عصر خودرو

مقدمات حذف دلار فراهم شد؛

مبادلات ارزی ایران و روسیه با پول ملی بزودی کلید می‌خورد

عصر بازار- بانک مرکزی روسیه اعلام کرد این کشور و ایران در حال آغاز تبادلات مالی بر اساس ارز رایج دو کشور هستند.

مبادلات ارزی ایران و روسیه با پول ملی بزودی کلید می‌خورد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از مهر، خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی به نقل از بانک مرکزی روسیه اعلام کرد: این کشور و ایران در حال آغاز تبادلات مالی بر اساس ارز رایج دو کشورند.

این بانک همچنین اعلام کرد دولت ایران تصمیم گرفته است با ده برابر کردن ارزش پول رایج، از تومان به جای ریال استفاده کند. ارزش پول رایج کنونی ایران در برابر هر یک دلار، برابر با 32 هزار و 376 هزار ریال ­است. ­ ولی در هر حال دولت ایران تصمیم دارد ارز جدید را معرفی کند. واحد پول ملی روسیه نیز روبل است.

هوشیار رستمی تحلیل‌گر اقتصادی از ایران می گوید روند تبدیل واحد پول رایج ایران، با دیگر کشورها متفاوت است.

وی در گفتگو با اسپوتنیک گفت: وقتی نرخ تورم بالاست دولت می خواهد آن را کاهش دهد؛ چنین وضعیتی در ترکیه، آرژانتین و شرق اروپا نیز وجود داشت؛ ‌ ساده ترین گزینه، تثبیت پول رایج است ولی سناریوی دیگر تبدیل پول ملی و معرفی پول جدید است.

اکنون برای مثال ده دلار در برابر صدها هزار ریال تبادل می شود. چنین تبادلی برای شرکت های بزرگ و بانک ها عذاب آور است.

بر اساس اعلام نشریه اکونومیست، ‌ اگر دولت می خواهد با نرخ بالای تورم مقابله کند و پول جدید معرفی کند به تثبیت پول سنتی نیازی ندارد.

اکونومیست می نویسد: چیزی که تهران در پی آن است نوعی اعلام پول جدید است؛ ‌ نرخ ریال در برابر دلار تغییر نمی‌کند؛ ‌­ روند تغییر پول رایج بسیار هزینه بر است و اکنون در ایران بر سر نحوه کنترل این وضعیت، بحث هایی در جریان است.

رستمی می افزاید:‌ تغییر واحد پول رایج برای اقتصاد ایران از آن جهت اهمیت دارد که این کشور به تحریک رشد اقتصادی، کم کردن نرخ تورم و نرخی تبادلی قابل پیش بینی نیاز دارد.

برچسب ها