا 30 سال آینده به 40 درصد برسد.

وی گفت: این هدف با بهره مندی از توان نیروی انسانی، فناوری‌های نو و جذب سرمایه دست یافتنی است.

افزایش هزینه تولید نفت با پیاده‎‌سازی روش‎های ازدیاد برداشت

منوچهری درباره افزایش تولید نفت با استفاده از روش‎های ازدیاد برداشت، به افزایش هزینه های تولید اشاره کرد و افزود: در این مسیر، هزینه تولید هر بشکه نفت تقریبا ٢ برابر هزینه کنونی بوده است که البته با توجه به شرایط مخازن نفتی و راهکارهای ازدیاد برداشت متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به رشد عجیب مصرف انرژی در کشور که منجر به صدمه دیدن و سرمایه‎های ملی می شود، تلاش برای مدیریت و ذخیره انرژی را موج دیگری عنوان کرد که باید در همه فعالیت‎ها و حوزه‎های کاری از جمله مسکن، حمل و نقل، نفت و ... جریان پیدا کند.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به واگذاری مطالعه پنج میدان نفت و گاز کشور به شرکت تنکو، عنوان کرد: اساس کار در واگذاری میدان‎ها، فعالیت شرکت‎ها در فضای رقابتی است و امیدواریم شرکت تنکو بتواند با ارائه پیشنهادهایی که پشتوانه کافی اجرایی دارد، به عنوان یک رقیب جدی در مراحل بعدی حضور داشته باشد.

منوچهری با بیان این که افق 50 ساله کار پیش روی صنعت نفت کشور قرار دارد، خاطرنشان کرد: شرکت‎هایی که مطالعه میدان‎ها را بر عهده گرفته‎اند، میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای توسعه میدان را در بازه زمانی طولانی تخمین می زنند که بر مبنای آن، می توان قیمت تمام شده تولید را برآورد کرد؛ مقایسه این موارد و شاخص‎های دیگری نظیر سود مورد انتظار پیمانکار، هزینه توسعه و بهره برداری و میزان تولید تجمعی که از سوی متقاضی توسعه تعهد می شود، در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، شرکت ملی نفت ایران با امضای تفاهم‎نامه‎ای مطالعه میدان‎های آزادگان جنوبی، منصوری، آب‎تیمور و فرزاد A و B را به شرکت تنکو سپرد. این تفاهم‎نامه همکاری صبح امروز (شنبه، ١١ دی‎ماه) میان غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و حسین شریف‎آبادی، رئیس هیئت مدیره شرکت تنکو و حسن درگاهی، مدیرعامل شرکت تنکو امضا شد.

تفاهم‎نامه مطالعاتی میدان آزادگان جنوبی پیش از این بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‎های بین المللی شل، توتال، اینپکس و پتروناس امضا شده بود. تفاهم‎نامه میدان آب تیمور نیز پیشتر با شرکت های لوک اویل، پرتامینا و مرسک و تفاهم‎نامه میدان منصوری نیز با لوک اویل و پرتامینا امضا شده بوده است.

برچسب ها