عصر خودرو

ایران آماده میزبانی نفتکش‌های روسی شد؛

برنامه صادرات نفت به روسیه

عصر بازار- همزمان با آغاز مذاکرات نهایی ایران و روسیه برای امضای قرارداد فروش ۱۰۰ هزار بشکه نفت، برنامه‌ریزی برای تغییر آرایش شبکه خطوط لوله و آماده سازی پایانه نفتی نکا آغاز شده است.

برنامه صادرات نفت به روسیه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰:۰۰

به گزارش  پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، بیژن زنگنه و «الکساندر نواک» وزیران نفت و انرژی ایران و روسیه آذر ماه امسال در تهران بر روی نهایی کردن قرارداد فروش روزانه 100 هزار بشکه نفت خام به توافق رسیدند.

از این رو در صورت توافق نهایی تهران- مسکو بر روی قرارداد فروش نفت، 50 هزار بشکه نفت به صورت نقد و 50 هزار بشکه در ازای دریافت خدمات فنی و مهندسی به روسها فروخته خواهد شد.

با این وجود یکی از ابهامات اجرای این قرارداد تاریخی نفت بین ایران و روسیه، امکان انتقال نفت از جنوب به شمال کشور با اعمال تغییر آرایش در شبکه خطوط لوله نفتی از نظر فنی و عملیاتی است.

داریوش امیر سرداری گودرزی درباره آماده سازی شبکه انتقال نفت در شمال کشور برای آغاز صادرات نفت ایران به روسیه، گفت: هم اکنون خط لوله پایانه نفتی نکا به تهران از ظرفیت انتقال روزانه 250 تا 300 هزار بشکه نفت خام در روز برخوردار است.

معاون شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با اعلام اینکه در صورت نهایی شدن قرارداد فروش نفت بین ایران- روسیه از نظر فنی و عملیاتی امکان معکوس کردن و تغییر آرایش این خط لوله نفتی وجود دارد، تصریح کرد: هم اکنون عملیات آماده سازی این خط لوله نفتی با وجود توقف سوآپ نفت از کشورهای حاشیه دریای خزر انجام شده و حتی امکان انتقال نفت از جنوب به شمال کشور با رویکرد صادرات به کشورهای همجوار از جمله روسیه وجود دارد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه آماده‌سازی خط لوله نفتی نکا- تهران (انبار نفت ری در جنوب تهران) با هدف صادرات نفت در مدت زمان کوتاهی انجام خواهد شد، تاکید کرد: برای معکوس کردن جریان انتقال نفت باید یکسری تغییرات فنی در برخی از مراکز انتقال نفت در مسیر این خط لوله انجام شود.

در همین حال حسن باقریان مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه تهران شهریور ماه امسال در جمع خبرنگاران از اعمال تغییراتی در برخی از توربین‌ها و ایستگاه‌های انتقال نفت در مسیر خط لوله نکا- ری خبر داده و گفته بود: با اعمال تغییرات جدید بر روی تاسیسات و خطوط لوله حتی امکان سوآپ برعکس و صادرات نفت به کشورهای حاشیه خزر از طریق این خطوط لوله وجود دارد.

ایران آماده میزبانی نفتکش‌های روسی شد

از سوی دیگر در پایانه نفتی نکا هم به عنوان بزرگترین ترمینال نفتی ایران در دریای خزر با انجام عملیات لایروبی و ساخت اسکله‌های جدید ظرفیت پهلوگیری کشتی‌های نفتکش با ظرفیت بالا فراهم شده است.

سید پیروز موسوی مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران با اشاره به آماده سازی پایانه نفتی نکا برای از سرگیری سوآپ نفت و یا صادرات نفت به کشورهای متقاضی، گفت: در صورتی‌که سیاست شرکت ملی نفت ایران فروش نفت به کشورهای حاشیه دریای خزر باشد محدودیتی برای پهلوگیری نفتکش‌های خارجی در این ترمینال نفتی وجود ندارد.

هم اکنون طراحی و ساخت پروژه عظیم حوضچه فراگیر و افزایش ١٢ پست اسکله و عمق آبخور کشتی‌های نفتکش در پایانه نکا آغاز شده است.

علاوه بر این هم اکنون امکان پهلوگیری کشتی‌های نفتکش با ظرفیت 12 تا 14 هزار تن در پایانه نفتی نکا با تکمیل طرح توسعه حوضچه فراگیر فراهم شده ضمن آنکه در این پایانه نفتی ظرفیتی برای ذخیره‌سازی یک میلیون و 350 هزار بشکه نفت ایجاد شده است.

بر این اساس در صورت توافق نهایی ایران و روسیه بر روی قرارداد فروش روزانه 100 هزار بشکه نفت خام، محدودیتی به منظور پهلوگیری کشتی‌های نفتکش روسی در پایانه نفتی نکا وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، ایران در طول دوران پسابرجام بالاترین میزان مشارکت با شرکت‌های نفتی روسی را داشته به طوری‌که تاکنون تفاهم نامه توسعه هفت میدان نفت و گاز ایران با شرکت‌های متعدد روسیه همچون گازپروم نفت، لوک اویل، تات نفت، روس نفت و زابرژ نفت امضا شده است.

برچسب ها