عصر خودرو

دکتر محمدی:

با تمام توان برای توسعه بازار سرمایه تلاش می کنیم

عصر بازار- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور در سازمان صدا و سیما، در جمع سردبیران، خبرنگاران و پژوهشگران خبری این سازمان به ایراد سخن پرداخت. وی در نشست تخصصی اداره پژوهش های خبری حاضر شد و دستاوردهای بازار سرمایه در سال اقتصاد مقاومتی را تشریح و همچنین نقش بورس در تامین مالی واحد های تولیدی را ترسیم کرد.

با تمام توان برای توسعه بازار سرمایه تلاش می کنیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه این سازمان همزمان دو وظیفه نظارت و توسعه بازار سرمایه را بر عهده دارد گفت: افزایش شفافیت بازار سرمایه، رعایت عدالت در فراگرد داد و ستد سهام و کمک به تولید ملی از طریق تسهیل فرآیند تامین مالی بنگاه های اقتصادی از مهمترین اولویت های سازمان بورس است.

    دکتر محمدی با اشاره به اینکه اکنون 50 سال از عمر بورس کشور می گذرد، بیان کرد: در همه کشورها از جمله کشور ما تامین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق بانک ها آغاز شد اما اکنون در حال عبور از این مرحله هستیم و بورس ها به یکی از مهمترین تامین کنندگان مالی بخش های تولیدی تبدیل شده اند.

    رییس سازمان بورس یکی از اهداف وزارت اقتصاد در راستای اقتصاد مقاومتی را توسعه بازار سرمایه دانست و به انواع روش های تامین مالی از طریق بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: اوراق صکوک، اجاره، مرابحه و منفعت از دستاوردهای مهم بورس است که به توسعه بازار سرمایه کمک می کند و شرکت ها می توانند انواع این اوراق را عرضه کنند.

    سخنگوی سازمان بورس ادامه داد: افزایش سرمایه از طریق مطالبات سهام داران، آورده نقدی و تجدید ارزیابی دارایی ها از دیگر روش های تامین مالی بنگاه های اقتصادی در بازار سرمایه است.

    دکتر محمدی با تاکید بر اینکه نقش بازار سرمایه در تامین مالی محدود به این روش ها نیست به اوراق سلف اشاره کرد و گفت: شرکت ها می توانند محصولات تولیدی آینده خود را از طریق اوراق سلف در بورس کالا عرضه و بخشی از نیاز های مالی خود را تامین کنند.

    رییس سازمان بورس یکی دیگر از روش های تامین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق بازار سرمایه را فعالیت صندوق های سرمایه گذاری دانست و گفت: این صندوق ها می توانند سرمایه های کوچک را جمع آوری و در بخش های مختلف سرمایه گذاری کنند.

    دکتر محمدی به نقش بازار سرمایه در تامین مالی شهرداری ها و همچنین نهاد های عمومی اشاره کرد و گفت: بخشی از نیاز های مالی شهرداری های سراسر کشور سایر نهاد های عمومی و همچنین دولت از طریق بازار سرمایه انجام شده است.

    به گفته سخنگوی سازمان بورس، بازار سرمایه با کارویژه های تقویت نظام مالی کشور، تقویت تولید داخلی و شفاف سازی اقتصاد نقش مهمی در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی ایفا می کند.

    رییس سازمان بورس به آغاز فعالیت صندوق های سرمایه گذاری جسورانه و همچنین بازگشایی بازار شرکت های کوچک و متوسط فرابورس اشاره کرد و گفت: ایده ها و خلاقیت ها مانند کالا و خدمات دارای ارزش هستند و این ارزش گذاری از طریق فرابورس محقق شد. این شرکت ها اشتغال به همراه خواهند داشت و پیام آور مقابله با یاس و ناامیدی هستند، چرا که فرهنگ توانستن و به نتیجه رسیدن را ترویج می کنند و در راستای فراز های اقتصاد مقاومتی و کمک به اقتصاد ملی عمل خواهند کرد.

    سخنگوی سازمان بورس افزایش کد سهام داری، آپشن خرید و فروش و فعالیت صندوق های جسورانه و شرکت های کوچک و متوسط در بازار سرمایه را از مهمترین دستاوردهای اخیر سازمان بورس دانست.

    در پایان دکتر محمدی تاکید کرد باید شفافیت در بازار سرمایه به حداکثر ممکن خود برسد. وی اظهار داشت: با تمام توان برای توسعه بازار سرمایه تلاش خواهیم کرد.

    برچسب ها